Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Allround objektiv till Nikon D80?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hellbergarn" data-source="post: 590383" data-attributes="member: 54206"><p>hinner tyvärr inte läsa tisigare inlägg men jag vill bara säga att LÄGG PENGAR PÅ OPTIKEN.</p><p></p><p>Om jag fick välja ett riktigt billigt kamerahus och en superglugg så hade jag tagit det framför en D3 med sämre objektiv utan att blinka.</p><p></p><p>Bara ett exempel så du förstår skillnaden och varför det kanske tom är onödigt för dig att köpa nytt billigt objektiv.</p><p>Jag har också en D80 med ett kitobjektiv 18-135mm tror jag, billigt enkelt men okej. Sen har jag ett fast 50mm 1,4. Ett objektiv från nikkor/nikons proffsserie. När jag va på freestyle.ch så tog jag en del bilder med mitt kitobjektiv på zoom 135mm och det blir riktigt dåligt, även om jag lyckades få ner slutartiden. Problemet blir också att bländartalen blir väldigt höga när du zoomar mkt på billiga objektiv och då kan du inte ha så snabb slutartid.</p><p></p><p>Bytte till mitt 50mm och tog några kort. Det objektivet är så mycket bättre än kitobjektivet jag fick med min D80 att när jag la in bilderna i min dator och klippte ut åkare ur 50mm bilderna så blev han BETYDLIGT skarpare än när jag hade 135mm zoom med kitobjektivet.</p><p></p><p>KÖP INTE billig optik bara för att ha ett vist millimetertal. Det blir bara sämre. Kolla begagnande objektiv också, finns en hel del. </p><p></p><p>Nu ska jag åka och hämta nya skidor =D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hellbergarn, post: 590383, member: 54206"] hinner tyvärr inte läsa tisigare inlägg men jag vill bara säga att LÄGG PENGAR PÅ OPTIKEN. Om jag fick välja ett riktigt billigt kamerahus och en superglugg så hade jag tagit det framför en D3 med sämre objektiv utan att blinka. Bara ett exempel så du förstår skillnaden och varför det kanske tom är onödigt för dig att köpa nytt billigt objektiv. Jag har också en D80 med ett kitobjektiv 18-135mm tror jag, billigt enkelt men okej. Sen har jag ett fast 50mm 1,4. Ett objektiv från nikkor/nikons proffsserie. När jag va på freestyle.ch så tog jag en del bilder med mitt kitobjektiv på zoom 135mm och det blir riktigt dåligt, även om jag lyckades få ner slutartiden. Problemet blir också att bländartalen blir väldigt höga när du zoomar mkt på billiga objektiv och då kan du inte ha så snabb slutartid. Bytte till mitt 50mm och tog några kort. Det objektivet är så mycket bättre än kitobjektivet jag fick med min D80 att när jag la in bilderna i min dator och klippte ut åkare ur 50mm bilderna så blev han BETYDLIGT skarpare än när jag hade 135mm zoom med kitobjektivet. KÖP INTE billig optik bara för att ha ett vist millimetertal. Det blir bara sämre. Kolla begagnande objektiv också, finns en hel del. Nu ska jag åka och hämta nya skidor =D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Allround objektiv till Nikon D80?
Tillbaka
Topp