Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
allroundskida - ingen bra ide?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 408727" data-attributes="member: 13245"><p>Jag håller inte med Gagnis. Eller rättare sagt: man måste beakta vart man är beredd att kompromissa lite, inte bara procentsatsen.</p><p></p><p>Jag kör själv Mantra och tycker den just är en utmärkt allroundskida. Det beror på att jag värdesätter hyfsad prestanda i offpisten mycket, trots at inte all åkning sker där. För mig innebär Mantra 184 helt OK prestanda i offpisten och man behöver inte känna att man kompromissar för mcyket där. Dessutom är det väldigt rolig i mjuk till semihård pist. När det är riktigt rått (brant och stenhårt alternativt väldigt uppkört) kräver den sin man. Det finns andra skidor (även lika breda) som klarar detta bättre. Och mot en raceskida har givetvis inte en Mantra en suck. Men med bra trim och lite kraft och känsla klarar man det mesta med Mantrorna också.</p><p></p><p>Så, trots att många av mina åk på en säsong blir i Sälen och liknande ställen skulle jag absolut inte välja något smalare som allroundskida. </p><p></p><p>Om jag enbart skulle få behålla ett par lag skulle det dock bli mina Explosiv 190. Men då kompromssar man bort all sväng om det inte är backen nog för att få upp rejäl fart. En stor del av "normal svnsk åning" blir tämligen meningslös med en sådan skida. Fördelen med Matran som jag ser det är just att man genom att bara offra lite prestande i vissa förhållande får et väldigt bret område där skidan är kul.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 408727, member: 13245"] Jag håller inte med Gagnis. Eller rättare sagt: man måste beakta vart man är beredd att kompromissa lite, inte bara procentsatsen. Jag kör själv Mantra och tycker den just är en utmärkt allroundskida. Det beror på att jag värdesätter hyfsad prestanda i offpisten mycket, trots at inte all åkning sker där. För mig innebär Mantra 184 helt OK prestanda i offpisten och man behöver inte känna att man kompromissar för mcyket där. Dessutom är det väldigt rolig i mjuk till semihård pist. När det är riktigt rått (brant och stenhårt alternativt väldigt uppkört) kräver den sin man. Det finns andra skidor (även lika breda) som klarar detta bättre. Och mot en raceskida har givetvis inte en Mantra en suck. Men med bra trim och lite kraft och känsla klarar man det mesta med Mantrorna också. Så, trots att många av mina åk på en säsong blir i Sälen och liknande ställen skulle jag absolut inte välja något smalare som allroundskida. Om jag enbart skulle få behålla ett par lag skulle det dock bli mina Explosiv 190. Men då kompromssar man bort all sväng om det inte är backen nog för att få upp rejäl fart. En stor del av "normal svnsk åning" blir tämligen meningslös med en sådan skida. Fördelen med Matran som jag ser det är just att man genom att bara offra lite prestande i vissa förhållande får et väldigt bret område där skidan är kul. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
allroundskida - ingen bra ide?
Tillbaka
Topp