Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Allmountainskidor i pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dannedieharder" data-source="post: 1260396" data-attributes="member: 14886"><p>Folk har väl den utrustning dom har under fötterna av en anledning. På samma sätt som man har den bil man har av en anledning (om man öht har en bil). </p><p></p><p>Själv gör jag över 90% av mina skidåk i offpist och har skidor därefter. Det innebär att jag även använder 100+ skidor i stenhård pist när jag åker till Vemdalen under jul/nyår för att besöka släkten. </p><p></p><p>Det känns helt enkelt orimligt för mig att köpa ännu ett par skidor för de enskilda dagarna jag åker mestadels pist och mina 100+ funkar dugligt så länge de fått en slipning, även om en pistorienterad skida hade varit bättre just då. Ibland har jag t.o.m. min ballongrygga på mig (dock utan själva ballongsystemet) eftersom det är den skidryggan jag har och det kan vara skönt att ha med förstärkningsplagg och lite snacks eller fika.</p><p></p><p>De allra flesta vill nog helt enkel bara ha en utrustning som funkar för det mesta som en skiddag kan innebära (nypistat/uppkört/isigt/nån liten sväng utanför osv). Då är ju egentligen varken pistskidan eller 100+ skidan optimal och så landar man på allmountain segmentet.</p><p></p><p>Den som vill gå en del på tur kanske bara har råd eller av annan anledning bara vill ha en utrustning och avänder då även den i pisten om det ska åkas där. Kanske det t.o.m. är så att hen bara tar en dag för att testa utrustningen.</p><p></p><p>Den som hyr har den utrustning skiduthyrningen levererat (mest troligt ngt åt det smalare allmountainhållet eftersom det oftast är lättåkt och förlåtande).</p><p></p><p>Pappan som tävlade som ung och nu fostrar nya racekids åker GS skidor i kombination med randopjux eftersom det är bekvämt när han mest är still eller bär käpp under dagen.</p><p></p><p>Listan kan gå vidare men min poäng är ju som sagt att man har det man har av en eller annan anledning och vi som är runtomkring kan väl helt enkelt bara skita i varför och acceptera att det är hens val eller ickeval.</p><p></p><p>Med det sagt uppmuntrar jag alla att prova sig runt för att hitta den skidtyp man trivs bäst med och har roligast på. Och det kan vara 100+ skidor i pisten eller puckellagg i offpist, vem vet innan man har provat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dannedieharder, post: 1260396, member: 14886"] Folk har väl den utrustning dom har under fötterna av en anledning. På samma sätt som man har den bil man har av en anledning (om man öht har en bil). Själv gör jag över 90% av mina skidåk i offpist och har skidor därefter. Det innebär att jag även använder 100+ skidor i stenhård pist när jag åker till Vemdalen under jul/nyår för att besöka släkten. Det känns helt enkelt orimligt för mig att köpa ännu ett par skidor för de enskilda dagarna jag åker mestadels pist och mina 100+ funkar dugligt så länge de fått en slipning, även om en pistorienterad skida hade varit bättre just då. Ibland har jag t.o.m. min ballongrygga på mig (dock utan själva ballongsystemet) eftersom det är den skidryggan jag har och det kan vara skönt att ha med förstärkningsplagg och lite snacks eller fika. De allra flesta vill nog helt enkel bara ha en utrustning som funkar för det mesta som en skiddag kan innebära (nypistat/uppkört/isigt/nån liten sväng utanför osv). Då är ju egentligen varken pistskidan eller 100+ skidan optimal och så landar man på allmountain segmentet. Den som vill gå en del på tur kanske bara har råd eller av annan anledning bara vill ha en utrustning och avänder då även den i pisten om det ska åkas där. Kanske det t.o.m. är så att hen bara tar en dag för att testa utrustningen. Den som hyr har den utrustning skiduthyrningen levererat (mest troligt ngt åt det smalare allmountainhållet eftersom det oftast är lättåkt och förlåtande). Pappan som tävlade som ung och nu fostrar nya racekids åker GS skidor i kombination med randopjux eftersom det är bekvämt när han mest är still eller bär käpp under dagen. Listan kan gå vidare men min poäng är ju som sagt att man har det man har av en eller annan anledning och vi som är runtomkring kan väl helt enkelt bara skita i varför och acceptera att det är hens val eller ickeval. Med det sagt uppmuntrar jag alla att prova sig runt för att hitta den skidtyp man trivs bäst med och har roligast på. Och det kan vara 100+ skidor i pisten eller puckellagg i offpist, vem vet innan man har provat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Allmountainskidor i pisten?
Tillbaka
Topp