Alperna med tonårsfamilj

Jo_No

Medlem
Alperna med tonårsfamilj
Hej! Vi är en familj med två tonårsbarn (17 och 15 år) som planerar åka till Alperna sportlovet 2025. Vi har åkt mycket i svenska fjällen men aldrig varit med barnen i Alperna. En föredrar pister, en annan puder och en tredje åker freestyle och vill ha snowpark. Har ni några tips på snösäkra resmål där man kan få mycket åkning i både backe och park och inte behöver köa ihjäl sig?

Alperna med tonårsfamilj
Zillertal kanske? Finns väl en bra park i Hintertux och bra åkning i övrigt. Har dock inte varit där, så kanske är ett dåligt tips. Men av det man snappat upp på forumet tidigare så borde det vara ett fint resmål för dina ändåmål.

Alperna med tonårsfamilj
Val Thorens, Tignes eller Les Deux Alpes om ni är intresserade av Frankrike. Lenzerheide eller Flims/Laax (dock sydläge så inte optimalt för puder) i Schweiz.

Alperna med tonårsfamilj
Zillertal kanske? Finns väl en bra park i Hintertux och bra åkning i övrigt. Har dock inte varit där, så kanske är ett dåligt tips. Men av det man snappat upp på forumet tidigare så borde det vara ett fint resmål för dina ändåmål.

Bra tips, och det finns en hygglig park även i skidområdet rakt ovanför Mayrhofen, huvudorten i Zillertal. Inte mycket köer i någon av dessa parker eller deras liftar när vi var där mitt i vintern för ett par år sedan.

Parken i Livigno (där finns fler än den i länken) var nästan tom senast vi var där v 10, borde uppfylla alla era önskemål. Vid vinter-OS 2026 kommer Slopestyle, Big Air och Halfpipe att avgöras där så jag gissar att de kommer att vara kul att besöka.

Senast ändrad:
Alperna med tonårsfamilj
Val Thorens, Tignes eller Les Deux Alpes om ni är intresserade av Frankrike. Lenzerheide eller Flims/Laax (dock sydläge så inte optimalt för puder) i Schweiz.
För att spinna vidare på Frankrike. Jag brukar ju normalt sett vurma för La Plagne, men någon superpark tror jag mig aldrig sett där. Kan dock ha dykt upp senaste åren, vad vet jag.
Les Deux Alpes däremot tickar nog alla era boxar. Ligger högt, har glaciär och är således väldigt snösäkert. Har en stor park, vilken jag gladeligen höll mig ifrån. Finns väldigt trevliga pister och även om det inte är ett gigantiskt system, så finns det så det räcker för en vecka. Speciellt om man börjar leta sig utanför, där det finns en del lättillgänglig offpist.
Skulle man ändå känna att det inte räcker, ingår det i veckokortet 1 dag i följande skidorter - Alpe d'Huez, Serre Chevalier, Montgenevre och Puy St Vincent. Fint som snus.

Byn är avlång och gammal. Men inte så där Bonneval-sur-Arc gammal med fina stenhus från Hedenhös, utan mer 70-tals gammal. Vilket kanske inte låter så skoj, men byn är ändå ganska charmig tycker jag.
Och i jämförelse med andra orter, går det att hitta ganska prisvärda boenden.

Senast ändrad:
Alperna med tonårsfamilj
Avoriaz har flera parker med lite olika tema och brukar få mycket snö. Byn är brutalistisk i arkitekturen men samtidigt väldigt mysig då den är bilfri och man istället tar sig fram med häst och släde eller till fots

Alperna med tonårsfamilj
Hej! Vi är en familj med två tonårsbarn (17 och 15 år) som planerar åka till Alperna sportlovet 2025. Vi har åkt mycket i svenska fjällen men aldrig varit med barnen i Alperna. En föredrar pister, en annan puder och en tredje åker freestyle och vill ha snowpark. Har ni några tips på snösäkra resmål där man kan få mycket åkning i både backe och park och inte behöver köa ihjäl sig?
Vi gjorde en tripp till Val Thorens med äldre tonårsbarn v.6 ifjol. De uppskattar offpist, men tyvärr hade det varit plusgrader och offpisten var rätt kass. Då var det skönt att det fanns lite parkåkning och en hel del andra saker att se och utforska. Inte bara i skidområdet utan också i orterna. Liftkapaciteten är enorm och skidområdet lika så.
Annars skulle jag säga Serre Chevalier. Bor man i Briancon har man gammal stad på kvällar och tillgång till allt du önskar dig under dagarna. Nackdelen kan vara kö i första liften på morgonen, men så är det ju i de flesta stora orter.

