Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Allt du behöver veta om skidutrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 602645" data-attributes="member: 13863"><p>Stavar</p><p></p><p>Förutom det uppenbara, att stavar kan användas för att förflytta sig framåt, ger de förbättrad balans samt fungerar som "känselspröt" vid utförsåkning, rätt använda vill säga. En hel del åkare använder (eller oanvänder) stavarna på ett sätt så att de antagligen skulle åka bättre utan ...</p><p></p><p>Den klassiska bestämningen av stavlängd går till så att du vänder staven upp och ner och ställer den lodrätt mot golvet. Fattar under trugan med ena handen. Din armbåge ska då bilda en rät vinkel (90 grader). Tävlingsåkare kan välja längre stavar medan jaibbare och puckelpiståkare kör med betydligt kortare stavar.</p><p></p><p>Det som skiljer en billig stav mot en dyrare är materialet och utformning av själva röret somt handtag och handrem. Sannolikt är en dyrare stav hållbarare (men det är inte alls säkert). För omkring 250 kr får du en stav som är helt OK för de flesta skidåkare.</p><p></p><p>" När jag stod där i affären så fick frågan hur jag åkte. Nu kommer jag till min fråga. Då stod killen som skulle montera och sa: ja jag vet inte om jag ska sätta en två eller en trea på bindningarna."</p><p></p><p>Har faktiskt ingen aning vad han menar. Någon som vet?</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 602645, member: 13863"] Stavar Förutom det uppenbara, att stavar kan användas för att förflytta sig framåt, ger de förbättrad balans samt fungerar som "känselspröt" vid utförsåkning, rätt använda vill säga. En hel del åkare använder (eller oanvänder) stavarna på ett sätt så att de antagligen skulle åka bättre utan ... Den klassiska bestämningen av stavlängd går till så att du vänder staven upp och ner och ställer den lodrätt mot golvet. Fattar under trugan med ena handen. Din armbåge ska då bilda en rät vinkel (90 grader). Tävlingsåkare kan välja längre stavar medan jaibbare och puckelpiståkare kör med betydligt kortare stavar. Det som skiljer en billig stav mot en dyrare är materialet och utformning av själva röret somt handtag och handrem. Sannolikt är en dyrare stav hållbarare (men det är inte alls säkert). För omkring 250 kr får du en stav som är helt OK för de flesta skidåkare. " När jag stod där i affären så fick frågan hur jag åkte. Nu kommer jag till min fråga. Då stod killen som skulle montera och sa: ja jag vet inte om jag ska sätta en två eller en trea på bindningarna." Har faktiskt ingen aning vad han menar. Någon som vet? /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Allt du behöver veta om skidutrustning
Tillbaka
Topp