All Mountain!

Eriksso

Ny medlem
All Mountain!
Hej!
Efter några säsonger där fotbollen tagit all tid dammade jag i vintras av mina Atomic och åkte för första gången på flera vintrar, hade glömt bort hur roligt jag tycker det är. Nu är det så att jag behöver ett par nya skidor, de jag har är 150 cm, carving, riktigt roliga att åka på men nu lockar turer och världen utanför pisten och jag känner att det är dags för lite nya utmaningar helt enkelt.

Har tittat på Black Crows Captis Birdie och Salomon QST Lux, båda är ca 90 mm i midja. Vill ha ett par som fungerar både i pisten och utanför helt enkelt. Största frågan är då vilken längd jag bör ha på dom? Och finns det några andra skidor jag missat helt i min jakt? Jag är 169 cm, 70 kg! Spelar det någon roll om det är en damskida? Eller passar det dom lite lättare åkarna bättre? HJÄLP MIG! Är helt vilse!

All Mountain!
Kul att du upptäckt skidåkningen igen!
Till att börja med tycker jag inte det finns någon anledning att välja en sådan "smal" skida som 90 mm. Vill du ha ett par som funkar både i och utanför pisten så finns det idag en hel hög med skidor som presterar utmärkt i pisten ändå upp till 110-115 mm. Visst kan du välja en skida som är 90 mm men den kommer inte prestera särskilt bra utanför pisten. Tips på skidor som jag tror skulle passa är...

Line Sick Day 110
Black Crows Atris
Salomon QST 106
Extrem Opinion 108

...plus säkert ett helt gäng som jag glömt.

När det gäller längden ska du absolut inte välja en för kort skida. Med din vikt tycker jag du ska satsa på något runt 175 cm. Damskidor är oftast lite mjukare än herrskidor men eftersom du är relativt lätt kan det nog funka det också.

All Mountain!
Instämmer, skida med 100+ i midja blir roligare utanför pisten.

Kan lägga till Rossignol Soul 7 HD, den har ganska lång rocker och kan med fördel väljas i lite längre längd. Lättåkt skida som även går bra i pist.

Har även haft ett par Sick Day 110 och kan rekommendera dem. Något kortare rocker än Soul 7 men lite stabilare i pist.

Har själv inhandlat ett par Atris till nästa säsong som jag testade förra året, lite mer skida som krävde lite mer av sin åkare än de två ovanstående men tror de kommer bli riktigt bra.

Tillbaka
Topp