Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Alperna VS Nord-America
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Trasselkalle" data-source="post: 431970" data-attributes="member: 83876"><p>Storleken på ett system har med så himla mycket mer än fallhöjd att göra, speciellt när ingen del av de många skogsalternativen (inom avgränsat område till och med) inte ens är inräknat.</p><p></p><p>EDIT: Kikade lite på den officiella datan som står på några orter här på Freeride.</p><p></p><p>## Chamonix ##</p><p>Nedfarter</p><p> Gröna: 16</p><p> Blåa: 18</p><p> Röda: 27</p><p> Svarta: 8</p><p>Totalt: 69 st</p><p>Längsta nedfart: 22000 m</p><p>Total pistlängd: 150000 m</p><p>Liftar: 49</p><p>Liftkapacitet: 51200 personer/timme</p><p>Högsta punkt: 3842 m.ö.h</p><p>Lägsta punkt: 1035 m.ö.h</p><p>Högsta fallhöjd: 2807 m</p><p></p><p>## Steamboat Springs ##</p><p>Nedfarter</p><p> Gröna: 0</p><p> Blåa: 18</p><p> Röda: 80</p><p> Svarta: 44</p><p>Totalt: 142 st</p><p>Liftar: 20</p><p>Liftkapacitet: 3500 personer/timme</p><p>Högsta punkt: 2300 m.ö.h</p><p>Högsta fallhöjd: 1200 m</p><p></p><p>## Jackson Hole ##</p><p>Nedfarter</p><p> Gröna: 0</p><p> Blåa: 6</p><p> Röda: 0</p><p> Svarta: 10</p><p>Totalt: 16 st</p><p>Kvällsskidåkning: 3 Antal nedfarter</p><p>Konstsnö: 3 Antal nedfarter</p><p>Liftar: 10</p><p>Högsta punkt: 3185 m.ö.h</p><p>Lägsta punkt: 1924 m.ö.h</p><p>Högsta fallhöjd: 1261 m</p><p></p><p>## Whistler ##</p><p>Nedfarter</p><p> Gröna: 10</p><p> Blåa: 40</p><p> Röda: 110</p><p> Svarta: 50</p><p>Totalt: 210 st</p><p>Längsta nedfart: 11000 m</p><p>Liftar: 33</p><p>Liftkapacitet: 59007 personer/timme</p><p>Högsta punkt: 2284 m.ö.h</p><p>Lägsta punkt: 675 m.ö.h</p><p></p><p>Ja vad ska man säga. Klart som korvspat att Chamonix tex har högre fallhöjd. Den övriga datan talar dock lite om vilken typ av åkning de olika bergen medger på de allra flesta ställen i Steamboat, Jackson Hole eller Whistler (inte varit i själv dock). Det är en kraftig övervikt åt det röd/svarta hållet, vilket säger saker om hur bergen ser ut även offpist (iallafall om man inte har guidetränad person med sig, eftersom tex Chamonix blir hysteriskt mycket mer intressant då). Om du hänger mest i Augentiere ligger fallhöjden bara på 1300m där och då utgår man från att man åker grekliften upp varje gång. Le Brevet kan vara funkis men då startar man på 2000 meters höjd vilket ger markant mindre fallhöjd och det är knappast Augille Du Midi varje dag. Eftersom jag åkt mest i Chamonix av alla ställen i Alperna var det det jag jämförde med när jag sa att Steamboat känns enormt stort. Låter inte det lite rimligt ändå? Notera också att jag på inga sätt tycker Chamonix är dåligt - det är ett superställe, speciellt om man inte är rädd att röra på sig en hel del, samt har seriös lokalkunskap i var man åker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Trasselkalle, post: 431970, member: 83876"] Storleken på ett system har med så himla mycket mer än fallhöjd att göra, speciellt när ingen del av de många skogsalternativen (inom avgränsat område till och med) inte ens är inräknat. EDIT: Kikade lite på den officiella datan som står på några orter här på Freeride. ## Chamonix ## Nedfarter Gröna: 16 Blåa: 18 Röda: 27 Svarta: 8 Totalt: 69 st Längsta nedfart: 22000 m Total pistlängd: 150000 m Liftar: 49 Liftkapacitet: 51200 personer/timme Högsta punkt: 3842 m.ö.h Lägsta punkt: 1035 m.ö.h Högsta fallhöjd: 2807 m ## Steamboat Springs ## Nedfarter Gröna: 0 Blåa: 18 Röda: 80 Svarta: 44 Totalt: 142 st Liftar: 20 Liftkapacitet: 3500 personer/timme Högsta punkt: 2300 m.ö.h Högsta fallhöjd: 1200 m ## Jackson Hole ## Nedfarter Gröna: 0 Blåa: 6 Röda: 0 Svarta: 10 Totalt: 16 st Kvällsskidåkning: 3 Antal nedfarter Konstsnö: 3 Antal nedfarter Liftar: 10 Högsta punkt: 3185 m.ö.h Lägsta punkt: 1924 m.ö.h Högsta fallhöjd: 1261 m ## Whistler ## Nedfarter Gröna: 10 Blåa: 40 Röda: 110 Svarta: 50 Totalt: 210 st Längsta nedfart: 11000 m Liftar: 33 Liftkapacitet: 59007 personer/timme Högsta punkt: 2284 m.ö.h Lägsta punkt: 675 m.ö.h Ja vad ska man säga. Klart som korvspat att Chamonix tex har högre fallhöjd. Den övriga datan talar dock lite om vilken typ av åkning de olika bergen medger på de allra flesta ställen i Steamboat, Jackson Hole eller Whistler (inte varit i själv dock). Det är en kraftig övervikt åt det röd/svarta hållet, vilket säger saker om hur bergen ser ut även offpist (iallafall om man inte har guidetränad person med sig, eftersom tex Chamonix blir hysteriskt mycket mer intressant då). Om du hänger mest i Augentiere ligger fallhöjden bara på 1300m där och då utgår man från att man åker grekliften upp varje gång. Le Brevet kan vara funkis men då startar man på 2000 meters höjd vilket ger markant mindre fallhöjd och det är knappast Augille Du Midi varje dag. Eftersom jag åkt mest i Chamonix av alla ställen i Alperna var det det jag jämförde med när jag sa att Steamboat känns enormt stort. Låter inte det lite rimligt ändå? Notera också att jag på inga sätt tycker Chamonix är dåligt - det är ett superställe, speciellt om man inte är rädd att röra på sig en hel del, samt har seriös lokalkunskap i var man åker. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Alperna VS Nord-America
Tillbaka
Topp