Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Alla erfarna åkare, hjälp mig med skidlängd. Mina kompisar lurar mig!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skidmannen" data-source="post: 987990" data-attributes="member: 35740"><p>1. Du ska ha den långa, helt klart. En skida med rocker känns kortare, speciellt på hårt underlag. Freerides längdkalkylator är väl inte riktigt avpassad för rockers och twintip.</p><p></p><p>2. Du ska ha 108. Pist klarar du på vilken skida som helst. Åka dunderfort i Gästrappet kan du lämna åt pryltokiga Audifarsorna med stenhårda pjäxor och "vibrationsdämpere". Du är sämre på offpist än pist, så där behöver du en skida som hjälper dig att hänga med polarna. Om du köper 108:an kommer du att åka mer offpist och lära dig mer sånt, om det nu är det du vill.</p><p></p><p>Själv kör jag telemark på ett par JJ som är 115 i midjan och 185 långa. Jag har dom till allt, åka med barnen, topptur, skogsåkning och veckan till Alperna med polarna. Visst, dom är inte världens carvigaste skidor i ishårda pister, men det är inte en 92:a heller. Vill man ha pistskidor ska man ha nåt smalt och styvt. Jag tycker 115 funkar till all kul åkning, för snabba pister är inte så kul.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skidmannen, post: 987990, member: 35740"] 1. Du ska ha den långa, helt klart. En skida med rocker känns kortare, speciellt på hårt underlag. Freerides längdkalkylator är väl inte riktigt avpassad för rockers och twintip. 2. Du ska ha 108. Pist klarar du på vilken skida som helst. Åka dunderfort i Gästrappet kan du lämna åt pryltokiga Audifarsorna med stenhårda pjäxor och "vibrationsdämpere". Du är sämre på offpist än pist, så där behöver du en skida som hjälper dig att hänga med polarna. Om du köper 108:an kommer du att åka mer offpist och lära dig mer sånt, om det nu är det du vill. Själv kör jag telemark på ett par JJ som är 115 i midjan och 185 långa. Jag har dom till allt, åka med barnen, topptur, skogsåkning och veckan till Alperna med polarna. Visst, dom är inte världens carvigaste skidor i ishårda pister, men det är inte en 92:a heller. Vill man ha pistskidor ska man ha nåt smalt och styvt. Jag tycker 115 funkar till all kul åkning, för snabba pister är inte så kul. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Alla erfarna åkare, hjälp mig med skidlängd. Mina kompisar lurar mig!
Tillbaka
Topp