Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Alperna 2013/2014 - Vart ska man åka?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Oldi" data-source="post: 1013141" data-attributes="member: 143022"><p>Mitt i sommaren såg jag denna tråd och blev lite nostalgisk. Jag Gjorde min första säsong 1990 (ja du läste rätt) och hann med typ 8 säsonger, några som bummare och några som säsongsjobbare. BG var mitt första tillslag och sedan ramlade det på. 1994, då många av er körde med napp var jag i Val di Sere sedan Italien, Sydamerika. En vinter hade jag faktiskt fler skiddagar än svenska landslaget....Och nu tänker du säkert att detta var ju på Stenåldern men jag gissar att det i stort sett är samma drivkrafter då som nu. </p><p>Några råd som jag önskar jag fått (och någon borde bankat vett i skallen på mig)</p><p>1. Bad Gastein, kul om du vill festa, jobba och åka skidor. Och just i den ordningen....det är inte fel MEN fundera på vad du vill. egentligen. Vill du umgås med muppiga STF guider (som egentligen är som du själv men lyckats skaffa en jacka med logga men aldrig skulle erkänna att det just är jackan som är viktig) så passar väl BG</p><p>2. Fundera INNAN du åker på vad du skall gör närande kommer hem. Om du inte hört om det elfte budet så kommer det här: "Det här är min sista säsong". Många har sagt det för många gånger. </p><p>3. Om du verkligen verkligen vill ha skidor för åkningens skull så FINNS det fler orter än de som är med i Ving katalogen....Är du typ 19 varför bestämma innan? Skaffa en bra väska, tänk enkelt, kolla fallhöjd, MöH, vädersträck. Åk ned tidigt med en stadig kassa till Grenoble, Salzburg, Geneve och ta dig till den första skidorten. Österrike har fantastiska tågmöjligheter för luffande, Italien lika så. Sällskap är kul men va fan tänk inte så enkelriktat hela tiden. Vill du vara med om något eller är det en " tick in the box"?. Själv tycker jag att jag söp och jobbade bort alldeles för många dagar. Och ja, det känns bittert i efterhand. Jag hade ju så satans många möjligheter men tänkte såååå enkelriktat. </p><p>4. Jobba på sommaren för att laxa på vintern. Gnata på, lägg pengar på hög, träna, läs på och lär dig saker; basics i hantering av klätterutrustning och moves på berget. Tro mig, du kan få vara med om saker som du bara sett på film om du anstränger dig bara liiiiite. </p><p>5. Var ödmjuk. Om du nu väljer (för det är ett val) att landa in på en liten ort med höga berg kommer du garanterat träffa människor som lever för detta. Inte helt säkert att de blir helt imponerade av att du helt "Wild and crazy" lämnat mamma och pappa för en förlängd semester på deras turf. Säkert är just du en inlyssnande trevlig och ödmjuk människa, jag var det inte. Återigen, hade jag tänkt innan hade jag säkert fått vara med om mera. Så, ta rygg på locals om du lyckas. BFL = Be Fucking Likable</p><p> Nu vet jag vad många som orkat läsa hit tänker, "en sån jävla besserwisser!" Ja kanske jag är det. Men hade jag vetat vad jag vet idag vill jag gärna tro att jag helt enkelt fått ut mer av de möjligheter jag hade. Tänk större, tänk framåt.</p><p></p><p>Nu har jag inte möjligheter att göra fler säsonger men är nu i en annan fas så att säga så CMH i vinter får duga ;-)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Oldi, post: 1013141, member: 143022"] Mitt i sommaren såg jag denna tråd och blev lite nostalgisk. Jag Gjorde min första säsong 1990 (ja du läste rätt) och hann med typ 8 säsonger, några som bummare och några som säsongsjobbare. BG var mitt första tillslag och sedan ramlade det på. 1994, då många av er körde med napp var jag i Val di Sere sedan Italien, Sydamerika. En vinter hade jag faktiskt fler skiddagar än svenska landslaget....Och nu tänker du säkert att detta var ju på Stenåldern men jag gissar att det i stort sett är samma drivkrafter då som nu. Några råd som jag önskar jag fått (och någon borde bankat vett i skallen på mig) 1. Bad Gastein, kul om du vill festa, jobba och åka skidor. Och just i den ordningen....det är inte fel MEN fundera på vad du vill. egentligen. Vill du umgås med muppiga STF guider (som egentligen är som du själv men lyckats skaffa en jacka med logga men aldrig skulle erkänna att det just är jackan som är viktig) så passar väl BG 2. Fundera INNAN du åker på vad du skall gör närande kommer hem. Om du inte hört om det elfte budet så kommer det här: "Det här är min sista säsong". Många har sagt det för många gånger. 3. Om du verkligen verkligen vill ha skidor för åkningens skull så FINNS det fler orter än de som är med i Ving katalogen....Är du typ 19 varför bestämma innan? Skaffa en bra väska, tänk enkelt, kolla fallhöjd, MöH, vädersträck. Åk ned tidigt med en stadig kassa till Grenoble, Salzburg, Geneve och ta dig till den första skidorten. Österrike har fantastiska tågmöjligheter för luffande, Italien lika så. Sällskap är kul men va fan tänk inte så enkelriktat hela tiden. Vill du vara med om något eller är det en " tick in the box"?. Själv tycker jag att jag söp och jobbade bort alldeles för många dagar. Och ja, det känns bittert i efterhand. Jag hade ju så satans många möjligheter men tänkte såååå enkelriktat. 4. Jobba på sommaren för att laxa på vintern. Gnata på, lägg pengar på hög, träna, läs på och lär dig saker; basics i hantering av klätterutrustning och moves på berget. Tro mig, du kan få vara med om saker som du bara sett på film om du anstränger dig bara liiiiite. 5. Var ödmjuk. Om du nu väljer (för det är ett val) att landa in på en liten ort med höga berg kommer du garanterat träffa människor som lever för detta. Inte helt säkert att de blir helt imponerade av att du helt "Wild and crazy" lämnat mamma och pappa för en förlängd semester på deras turf. Säkert är just du en inlyssnande trevlig och ödmjuk människa, jag var det inte. Återigen, hade jag tänkt innan hade jag säkert fått vara med om mera. Så, ta rygg på locals om du lyckas. BFL = Be Fucking Likable Nu vet jag vad många som orkat läsa hit tänker, "en sån jävla besserwisser!" Ja kanske jag är det. Men hade jag vetat vad jag vet idag vill jag gärna tro att jag helt enkelt fått ut mer av de möjligheter jag hade. Tänk större, tänk framåt. Nu har jag inte möjligheter att göra fler säsonger men är nu i en annan fas så att säga så CMH i vinter får duga ;-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Alperna 2013/2014 - Vart ska man åka?
Tillbaka
Topp