Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
All in Dynafit
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 998516" data-attributes="member: 80520"><p>Nu tänker jag skjuta skarpt, om jag verkar otrevligt i orden så är det inte min mening, men jag är bara så oerhört trött på såna här påståenden om dynafit/techbindningar. De är helt självförvållade och tyder bara på okunskap och ovana.</p><p></p><p>1/ Okunskap. Eller ja, i det här fallet verkar det snarare bero på ovilja att försöka hitta en lösning på ett känt problem. Lite som att man vet att markers tur-bindningar lätt kan få is och hårt packad snö i spåren efter en tur med mycket snö, men strunta i att ta fram sitt multitool och göra rent spåren, utan bara konstatera att "det här funkar ju inte" och sedan hata alla markers turbindningar för evigt. Jag har _aldrig_, jag uppprepar, _aldrig_ haft problem med det här. Inte ens efter att ha spårat 2 timmar i lårdjup, klistrig, snö som fastnade överallt var det ett problem. Lösningen är mycket enkel, när man kliver i bindningen trycker man helt enkelt ner tådelen utan att ha foten i den ett par gånger. När det låter som ett stunsigt snäpp istället för ett ett dovt "whopp" eller dylikt vet man att det är safe. Se till att ha rensat undersidan på dojjan först bara (som du hade gjort på en alpinbindning) så att inte snön från dojjan trillar ner under bindningen. Sen är det bara kliva i tån, pendla några gånger, kliva i hälen och köra.</p><p></p><p>2/ Ovana. Bindningen är meckig, absolut. Det tar fler dagar än fyra att få kolla på den. Men när man är van tar det absolut inte längre tid att "ställa om" än för någon med marker. Jag kan tänka mig att fritshi och dylika bindningar kan vara något snabbare, men det bör vara marginellt. Ytterst marginellt. Tar det så pass mycket längre tid att ställa om att det blir ett problem handlar det bara om att träna lite till.</p><p></p><p>"3/" Det här är direkt felaktigt. Vad menar du med att bindningen inte löser ut i tådelen? Man kan inte ställa elasticitet där, nej, men bevisligen kan ju skon fortfarande glida ur. Bara ta en sko, sätt i bindningen och vrid ut ur tån. Både horisontal- och vertikalutlösning ligger i häldelen (ja,bindningen löser åt alla håll). Horistonalutlösningen fungerar mycket likt en turntablebindning i hälen, hela häldelen roterar (på samma sätt som när man ställer om mellan gå- och åkläge) samtidigt som griparmarna i tådelen öppnas successivt som skon vrids. Kommer man tillräckligt långt ut så ja, släpper allt taget och man trillar ur bindningen. Vertikalutlösningen fungerar genom att de två hälpinnarna vidgas och skon kan glida ut uppåt, som när man kliver i häldelen, fast baklänges.</p><p></p><p>Det är dock korrekt att elasticiteten är låg, vilket ger fler tendenser till tjuvutlösningar enligt de som är ännu nördigare än jag (det verkar ju dessutom som ett helt rimligt resonemang enligt mig), så det här är absolut något man bör ta hänsyn till. Personligen har jag så sent som igår faktiskt haft mitt livs första tjuvlös med dynafit efter tre års användande. Jag låser aldrig mina tår. Inte ens till första snäppet eller vad det kallas. Kör alltid med tådelarna pekandes rakt frak. Det var i pist med massor av frysta snöbollar/kockor, träffade en klockrent på sidan mitt framme vid tån i rätt hög fart. Det är möjligt att det inte hänt med en alpinbindning, men händer det en gång på 3 år har jag inga problem med att offra det fallet för att få lättare på vägen upp!</p><p></p><p>Du har dock rätt i att Alpint slår AG på fingrarna vad gäller pjäxor, kombon att låta Mange plocka pjäxor åt en och sen lämna över dem till Jonte för gjuten sula och att trycka lite är svårslagen.