Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alla dessa "utan hjälm" reportage..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 993756" data-attributes="member: 54815"><p>Rätt kul tråd detta ju!</p><p></p><p>Som många har kommit fram till är hjälmen, och även ryggskyddet, upp till var och en. Det "tvång" som brukar finnas i Sverige, är att knattar under sju års ålder ska åka med hjälm för att få åka på ett knatte-kort, dvs gratis. Det är ett fullt acceptabelt krav tycker jag. </p><p></p><p>Frågan är om man inte bara ska låta folk få tänka efter själva. Jag kör själv med både hjälm och ryggskydd, alltid. Jag har gjort det hela livet och har nästan svårt att åka utan. För andra kanske det är tvärtom. En del, främst snowboardåkare av någon anledning, förespråkar att åka helt utan skydd, eftersom att det är friare och att riskerna blir lite större och mer "sanna", och att det då blir en häftigare känsla. Jag antar att det kommer från skateboardåkningen någonstans. </p><p></p><p>Sen vet jag inte hur det funkar med försäkringar osv, men jag antar att det spelar in. Om du har skadat huvudet i samband med skidåkning och inte har haft hjälm, antar jag att du inte behandlas på samma ekonomiska villkor som en som haft hjälm. Men vet som sagt inte, kan ha fel där. Men hur funkar det då med andra material-relaterade skador? Om bindningarna står på för hög/låg DIN, eller om du inte har gogglar och inte ser något? Hur hanteras det av försäkringsbolagen?</p><p></p><p>Och angående en text om gräskulturen i PNW i ÅS så ser jag fram emot att läsa den. En oberoende och objektiv artikel vore välkommet, då allt jag sett och hört kommer i princip endast från NS. I och med att det verkar vara så utbrett och stort, så vore det väl snudd på någon slags censur att inte nämna det alls? Gräs är ju till och med lagligt där nu.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 993756, member: 54815"] Rätt kul tråd detta ju! Som många har kommit fram till är hjälmen, och även ryggskyddet, upp till var och en. Det "tvång" som brukar finnas i Sverige, är att knattar under sju års ålder ska åka med hjälm för att få åka på ett knatte-kort, dvs gratis. Det är ett fullt acceptabelt krav tycker jag. Frågan är om man inte bara ska låta folk få tänka efter själva. Jag kör själv med både hjälm och ryggskydd, alltid. Jag har gjort det hela livet och har nästan svårt att åka utan. För andra kanske det är tvärtom. En del, främst snowboardåkare av någon anledning, förespråkar att åka helt utan skydd, eftersom att det är friare och att riskerna blir lite större och mer "sanna", och att det då blir en häftigare känsla. Jag antar att det kommer från skateboardåkningen någonstans. Sen vet jag inte hur det funkar med försäkringar osv, men jag antar att det spelar in. Om du har skadat huvudet i samband med skidåkning och inte har haft hjälm, antar jag att du inte behandlas på samma ekonomiska villkor som en som haft hjälm. Men vet som sagt inte, kan ha fel där. Men hur funkar det då med andra material-relaterade skador? Om bindningarna står på för hög/låg DIN, eller om du inte har gogglar och inte ser något? Hur hanteras det av försäkringsbolagen? Och angående en text om gräskulturen i PNW i ÅS så ser jag fram emot att läsa den. En oberoende och objektiv artikel vore välkommet, då allt jag sett och hört kommer i princip endast från NS. I och med att det verkar vara så utbrett och stort, så vore det väl snudd på någon slags censur att inte nämna det alls? Gräs är ju till och med lagligt där nu. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alla dessa "utan hjälm" reportage..
Tillbaka
Topp