Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alla dessa "utan hjälm" reportage..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ake_Astrom" data-source="post: 993751" data-attributes="member: 127291"><p>Jag använder hjälm jämt när jag cyklar.</p><p>Det händer att jag kör för fort (före detta tävlingsförare i rally). Det fråntar mig inget ansvar och jag får betala priset.</p><p>Jag använder även hjälm när jag åker långfärdsskridskor men inte när jag går på en isig trottoar (men då går jag väldigt försiktigt).</p><p>Jag går över vägen även om det är röd gubbe (där det finns trafiksignaler) under förutsättningen att det inte kommer någon bil.</p><p></p><p>Så svar ja även jag tar risker men jag försöker begränsa riskerna inom mitt förstånd och kunskap.</p><p></p><p>Att då försvara att man inte använder hjälm eller exponerar i onödan en icke hjälmbärande kultur för den uppväxande generationen med den typen av argument som framkommit i denna tråd tycker jag trots allt faller mer inom ramen för begränsad förståelse på roller eller andra människors arbete (med arbete menar jag i första hand om de inom sjukvården som får ta hand om resultatet).</p><p></p><p>Dvs. det handlar faktiskt inte om den fria människans vilja och rättighet att göra vad de själva vill med motiveringen att det drabbar ju bara en själv. Vilket ju de facto inte är sant.</p><p></p><p>Sen var det någon tidigare som klagade på analogin med bilar.</p><p>En av motiveringarna var ju att hastigheten är högre i bilar? Den tror jag inte ens var allvarligt menad. Hastigheten är väl mer eller mindre direkt jämförbar enligt mig.</p><p></p><p>Men visst tyngden spelar roll vid träff och en normal människa är ju relativt mjukare än en normal bil så "krockzonen" blir väl "bättre".</p><p></p><p>Men vad skall man säga när man ligger där med huvudskador på operationsbordet för att för att man har envisast med att inte bära hjälm och blivit påkörd av någon överförfriskad överviktig semesterfirare som tappat kontrollen.</p><p>Det är mitt eget val så jag får ju stå för det själv?</p><p></p><p>Alternativt resa sig upp efter smällen borsta av sig snön uttrycka lämpliga ord till personen utan kontroll och fortsätta sin egen åkning.</p><p></p><p>Kan man inte förstå skillnaden på möjligheter så kanske vi skall låta Darvin ha sin gång och hoppa över transporten till eventuellt operationsbord för den fortsatta mänsklighetens fromma.</p><p></p><p>//Åke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ake_Astrom, post: 993751, member: 127291"] Jag använder hjälm jämt när jag cyklar. Det händer att jag kör för fort (före detta tävlingsförare i rally). Det fråntar mig inget ansvar och jag får betala priset. Jag använder även hjälm när jag åker långfärdsskridskor men inte när jag går på en isig trottoar (men då går jag väldigt försiktigt). Jag går över vägen även om det är röd gubbe (där det finns trafiksignaler) under förutsättningen att det inte kommer någon bil. Så svar ja även jag tar risker men jag försöker begränsa riskerna inom mitt förstånd och kunskap. Att då försvara att man inte använder hjälm eller exponerar i onödan en icke hjälmbärande kultur för den uppväxande generationen med den typen av argument som framkommit i denna tråd tycker jag trots allt faller mer inom ramen för begränsad förståelse på roller eller andra människors arbete (med arbete menar jag i första hand om de inom sjukvården som får ta hand om resultatet). Dvs. det handlar faktiskt inte om den fria människans vilja och rättighet att göra vad de själva vill med motiveringen att det drabbar ju bara en själv. Vilket ju de facto inte är sant. Sen var det någon tidigare som klagade på analogin med bilar. En av motiveringarna var ju att hastigheten är högre i bilar? Den tror jag inte ens var allvarligt menad. Hastigheten är väl mer eller mindre direkt jämförbar enligt mig. Men visst tyngden spelar roll vid träff och en normal människa är ju relativt mjukare än en normal bil så "krockzonen" blir väl "bättre". Men vad skall man säga när man ligger där med huvudskador på operationsbordet för att för att man har envisast med att inte bära hjälm och blivit påkörd av någon överförfriskad överviktig semesterfirare som tappat kontrollen. Det är mitt eget val så jag får ju stå för det själv? Alternativt resa sig upp efter smällen borsta av sig snön uttrycka lämpliga ord till personen utan kontroll och fortsätta sin egen åkning. Kan man inte förstå skillnaden på möjligheter så kanske vi skall låta Darvin ha sin gång och hoppa över transporten till eventuellt operationsbord för den fortsatta mänsklighetens fromma. //Åke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alla dessa "utan hjälm" reportage..
Tillbaka
Topp