</p><p></p><p>Edit: Insåg just att jag kanske ska speca att jag kör en 98 mm midja med vertical ft12 (gamla gråa) och en 118 mm midja med radical ft12. "DIN" 8-9 är lagom för mig på de bindningarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 998516, member: 80520"] Nu tänker jag skjuta skarpt, om jag verkar otrevligt i orden så är det inte min mening, men jag är bara så oerhört trött på såna här påståenden om dynafit/techbindningar. De är helt självförvållade och tyder bara på okunskap och ovana. 1/ Okunskap. Eller ja, i det här fallet verkar det snarare bero på ovilja att försöka hitta en lösning på ett känt problem. Lite som att man vet att markers tur-bindningar lätt kan få is och hårt packad snö i spåren efter en tur med mycket snö, men strunta i att ta fram sitt multitool och göra rent spåren, utan bara konstatera att "det här funkar ju inte" och sedan hata alla markers turbindningar för evigt. Jag har _aldrig_, jag uppprepar, _aldrig_ haft problem med det här. Inte ens efter att ha spårat 2 timmar i lårdjup, klistrig, snö som fastnade överallt var det ett problem. Lösningen är mycket enkel, när man kliver i bindningen trycker man helt enkelt ner tådelen utan att ha foten i den ett par gånger. När det låter som ett stunsigt snäpp istället för ett ett dovt "whopp" eller dylikt vet man att det är safe. Se till att ha rensat undersidan på dojjan först bara (som du hade gjort på en alpinbindning) så att inte snön från dojjan trillar ner under bindningen. Sen är det bara kliva i tån, pendla några gånger, kliva i hälen och köra. 2/ Ovana. Bindningen är meckig, absolut. Det tar fler dagar än fyra att få kolla på den. Men när man är van tar det absolut inte längre tid att "ställa om" än för någon med marker. Jag kan tänka mig att fritshi och dylika bindningar kan vara något snabbare, men det bör vara marginellt. Ytterst marginellt. Tar det så pass mycket längre tid att ställa om att det blir ett problem handlar det bara om att träna lite till. "3/" Det här är direkt felaktigt. Vad menar du med att bindningen inte löser ut i tådelen? Man kan inte ställa elasticitet där, nej, men bevisligen kan ju skon fortfarande glida ur. Bara ta en sko, sätt i bindningen och vrid ut ur tån. Både horisontal- och vertikalutlösning ligger i häldelen (ja,bindningen löser åt alla håll). Horistonalutlösningen fungerar mycket likt en turntablebindning i hälen, hela häldelen roterar (på samma sätt som när man ställer om mellan gå- och åkläge) samtidigt som griparmarna i tådelen öppnas successivt som skon vrids. Kommer man tillräckligt långt ut så ja, släpper allt taget och man trillar ur bindningen. Vertikalutlösningen fungerar genom att de två hälpinnarna vidgas och skon kan glida ut uppåt, som när man kliver i häldelen, fast baklänges. Det är dock korrekt att elasticiteten är låg, vilket ger fler tendenser till tjuvutlösningar enligt de som är ännu nördigare än jag (det verkar ju dessutom som ett helt rimligt resonemang enligt mig), så det här är absolut något man bör ta hänsyn till. Personligen har jag så sent som igår faktiskt haft mitt livs första tjuvlös med dynafit efter tre års användande. Jag låser aldrig mina tår. Inte ens till första snäppet eller vad det kallas. Kör alltid med tådelarna pekandes rakt frak. Det var i pist med massor av frysta snöbollar/kockor, träffade en klockrent på sidan mitt framme vid tån i rätt hög fart. Det är möjligt att det inte hänt med en alpinbindning, men händer det en gång på 3 år har jag inga problem med att offra det fallet för att få lättare på vägen upp! Du har dock rätt i att Alpint slår AG på fingrarna vad gäller pjäxor, kombon att låta Mange plocka pjäxor åt en och sen lämna över dem till Jonte för gjuten sula och att trycka lite är svårslagen. Edit: Insåg just att jag kanske ska speca att jag kör en 98 mm midja med vertical ft12 (gamla gråa) och en 118 mm midja med radical ft12. "DIN" 8-9 är lagom för mig på de bindningarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
All in Dynafit
Tillbaka
Topp