Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Allmänna skidråd och recensioner
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 367399" data-attributes="member: 29149"><p>Mycket av det som skrivits i den här tråden är bra men jag håller inte med om allt. Jag hävdar dock inte att jag sitter inne med den enda sanningen men dock en annan syn på recensioner, etc.</p><p></p><p></p><p>- Detta håller jag inte alls med om. En duktig skidåkare kan utnyttja skillnaden mellan skidorna men en dålig skidåkare känner bara att det inte fungerar som han/hon vill. En t.e.x. för styv skida eller för vridstyv kan definitivt försämra skidupplevelsen för en halvkass åkare samtidigt som en duktig åkare endast skulle behöva ändra på sin åkstil för att kunna ha kul även om det inte skulle vara hans favoritskida. </p><p></p><p></p><p>- Detta håller jag inte heller med om under förutsättningen att den som efterfrågar råd också beskriver sig själv och sina erfarenheter från tidigare skidor. Om jag t.e.x. är halvkass och har åkt på mjuka skidor så är det ju ganska bra om någon med lite mer koll kan berätta att X upplevs som styvare än XX. Även om en riktigt duktig åkare förvisso kan bedömma bäst så är det inte ointressant vad dåliga åkare tycker. Om jag ska köpa en ny bil så är i princip alla bilar jag har råd med ganska lika och ganska billiga. Om jag då rådfrågar en riktig expert så kanske jag får svaret att den bilen känns tråkig att köra, men experten har å andra sidan erfarenhet från bilar i miljon-klassen, vilket jag inte är intresserad av. Expertens omdöme är intressant men det är också intressant om de flesta som köpt bilen är nöjda vilket inte alltid är fallet vare sig med skidor eller bilar (ok liknelsen haltar men ni förstår nog ungefär vad jag menar).</p><p></p><p></p><p>- Det jag menar är alltså att usla åkare visst känner skillnaden och inte kan behandla skidan annorlunda trots att den kräver en annan åkstil än vad de är vana vid.</p><p></p><p></p><p>- I parken delvis ja men om man åker minsta lilla utanför parken så är det nog framförallt en dålig åkare som är hjälpt av feta skidor om åkning ska ske utanför pisten och vice versa. Raceåkare kan ju åka bra och ha kul i meterdjupt puder med sina raceskidor på fötterna.</p><p></p><p>Alltså:</p><p>1 Det kan kännas mycket olika att åka på två olika skidor även om man inte är duktig</p><p> och trots att båda är mest avsedda för jibbing.</p><p>2 Fel skidor till fel person kan ta ganska många skiddagar att vänja sig vid.</p><p>3 En usel åkare kanske inte kan recensera skidor till en expert men väl till en annan usel</p><p> skidåkare i alla fall om de jämför med andra skidor (eg "Jag tycker att du ska köpa X</p><p> istället för XX eftersom jag tycker att de är mer lika Y som du körde på förut och</p><p> gillade"). Den informationen är inte värdelös trots att den inte kommer från någon som</p><p> verkligen kan åka skidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 367399, member: 29149"] Mycket av det som skrivits i den här tråden är bra men jag håller inte med om allt. Jag hävdar dock inte att jag sitter inne med den enda sanningen men dock en annan syn på recensioner, etc. - Detta håller jag inte alls med om. En duktig skidåkare kan utnyttja skillnaden mellan skidorna men en dålig skidåkare känner bara att det inte fungerar som han/hon vill. En t.e.x. för styv skida eller för vridstyv kan definitivt försämra skidupplevelsen för en halvkass åkare samtidigt som en duktig åkare endast skulle behöva ändra på sin åkstil för att kunna ha kul även om det inte skulle vara hans favoritskida. - Detta håller jag inte heller med om under förutsättningen att den som efterfrågar råd också beskriver sig själv och sina erfarenheter från tidigare skidor. Om jag t.e.x. är halvkass och har åkt på mjuka skidor så är det ju ganska bra om någon med lite mer koll kan berätta att X upplevs som styvare än XX. Även om en riktigt duktig åkare förvisso kan bedömma bäst så är det inte ointressant vad dåliga åkare tycker. Om jag ska köpa en ny bil så är i princip alla bilar jag har råd med ganska lika och ganska billiga. Om jag då rådfrågar en riktig expert så kanske jag får svaret att den bilen känns tråkig att köra, men experten har å andra sidan erfarenhet från bilar i miljon-klassen, vilket jag inte är intresserad av. Expertens omdöme är intressant men det är också intressant om de flesta som köpt bilen är nöjda vilket inte alltid är fallet vare sig med skidor eller bilar (ok liknelsen haltar men ni förstår nog ungefär vad jag menar). - Det jag menar är alltså att usla åkare visst känner skillnaden och inte kan behandla skidan annorlunda trots att den kräver en annan åkstil än vad de är vana vid. - I parken delvis ja men om man åker minsta lilla utanför parken så är det nog framförallt en dålig åkare som är hjälpt av feta skidor om åkning ska ske utanför pisten och vice versa. Raceåkare kan ju åka bra och ha kul i meterdjupt puder med sina raceskidor på fötterna. Alltså: 1 Det kan kännas mycket olika att åka på två olika skidor även om man inte är duktig och trots att båda är mest avsedda för jibbing. 2 Fel skidor till fel person kan ta ganska många skiddagar att vänja sig vid. 3 En usel åkare kanske inte kan recensera skidor till en expert men väl till en annan usel skidåkare i alla fall om de jämför med andra skidor (eg "Jag tycker att du ska köpa X istället för XX eftersom jag tycker att de är mer lika Y som du körde på förut och gillade"). Den informationen är inte värdelös trots att den inte kommer från någon som verkligen kan åka skidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Allmänna skidråd och recensioner
Tillbaka
Topp