Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Alperna utan lavinutrustning = idiotiskt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 343532" data-attributes="member: 32948"><p>Det mesta vettiga är redan sagt vad gäller prylar och utbildning. Köp en fin utrustning som är bra och lär dig använda den. Låt nån som vet vad som är bra ge dig ett råd om vilka prylar som är bäst, fråga t.ex en bergsguide om vad han (eller hon) rekommenderar och inte fjolårsmodellen på rea. Och köp för bövelen ingen plastspade. Plastspadar håller jättebra, men ta tid på hur snabbt du gräver undan två ton betonghård snö med metallspade kontra plastspade så förstår du varför du ska ha metallspade... </p><p></p><p>Gå även en bra kurs. Har själv gått SLAO-kurserna plus några fördjupande påbyggnadskurser (totalt nära 2 veckors kurser) och kan rekommendera dem varmt. STF anordnar en del tillsammans med SLAO vet jag... UCPA har jag inte provat men det är säkert också bra grejjer. </p><p></p><p></p><p>Kan dra två exempel på hur viktigt detta är:</p><p>#1 Körde lavinövning i vintras med en novis inom användande av lavinutrustning. Efter en snabb förklaring och genomgång om hur en transciever fungerar och lite testande använde vi ett träningsområde med nergrävda sändare. Tog över 20 minuter att hitta ett offer. Normalt har man ca 50% chans att överleva 15 min, och förmodligen får man lägga 5 minuter på att starta sökningen, sen tar det minst 5 min att gräva upp vederbörande (eller i.a.f. få fria luftvägar). Detta innebär att bara 5 minuter återstår att göra själva sökningen. Att få ner dryga 20 minuter görs inte med att läsa böcker eller gå en eftermiddagskurs, det är träning och kunskap som gäller - i kombination med rätt utrustning. </p><p></p><p>#2 Var ute och åkte efter och under kraftigt snöfall. Snön var ganska instabil på sina ställen men skidåkningen var bra. En dag där man (som alltid) iakttar extra stor försiktighet. Vi diskuterade ett vägval innan och gruppen var överens om det. På vår väg ner stöter vi på en grupp på tre personer med bl.a. en svensk bergsguide i spetsen som har valt samma väg som oss. Vi låter dem åka före och lämnar god marginal framåt, så att vi inte ska kunna starta ett ras som kan begrava dem. Efter avslutat åk samlas vi upp på en höjd, en säker punkt där det är låg sannolikhet att en lavin kan träffa oss om det startar någonstans ovanför oss. </p><p>Just då åker en fransk helsponsrad åkare från rossignol in i ett instabilt snöfält, konvext och lägger en lång svepande sväng under några perforerande stenar. En väldigt duktig och väl ansedd åkare som gör generalfel #1 på sämsta tänkbara dag. Vad händer? KNAAAAAAAAK. muller muller muller. 150 meter bred brottkant, en snövägg hög som ett hus kommer rakt mot oss. Allt blir vitt, men inget händer. *Puh* Vi stod på rätt ställe, men 10 meter brevis oss forsade snön fram. Mina dyra lavinutbildning känndes väldigt prisvärd just då kan jag lova. </p><p>Något att tänka på, då detta hände uppskattningsvis på dryga 100m från pistad nedfart. </p><p>Som tur var skadades ingen, inte ens fransosen som bara ryckte på axlarna och åkte därifrån... </p><p></p><p>Vid offpiståkning har man rätt utrustning med sig och rätt kunskap, brister någotdera så anlitar man en bergsguide som ser till att ni får det eller så åker man helt enkelt inte offpist. </p><p>Det handlar inte bara om ditt eget liv, genom att göra fel kan du ta livet av andra skidåkare också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 343532, member: 32948"] Det mesta vettiga är redan sagt vad gäller prylar och utbildning. Köp en fin utrustning som är bra och lär dig använda den. Låt nån som vet vad som är bra ge dig ett råd om vilka prylar som är bäst, fråga t.ex en bergsguide om vad han (eller hon) rekommenderar och inte fjolårsmodellen på rea. Och köp för bövelen ingen plastspade. Plastspadar håller jättebra, men ta tid på hur snabbt du gräver undan två ton betonghård snö med metallspade kontra plastspade så förstår du varför du ska ha metallspade... Gå även en bra kurs. Har själv gått SLAO-kurserna plus några fördjupande påbyggnadskurser (totalt nära 2 veckors kurser) och kan rekommendera dem varmt. STF anordnar en del tillsammans med SLAO vet jag... UCPA har jag inte provat men det är säkert också bra grejjer. Kan dra två exempel på hur viktigt detta är: #1 Körde lavinövning i vintras med en novis inom användande av lavinutrustning. Efter en snabb förklaring och genomgång om hur en transciever fungerar och lite testande använde vi ett träningsområde med nergrävda sändare. Tog över 20 minuter att hitta ett offer. Normalt har man ca 50% chans att överleva 15 min, och förmodligen får man lägga 5 minuter på att starta sökningen, sen tar det minst 5 min att gräva upp vederbörande (eller i.a.f. få fria luftvägar). Detta innebär att bara 5 minuter återstår att göra själva sökningen. Att få ner dryga 20 minuter görs inte med att läsa böcker eller gå en eftermiddagskurs, det är träning och kunskap som gäller - i kombination med rätt utrustning. #2 Var ute och åkte efter och under kraftigt snöfall. Snön var ganska instabil på sina ställen men skidåkningen var bra. En dag där man (som alltid) iakttar extra stor försiktighet. Vi diskuterade ett vägval innan och gruppen var överens om det. På vår väg ner stöter vi på en grupp på tre personer med bl.a. en svensk bergsguide i spetsen som har valt samma väg som oss. Vi låter dem åka före och lämnar god marginal framåt, så att vi inte ska kunna starta ett ras som kan begrava dem. Efter avslutat åk samlas vi upp på en höjd, en säker punkt där det är låg sannolikhet att en lavin kan träffa oss om det startar någonstans ovanför oss. Just då åker en fransk helsponsrad åkare från rossignol in i ett instabilt snöfält, konvext och lägger en lång svepande sväng under några perforerande stenar. En väldigt duktig och väl ansedd åkare som gör generalfel #1 på sämsta tänkbara dag. Vad händer? KNAAAAAAAAK. muller muller muller. 150 meter bred brottkant, en snövägg hög som ett hus kommer rakt mot oss. Allt blir vitt, men inget händer. *Puh* Vi stod på rätt ställe, men 10 meter brevis oss forsade snön fram. Mina dyra lavinutbildning känndes väldigt prisvärd just då kan jag lova. Något att tänka på, då detta hände uppskattningsvis på dryga 100m från pistad nedfart. Som tur var skadades ingen, inte ens fransosen som bara ryckte på axlarna och åkte därifrån... Vid offpiståkning har man rätt utrustning med sig och rätt kunskap, brister någotdera så anlitar man en bergsguide som ser till att ni får det eller så åker man helt enkelt inte offpist. Det handlar inte bara om ditt eget liv, genom att göra fel kan du ta livet av andra skidåkare också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Alperna utan lavinutrustning = idiotiskt?
Tillbaka
Topp