Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Alperna VS Nord-America
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Trasselkalle" data-source="post: 431957" data-attributes="member: 83876"><p>Steamboat Springs (CO) kan jag absolut rekommendera, även om det var ett tag sedan jag bodde där. Enormt system med väldigt mycket bra skogsåkning som sällan är uppkörd. Det finns en anledning till att USAs skiteam som regel ligger på denna ort då både orten och systemet har väldigt stor variation att bjuda på. Att sedan staden faktiskt är en stad ökar dels möjligheten att hitta boende och jobb (om du behöver det), men har du inte lyxen att ha arbetstillstånd är det inte lika enkelt kanske (jag har haft det, så jag vet inte om detta är ett problem eller inte för dig). Iofs är det billigare att leva i Steamboat än i Aspen och Vail (stor skillnad), men billigt har det aldrig varit. Tyvärr har jag dock inte bott i Alperna, så jag kan inte jämföra hur det var ur ett totalperspektiv. Visum behöver du inte om du inte är borta mer än 3 månader. På frågan om vad du ska göra i gränskontrollen ska du svara att du är "visiting", såklart. </p><p></p><p>Flygmässigt tycker jag förresten att Colorado är överlägset Jacksone Hole tex, eftersom det är så enkelt att flyga från Denver. Direktflyg till alla stora städer i USA finns (inklusive Hawaii...), samt många orter i Europa. Priser inrikes är väldigt låga, men det kostar såklart mer över Atlanten om man inte kan vara flexibel när man reser och hur man flyger. Själv, eftersom jag har bekanta att hälsa på vid varje mellanlandning, brukar jag flyga Ryan Air till Dublin och byta till Aer Lingus (samma flygplats i just Dublin, till skillnad från om man flyger till tex London) och vidare till Chicago. Därifrån flyger jag inrikes dagen efter (eller ytterligare lite, eftersom jag som sagt hälsar på bekanta ändå - kul stad och skönt med en paus). Från Denver in i bergen är det såklart allra längst till just Steamboat... Jag köper alltid en billig bil om jag är där länge, eller hyr en begagnad (lägre försäkringspremie) om jag inte åker med någon av mina vänner i området. Förresten - det händer att folk har problem att starta sina bilar på hög höjd i Colorado iallafall. Det beror på att automatchoken inte ger nog luft till bilen i och med den låga syrehalten. Öppna ventilen med en pinne eller skruvmejlsel bara isf och be någon annan starta motorn medan du håller den öppen. När den väl startat är det inga probs. Moderna bilar har knappast detta problem, men vill du ha något billigt så kanske du stöter på det.</p><p></p><p>Åkningen i Colorado (bott på flera ställen - inte alltid för skidåkning dock - under ett antal år) är hysteriskt fin. I allmänhet är snön mycket bättre än de tyvärr för ofta vindpinade erfarenheter jag haft i Chamonix tex (som iofs är ett kanonställe, men ändå ett klart snäpp ned om man ser till vad en snittdag erbjuder). Personligen, eftersom min franska är mer för att förstå än att kommunicera med, uppskattade jag även enkelheten med språket i USA. Jag har alltid gillat skogen själv, och det är just där som Colorado är så hysteriskt gott. Utah, dvs andra sidan av klippiga bergen, har det också bra, men de gånger jag varit på båda sidorna har alltid Colorado varit bättre i terräng och snökvalitet. Däremot ska det helt klart sägas att det är sjukt enkelt att bo i Salt Lake City och åka skidor i någon av OS-anläggningarna som det till råga på allt numera finns lokalförbindelse via deras spårvagnssystem dom byggde klart till OS. Salt Lake City är riktigt trevligt, men krävs lite mer för att komma in i än småorter då det såklart är en miljonstad... På samma sätt som i Denver finns det möjlighet att tex motivera visum med att man ska plugga på universitetet (förutsätter att man gör det dock, men... finns många enkla kurser...). Eftersom jag är inom akademin själv brukar jag jobba loss gästforkartjänster eller liknande (alltid enkelt om man har egen finansiering), så råkar du doktorerat i något är det en av de hetaste vägarna in i USA för längre än 3 månader. Förresten finns det ett universitet i Steamboat Springs också, men jag har bara varit på besök där - inte jobbat. </p><p></p><p>Sedan ett tips. Var sjysst med dom i ski patrol. Det är det värt om man ska vara på en amerikansk ort länge. Jag har än så länge inte mött någon som inte varit hysteriskt tillmötesgående och har vid flera tillfällen fått följa med dom när dom "patrullerat" utkanterna av var man får vara, vilket ger guide och sällskap av ruskigt kunniga