Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
All in Dynafit
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skantz" data-source="post: 998902" data-attributes="member: 36230"><p>StigStrand Skrev:</p><p>"2/ Bindningen ÄR meckig. Den är mer strulig att sätta på än traditionella bindningar punkt! Jag var alltid sist på med prylarna och värst var det när det var mkt snö. Då kan det bli riktigt trixigt. Och då hade jag ändå Dynafitpjäxor med spåret i tån för snabbare påsättning. Pilligt, vingligt, känslig för om man inte stod rätt, tar extremt lite snö under pjäxan jmf m Marker (som jag har lång erfarenhet av). Håller man på och tar av och på prylarna ofta, som iaf jag gör då ÄR det meckigt. </p><p></p><p>En annan sak som det talas rätt lite om är Dynafits säkerhet eller snarare brist på. Många vet inte att framdelen inte löser ut alls (annat än vid tjuvutlösning... och att bakdelen inte löser ut uppåt utan endast i sidled."</p><p>-----------------------------------------</p><p>Mattias Dynafit här:</p><p>Bindningen är inte speciellt meckig om du har Scarpa eller Dynafits pjäxor med "quick step in" i insertsen i tån. Och med Radical serien är den ännu lättare att bara kliva in i och åka. Min upplevelse är att med techbindningar är det betydligt mindre problem med snö och is än vanliga alpina bindningar. Minns väl hur man stod och försökte få bort snö under pjäxan. Här spelar det ju ingen roll, bara att kliva in och (inte åka) köra.</p><p></p><p>Både Vertical och Radical serien löser ut i bakbindningen både framåt och i sidled. Den har varsin skruv för DIN inställningen i sidled och framåt rotation. Jag brukar ha lite mer på skruvat uppskruvat på framåt rotationen än på sidled.</p><p></p><p>Jag väger 76-81 kg och kör fort och mycket dropp. Inte mer än upp mot 15 meters fast bara i lössnö visserligen ! Kroppen ska ju hålla för hård skidåkning när man närmar sig 50 år också.</p><p></p><p>ciao</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skantz, post: 998902, member: 36230"] StigStrand Skrev: "2/ Bindningen ÄR meckig. Den är mer strulig att sätta på än traditionella bindningar punkt! Jag var alltid sist på med prylarna och värst var det när det var mkt snö. Då kan det bli riktigt trixigt. Och då hade jag ändå Dynafitpjäxor med spåret i tån för snabbare påsättning. Pilligt, vingligt, känslig för om man inte stod rätt, tar extremt lite snö under pjäxan jmf m Marker (som jag har lång erfarenhet av). Håller man på och tar av och på prylarna ofta, som iaf jag gör då ÄR det meckigt. En annan sak som det talas rätt lite om är Dynafits säkerhet eller snarare brist på. Många vet inte att framdelen inte löser ut alls (annat än vid tjuvutlösning... och att bakdelen inte löser ut uppåt utan endast i sidled." ----------------------------------------- Mattias Dynafit här: Bindningen är inte speciellt meckig om du har Scarpa eller Dynafits pjäxor med "quick step in" i insertsen i tån. Och med Radical serien är den ännu lättare att bara kliva in i och åka. Min upplevelse är att med techbindningar är det betydligt mindre problem med snö och is än vanliga alpina bindningar. Minns väl hur man stod och försökte få bort snö under pjäxan. Här spelar det ju ingen roll, bara att kliva in och (inte åka) köra. Både Vertical och Radical serien löser ut i bakbindningen både framåt och i sidled. Den har varsin skruv för DIN inställningen i sidled och framåt rotation. Jag brukar ha lite mer på skruvat uppskruvat på framåt rotationen än på sidled. Jag väger 76-81 kg och kör fort och mycket dropp. Inte mer än upp mot 15 meters fast bara i lössnö visserligen ! Kroppen ska ju hålla för hård skidåkning när man närmar sig 50 år också. ciao [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
All in Dynafit
Tillbaka
Topp