Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alla dessa "utan hjälm" reportage..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jontew91" data-source="post: 994595" data-attributes="member: 115040"><p>Det är inte helt enkelt det här med säkerhet vs rätt att bestämma själv. Var ska man dra gränsen? </p><p></p><p>Personligen tycker jag å ena sidan att man ska få bestämma själv. (Vill inte ha lagar och regler. Det finns det fullt tillräckligt av ändå.) Men å andra sidan ser jag ingen anledning till att inte ha hjälm och kör själv alltid med det. De flesta man ser utan hjälm i backarna idag är inte de duktiga coola åkarna utan i de flesta fall turister utan vidare teknik. Jag tycker inte hjälmen är störande på något sätt utan tycker tvärtom att det är skönt. </p><p></p><p>Anledningen till att jag tar (onödiga) risker i andra sammanhang är för att jag anser mig tjäna så mycket på det att risken är värd att ta. Jag cyklar till skolan (universitetet) utan hjälm varje dag, men i det fallet så tycker jag att det är viktigare att slippa nördstämpeln än att skydda huvudet för den lilla lilla risk som finns. Däremot använder jag hjälm när jag cykeltränar för då tjänar jag inget på att inte använda den.</p><p></p><p>Med det här resonemanget måste jag ju godta att andra gör bedömningen att de värderar den "friare" känslan utan hjälm så högt att det är värt risken, men jag skulle själv aldrig gå ut i backen utan hjälm.</p><p></p><p>Självklart är förebilder viktiga för att skapa/förändra attityder. Jag kan tycka att det är rimligt att de som syns i fotosammanhang faktiskt har hjälm och att det kan vara rimligt krav att ställa från företags sida. I privata sammanhang får de göra precis som de vill.</p><p></p><p>Som tur är har utvecklingen gått mot allt större acceptans för hjälm i skidbackar i alla fall. Många föredrar hjälm istället för mössa idag, men jag tror inte så många hade testat om normen fortfarande var att åka utan. Vad jag vill ha sagt med det är att de flesta gör som andra gör och det tar tid att förändra ett invant beteende. Det går men händer inte av sig själv och det är därför en liktydig kommunikation från så många håll som möjligt är viktig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jontew91, post: 994595, member: 115040"] Det är inte helt enkelt det här med säkerhet vs rätt att bestämma själv. Var ska man dra gränsen? Personligen tycker jag å ena sidan att man ska få bestämma själv. (Vill inte ha lagar och regler. Det finns det fullt tillräckligt av ändå.) Men å andra sidan ser jag ingen anledning till att inte ha hjälm och kör själv alltid med det. De flesta man ser utan hjälm i backarna idag är inte de duktiga coola åkarna utan i de flesta fall turister utan vidare teknik. Jag tycker inte hjälmen är störande på något sätt utan tycker tvärtom att det är skönt. Anledningen till att jag tar (onödiga) risker i andra sammanhang är för att jag anser mig tjäna så mycket på det att risken är värd att ta. Jag cyklar till skolan (universitetet) utan hjälm varje dag, men i det fallet så tycker jag att det är viktigare att slippa nördstämpeln än att skydda huvudet för den lilla lilla risk som finns. Däremot använder jag hjälm när jag cykeltränar för då tjänar jag inget på att inte använda den. Med det här resonemanget måste jag ju godta att andra gör bedömningen att de värderar den "friare" känslan utan hjälm så högt att det är värt risken, men jag skulle själv aldrig gå ut i backen utan hjälm. Självklart är förebilder viktiga för att skapa/förändra attityder. Jag kan tycka att det är rimligt att de som syns i fotosammanhang faktiskt har hjälm och att det kan vara rimligt krav att ställa från företags sida. I privata sammanhang får de göra precis som de vill. Som tur är har utvecklingen gått mot allt större acceptans för hjälm i skidbackar i alla fall. Många föredrar hjälm istället för mössa idag, men jag tror inte så många hade testat om normen fortfarande var att åka utan. Vad jag vill ha sagt med det är att de flesta gör som andra gör och det tar tid att förändra ett invant beteende. Det går men händer inte av sig själv och det är därför en liktydig kommunikation från så många håll som möjligt är viktig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Alla dessa "utan hjälm" reportage..
Tillbaka
Topp