personer som lever för skidåkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Trasselkalle, post: 431957, member: 83876"] Steamboat Springs (CO) kan jag absolut rekommendera, även om det var ett tag sedan jag bodde där. Enormt system med väldigt mycket bra skogsåkning som sällan är uppkörd. Det finns en anledning till att USAs skiteam som regel ligger på denna ort då både orten och systemet har väldigt stor variation att bjuda på. Att sedan staden faktiskt är en stad ökar dels möjligheten att hitta boende och jobb (om du behöver det), men har du inte lyxen att ha arbetstillstånd är det inte lika enkelt kanske (jag har haft det, så jag vet inte om detta är ett problem eller inte för dig). Iofs är det billigare att leva i Steamboat än i Aspen och Vail (stor skillnad), men billigt har det aldrig varit. Tyvärr har jag dock inte bott i Alperna, så jag kan inte jämföra hur det var ur ett totalperspektiv. Visum behöver du inte om du inte är borta mer än 3 månader. På frågan om vad du ska göra i gränskontrollen ska du svara att du är "visiting", såklart. Flygmässigt tycker jag förresten att Colorado är överlägset Jacksone Hole tex, eftersom det är så enkelt att flyga från Denver. Direktflyg till alla stora städer i USA finns (inklusive Hawaii...), samt många orter i Europa. Priser inrikes är väldigt låga, men det kostar såklart mer över Atlanten om man inte kan vara flexibel när man reser och hur man flyger. Själv, eftersom jag har bekanta att hälsa på vid varje mellanlandning, brukar jag flyga Ryan Air till Dublin och byta till Aer Lingus (samma flygplats i just Dublin, till skillnad från om man flyger till tex London) och vidare till Chicago. Därifrån flyger jag inrikes dagen efter (eller ytterligare lite, eftersom jag som sagt hälsar på bekanta ändå - kul stad och skönt med en paus). Från Denver in i bergen är det såklart allra längst till just Steamboat... Jag köper alltid en billig bil om jag är där länge, eller hyr en begagnad (lägre försäkringspremie) om jag inte åker med någon av mina vänner i området. Förresten - det händer att folk har problem att starta sina bilar på hög höjd i Colorado iallafall. Det beror på att automatchoken inte ger nog luft till bilen i och med den låga syrehalten. Öppna ventilen med en pinne eller skruvmejlsel bara isf och be någon annan starta motorn medan du håller den öppen. När den väl startat är det inga probs. Moderna bilar har knappast detta problem, men vill du ha något billigt så kanske du stöter på det. Åkningen i Colorado (bott på flera ställen - inte alltid för skidåkning dock - under ett antal år) är hysteriskt fin. I allmänhet är snön mycket bättre än de tyvärr för ofta vindpinade erfarenheter jag haft i Chamonix tex (som iofs är ett kanonställe, men ändå ett klart snäpp ned om man ser till vad en snittdag erbjuder). Personligen, eftersom min franska är mer för att förstå än att kommunicera med, uppskattade jag även enkelheten med språket i USA. Jag har alltid gillat skogen själv, och det är just där som Colorado är så hysteriskt gott. Utah, dvs andra sidan av klippiga bergen, har det också bra, men de gånger jag varit på båda sidorna har alltid Colorado varit bättre i terräng och snökvalitet. Däremot ska det helt klart sägas att det är sjukt enkelt att bo i Salt Lake City och åka skidor i någon av OS-anläggningarna som det till råga på allt numera finns lokalförbindelse via deras spårvagnssystem dom byggde klart till OS. Salt Lake City är riktigt trevligt, men krävs lite mer för att komma in i än småorter då det såklart är en miljonstad... På samma sätt som i Denver finns det möjlighet att tex motivera visum med att man ska plugga på universitetet (förutsätter att man gör det dock, men... finns många enkla kurser...). Eftersom jag är inom akademin själv brukar jag jobba loss gästforkartjänster eller liknande (alltid enkelt om man har egen finansiering), så råkar du doktorerat i något är det en av de hetaste vägarna in i USA för längre än 3 månader. Förresten finns det ett universitet i Steamboat Springs också, men jag har bara varit på besök där - inte jobbat. Sedan ett tips. Var sjysst med dom i ski patrol. Det är det värt om man ska vara på en amerikansk ort länge. Jag har än så länge inte mött någon som inte varit hysteriskt tillmötesgående och har vid flera tillfällen fått följa med dom när dom "patrullerat" utkanterna av var man får vara, vilket ger guide och sällskap av ruskigt kunniga personer som lever för skidåkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Alperna VS Nord-America
Tillbaka
Topp