All Mountain Skidor (K2 Hardside?)

simonijo

Ny medlem
God Jul på er, Är på jakt efter All-Mountain skidor då jag skall till österrike en vecka i slutet av januari.

Är en medelgod åkare som gillar att åka både pist och offpist. Dock blir det nog mest pist åkt. Har alltid hyrt skidor de senaste åren men går nu i tankarna att köpa ett par.

Är ute efter ett par prisvärda skidor, har tittat endel på begagnatmarknaden men också lite nytt. Kan tänka mig att lägga ca 3-4 tusen för ett par nya skidor med bindningar.

Har läst en del om K2 Hardside som verkar ha fått väldigt bra recensioner på flera forum. Frågan är om det fortfarande är en skida som står sig efter några år eller har utvecklingen gått väldigt mycket framåt så det är bättre att köpa en nyare modell?

Vilka skidor rekommenderar ni för en åkare som mig?, väger 84 kg och 187 cm lång.

Hittade detta erbjudande som verkar vara prisvärt http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3347.106137/k2-hardside-1112

Sedan kan man ju hitta begagnade k2 Hardside för 1500-2000 kr, - är det dumt att köpa begagnade skidor tro ?

MVH

Ett par billiga K2 hardside som första egenägda skida tror jag är helt rätt väg att gå. Tror dock du snarare ska titta efter ett par 188 än 181.

Du har inte någon skida du vet du gillade av dom du har hyrt? Hardside är säkert en utmärkt skida men det är ju alltid bäst att testa själv. Kolla på sportconrad om du vill ha fler alternativ, runt 100 i midjan är nog en god ide. Sin7 tex har ju en kortare radie vilket jag nog tycker är kul om man åker mycket i svenska lite kortare backar. Men hardside är nog utmärkt om man vill ha något stabilt att åka i stora svängar med, den är väl inte speciellt lekfull tror jag. Den längre längden blir väl mer stabila än dom kortare.
Begagnade skidor är en bra ide, om dom är i gott skick.

GoranC sa:
Då du mest tänkt dig åka pist i år borde du inte köpa ett par Hardside
Som DrJ sa tidigare sin 7 i 188 längd 368 euro med Markef Griffon från Sport bittl är ett mycket bättre val moden skida med tip och tailrocker

http://www.sport-bittl.de/skisport/...-13-petrol::23566.html?setconfig=2_73790308_0

Eller så lägger du till i 150 euro får ett par riktigt bra Armada TST i 192 längd

/GC
Ja det lät vettigt, är det någon som handlat från bittl förut ?

Hittade sen detta alternativ från en annan webshop, men kanske är en mycket sämre bindning ? http://buy-ski.glisshop.co.uk/pack_ski/rossignol/sin_7_axium_110_b100_black_white-67271.html

Sämre bindning på Glisshop, kostar 519 euro där med Griffon
Marker Griffon är ett säkert kort
Jag har handlat på båda, funkar ypperligt
Glisshop från Frankrike och Bittl från Tyskland
Normal frakt och grejerna hemma vid dörren inom en vecka

//GC

simonijo sa:
Vattendroppe sa:
Ett par billiga K2 hardside som första egenägda skida tror jag är helt rätt väg att gå. Tror dock du snarare ska titta efter ett par 188 än 181.
Tack för snabbt svar, vilka egenskaper blir bättre med en längre skida?
Hittade en ett år äldre skida i den längden för samma pris
http://m.lannasport.se/sv/articles/2.3347.95300/skida-k2-hardside-griffon-2011
Någon som har koll på om det är mer än designen som skiljer skidorna?
Jag är ganska säker på att det inte är något annat än designen som skiljer Hardside 10/11 och 11/12. Däremot är den nya K2 Annex 98 som ersätter Hardside omgjord med taper och rocker i tip & tail. Dvs ser ut som de flesta moderna allroundskidor.

Väljer 181 om du prioriterar kvickhet i pist och 188 om du prioriterar stabilitet och flyt i lössnö. Men jag håller med om att Hardside inte känns som ett förstahandsval om det mest kommer att köras pist.

Ett annat alternativ till "budget" allroundlagg är Völkl Bridge. Som de flesta Völkl är de helrockade vilket gör dem extremt lätthanterliga och lekfulla. Klart bra val i samma kategori som K2 Annex 98 och Rossignol Sin 7.

/MM

Om vi snackar om budgetallroundlagg med midja runt 100 skulle jag också vilja föra in atomic automatic i diskussionen. Provåkte dem på skidtestet i åre och gillade dem. 389 euro på sport-conrad med griffon, fri frakt. Ytterligare några hundringar så har man en bindning med gåläge också.

Att inte Hardside skulle fungera i pist är inte sant.

En god vän har kört 2 säsonger på sista årsmodellen av dessa och är mycket nöjd. Han åker 95% i pist och långa carvingsvängar. Inte optimalt men fungerar mycket bra.

@viktorflygare
Visst är väl Automatic 117 mm i midjan ... känns definitivt som en annan kategori av skidor som iofs. kan gå grymt bra i pisten men det gör mina Völkl Kuro också! ;-)

EDIT: Ser att det dykt upp en Atomic Automatic 102, antar att det är denna du kört. Den kan säkert vara intressant. :-)

@ljungberg_sthlm
Ingen tvekan om att Hardside går bra i pisten, men det finns "roligare" alternativ idag. Jo, jag har kört Hardside en säsong, så jag har koll ...

/MM

Senast ändrad:
Tack för alla bra svar, just nu lutar det åt ett par sin 7 från sport-bittl.de om jag inte hittar något bra begagnat. Ser dock att det är förra årets modell av sin 7. Några skillnader där emot den nyare ?

Tror inte det och i så fall oväsentligt
Billiga, moderna fungerande skidor slå till åk och byt om du inte gillade dom eller lägg som jag tidigare sagt på 1500 kr och få ett par garanterat bra TST av fjolårets modell där bara grafiken skiljer.
Kostar inte mycket mer än nån dags hyra

/GC

GoranC sa:
Tror inte det och i så fall oväsentligt
Billiga, moderna fungerande skidor slå till åk och byt om du inte gillade dom eller lägg som jag tidigare sagt på 1500 kr och få ett par garanterat bra TST av fjolårets modell där bara grafiken skiljer.
Kostar inte mycket mer än nån dags hyra

/GC
Är det något jag bör tänka på vid beställning av sportbittl ? Har förstått att montering ingår vid köp av skidor och bindning? Vad skall jag välja för alternativ när det gäller placering av bindning ?

Går det välja engelska på hemsidan, mina tyskakunskaper sträcker sig endast till några få ord...

MVH

Bara beställ
Går inte att ställa om från Tyska
Jag har lyckats beställa utan ha studerat tyska.
Google translate fixar det du inte förstår
Bindningarna skall du se till att få monterade på ovansidan...
Nä det fixar dom ändå, sulmått på pjäxan är det du skall ange. Står skriver på utsidan av pjäxssulan någon stans. Mina i storlek 28,5 har sulmått 326 mm
Bindningarna monterar dom rekommenderar, vilket är att rekommendera för din del, om du inte anger nått annat

//GC

Inte helt hundra på om 13/14 och 14/15 är lika, hade dom sin air-tip då? Inte för att jag vet om det spelar någon större roll... Men sport-conrad har ju årets modell endast marginellt dyrare än bittl.

Tillbaka
Topp