Alperna med tonårsfamilj
Verbier kanske skulle passa? Där finns både pister, offpist, snowpark och är relativt snösäkert. Liftköerna var inte så långa när vi var där i v. 7 för ett par år sedan. Ett budgettips är att bo i La Tzoumaz, då har ni tillgång till hela Verbiers skidområde (som är sammanlänkat med La Tzoumaz) om ni har liftkortet för 4 Vallées.

Alperna med tonårsfamilj
Wagrain i Österrike! Ni kan ta tåg eller flyga dit enkelt. Vi åkte med en stor arrangör men det finns många pensioner och hotell. Området är enormt! Parken är mäktig. Försök ta er igenom hela systemet om ni är där en vecka. väldigt varierande åkning och mäktiga vyer! (Hade ni inte sagt park hade jag också sagt Argentière, ovanför Chamonix. Mysigare och närmare Grand montets och Le Tour.)

Alperna med tonårsfamilj
Vi var i Livigno 2024 sportlovet v.10 med barnen 12 & 14år , fin park och inga köer, breda pister och vi fick en dump på 45cm så det blev även puderåkning som räckte i 2-3dagar efteråt. St Anton har även fin park på Rendl Beach och lätt att resa till med flyg till Zürich och sedan tåg hela vägen fram 😀

Alperna med tonårsfamilj
Vi gjorde en tripp till Val Thorens med äldre tonårsbarn v.6 ifjol. De uppskattar offpist, men tyvärr hade det varit plusgrader och offpisten var rätt kass. Då var det skönt att det fanns lite parkåkning och en hel del andra saker att se och utforska. Inte bara i skidområdet utan också i orterna. Liftkapaciteten är enorm och skidområdet lika så.
Annars skulle jag säga Serre Chevalier. Bor man i Briancon har man gammal stad på kvällar och tillgång till allt du önskar dig under dagarna. Nackdelen kan vara kö i första liften på morgonen, men så är det ju i de flesta stora orter.
Val Thorens tycker jag är fantastiskt, med Orelle sidan nu också med nya liftar.

Att åka över kammen från Val Thorens den härliga löpan ner till Mont Vallon, ta ett par åk där och se en fin glimt av alpvärlden från toppen.

Sedan ner till Meribel och över nästa kam till Courchevel 1850 och vidare nedåt. Obegränsat med bra piståkning på hemvägen om man får tid över.

Eller upp till Cime de Charon sedan ner till Orelle och köra i solen där. Hela La Mass området är också en upplevelse.

Kanske är det bättre att åka till ett mindre storslaget område när det är första gången i alperna?

Serre Chevalier är fin åkning men jag blev lite besviken på själva Briancon när vi bodde där ett par veckor. Fanns inte så att göra, vi gick på en skum pub för det mesta (men vi missade säkert mycket), det är en bit att gå från dalstationen också.

Alperna med tonårsfamilj
Hej
Jag bor sedan 8 år i Mayrhofen i Zillertal jobbar här som skidlärare. Ett mycket bra resmål för er finns allt här två kabiner i byn Hintertuxglaciären i slutet på dalen ! Jag kan varmt rekommendera Zillertal och Mayrhofen!!!!
Skidhälsningar Åke

Alperna med tonårsfamilj
Frankrike, Paradiski (Les Arcs - La Plange) boka själv flyg till Genève där går tåg till Bourg St Maurice eller boka själv Bens Bus UK. Funkar perfekt. Bens Bus kör till flera orter. Både tåg och buss utgår från flygplatsen. Mycket skin/out boende i Arcs och Plange med och utan spa/wellness. Boende i olika prisklasser.

Alperna med tonårsfamilj
Ja Zillertal har mycket att erbjuda jag har bott här i 8 år( Mayrhofen)!Jag arbetar som skidlärare och märker att det är fler och fler svenskar som kommer hit.Man åker ju på ett liftkort i hela dalen 7 system störst är Zell am Ziller ,här i Mayrhofen har vi två kabiner och Penkenbahn och Ahornbahn .Från Ahorn har man en 6 km lång nedfart ända till byn( härlig på morgonen men slipa kanterna ).Hintertuxglaciären är ju ett måste också en utmanande nedfart ” Svartapannan”mm!
Så welcome to Zillertal!!!!
Skidhälsningar Åke

Tillbaka
Topp