Almdalen, Jämtland

Ivo

Aktiv medlem
Märkligt nog, hittade jag ingen info om Almdalen här på Freeride trots att det i toppturskretsar anses var ett ”hot spot”.

I lördags tog jag med mig 15 åriga sonen på en tur över dagen till detta lilla paradis. Här kommer en rapport:
Hemma i Östersund var snödjupet 20-30cm men när man kör de 11 milen upp mot Storåbränna- Lakavattnet blir plogvallarna enorma. Snödjup runt 180 cm.
Almdalen ligger i väglöst land så man behöver skoter eller tura på platten i 9 km.

Vi lånade en kompis gamla skoter och släpvagn sen tolkade vi upp från parkeringsplatsen vid Lakavattnnet. Har du ingen skoter så kan du kolla med Almdalens fjällgård om de kan hämta med skoter.

Eftersom vi startade sent från Östersund och hade en del skoterkrångel, kom fram till Almdalen först vid lunchtid. Lunch tillsammans med massa skoterfolk (de toppturande gästerna som övernattat här i STF stugan var uppe på berget sedan länge).

Efter lunchen hann vi med ett åk upp på Grubbfjället. Häftig terräng. Branta men korta åk (ca 250 fhm). Riktigt intressant skogsåkning (nu var dessvärre snön seg nere i skogen).

Nästa gång får det bli övernattning och lite mer avancerade turer 😉

Almdalen för/nackdelar:
+ häftig terräng
+ snösäkert
+ skogsåkning
+ relativt nära (11 mil med bil + 9 km skoter)
+ riktig vildmarkskänsla
- kort fallhöjd (max 300 fhm)
- behov av skoter alt. lång anmarsch

Bilagor

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp