Allround/offpist skidor.

Tonne

Ny medlem
Allround/offpist skidor.
Tja. Tänkte köpa ett par nya skidor för att jag tycker mina gamla Scratch Fs har blivit lite tråkiga att åka på, främst utanför pisten men även i pisten.
Har åkt skidor i 2 år ungefär, åkte snowboard innan men tycker att jag är en ganska så bra skidåkare. Åker ungefär 20 dagar om året.
Är 182 cm lång och väger ungefär 86 kilo, tränar benen rätt hårt på gymmet om det är till någon hjälp.
Åker mest pist men såfort jag får chansen så försöker jag hitta lössnö. Ska upp till kittelfjäll lite senare så lär väl bli lite lössnö där förhoppningsvis =). Tänkte åka till alperna nästa år också. Brukar hoppa en del också. Tänkte behålla mina gamla skidor om jag bara ska åka pist.
Tittat mest på Dynastar Big Trouble, Scratch BC och Head Monster 82 och 88.
Vilken skida tycker ni jag ska välja eller om ni kan rekommendera någon annan?
//Tonne

Allround/offpist skidor.
hej. har köpt head monster 82 och åkt på dom en vecka. en superskida. åkte även 88 en vecka i st.anton i år men 82 är bättre i pist. kan kännas något fladdrig i hög fart i pist annars supergrepp
även om det är isigt. känns kanon över hela berget. jag köpte mina på stadium för där hade dom satt ner dom 50% så kolla där. jag är en 180 cm lång o köpte 172 cm skidor. lycka till/Per

Allround/offpist skidor.
Hej!

Har du övervägt Völkl karma. Har ett par själv och är helnöjd, en mycket bra allround skida. 87 i midjan ligger väl ungefär där du vill ha det.

Allround/offpist skidor.
Karman är inget dåligt val, tycker ändå att du får mer skida Head Mojo 90. Inte speciellt svår att rulla upp på kant och har ett bra flyt. Bra balans i parken oxå. Som med alla fetare så väljer man ju bort lite bett men va fan..välj en lite längre skida bara. runt 180-185. Du förlorar ju lite skida i twintippen så var inte rädd för längden, otroligt lättåkta ändå.

Allround/offpist skidor.
Ja, skidorna som är nämnda över är bra skidor... Min personliga uppfattning om den bästa allround skidan e K2s Public Enemy, den ska vara mest en jibbskida men den har bra grepp och är stadig i pisten. Dock lite fladdrig i höga farter, det är de ända problemet jag känner av och märkt än så länge. Mina K2 är av längd 169 cm, går hur fint som helst för min åkning.

Så jag vill tipsa om Public enemy!

Senast ändrad:
Allround/offpist skidor.
även jag har kört på karman.. även om jag är tjej och rätt kort. Men har även en killkompis som kör på dem och är supernöjd. Tycker de funkar alldeles förträffligt både i pist och utanför.

min lillebror åker på k2 public enemy och han verkar vara väldigt nöjd med den - han är typ samma storlek som du.

Allround/offpist skidor.
Har kört på alla nämnda utom Scratchen. Måste säga att som allroundskida är Karman svårslagen.
Grymt klipp i pisten (för att vara en sådan skida), mycket piggare än Public Enemy som jag
personligen tycker känns lite "död". Stabilare och mer gedigen än Mojon, framför allt utanför pisten,
men också något mer svåråkt.

Men egentligen spelar det ingen roll, alla är bra. Så fort du har åkt en vecka på ett någon av
ovanstående modeller kommer du att tycka att den är bäst.

Senast ändrad:
Allround/offpist skidor.
jag kör på Line chronic blend, en sjukt bra skida som funkar överallt även i puder med tanke på uppbyggnaden 125,90,117. Den funkar bra i park med. Dock kan den tappa lite då man pressar den i pisten.

Allround/offpist skidor.
Hej! JAg tycker själv att head mojo är en toppenskida! har åkt på den en säsong och älskar den! Skitrolig i både pist och offpist och självklar också i parken.

Ska sälja mina nu för att jag växt ur dom och behöver cash :p

ta en titt på mina annonser.

Allround/offpist skidor.
Tack för alla svar. Vet inte riktig hur jag ska tänka just nu. Eftersom jag har ett par scratch fs redan så vet jag inte om det känns värt att köpa ett par public enemy eftersom jag är ute efter lite mer offpist egenskaper... Eller försöker jag hitta skidan som inte finns? =). Någon som testat big trouble?
//Tonne

Allround/offpist skidor.
Jag är också sugen på ett par all around-skidor. Har precis tagit upp åkningen igen efter flera års uppehåll. Kan tillägga att jag inte hoppar så mycket...

Jag kom just hem från en ucpa-resa till argerntier. Åkte offpist på ett par blå rossignol bandit (tror jag det var). Tyckte dom var bra i pisst / puckel men lite små i lössnö... Är det en freeride-skida över huvud taget? Jag har sett att det finns en grön som är lite bredare som sägs vara mer lämpad.

Hur mycket förlorar man i pist / puckel på att köra en större skida? Jag kikade lite på den där monster 82. Den ser ju fetare ut än den blå rossignolen...

Allround/offpist skidor.
Vi är lite i samma sits :). tror det var rossignol b2 du tittade på. Också lite intresserad av monster 82. finns ju rätt billigt på stadium. 0707 har du Tyrolia LD12 som bindning? om du har hur funkar den? tycker du?

Allround/offpist skidor.
Kör just nu på två par High Society FR, riktigt trevliga. Har den kortare och smalare 179 (92mm midja) som parkskida och den längre 187 (104mm midja) som offpistskida. Båda har lite längre och bredare tippar för schysst flyt och är grymt lätta för sina bredder.
Gillar dom skarpt helt enkelt.

Allround/offpist skidor.
Jag har Tyrolia LD12. Dom följde med mina skidor när jag köpte dom men jag läste lite om dom här innan o dom fick bra kritik. Har dragit åt dom lite extra o dom känns trygga i all åkning. Många skidor som nämns här är kanske mer "off-psit" än M82:an. Jag föredrar också att åka utanför pisten när tillfälle ges men samtidigt så blir det en hel del pist, skog, hårt, mjukt osv. Jag vill ha en skida som jag kan ha roligt med hela dagen över hela berget och då funkar M82 perfekt. Sen innebär det alltid kompromisser när man vill åka allround.

Allround/offpist skidor.
Om du inte nödvändigtvis vill ha twintip:
Dynastar Legend Pro
Völkl Mantra

Twin:
Goodha
Nordica Blower/Enforcer

Allround/offpist skidor.
Okej, tack för alla svar. Men jag tror nog att det blir en Monster 82 till slut. 181 cm är det en bra längd till mig? 182 cm 86 kilo.

Tillbaka
Topp