Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Alperna VS Nord-America
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 432195" data-attributes="member: 13861"><p>Det går överhuvudtaget inte att göra en rättvis jämförelse mellan t.e.x. Chamonix med Jackson Hole. Huvudsaken är att skidupplevelsen blir bra i slutändan och att man hittar den typen av åkning man är ute efter. Jag själv var rätt avigt inställd till Nordamerika för ett par år sedan, främst pga den lägra fallhöjden och brist på högalpin terräng, men efter ett par turer dit är jag helt såld. Jag har haft precis lika bra åkupplevelser och kul i Mt Bakers 500 fallhöjdsmeter som La Graves 2300, det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Sen är det upp till en själv vad man värdesätter mest inom skidåkningen. </p><p></p><p>Jäkligt generellt:</p><p></p><p>Alperna</p><p>+ Högre fallhöjder, mer högalpin terräng, mer extrem/radikal/brant åkning, större skidsystem, bra liftar, hyfsat enkelt att hitta boende, få ställen kräver egen bil, mer bra åkning som nås med liftarna = mindre hikande, maten</p><p>– Snön, mycket folk under semestertider, blir uppkört fort, snön håller sig bra kortare tid, dålig stämning på många håll</p><p></p><p>Nordamerika</p><p>+ Mer regelbundna snöfall, bättre skogsåkning, skönare atmosfär (trevligare människor, folk är skiers på ett helt annat sätt), billigt (för oss just nu pga Dollarn), mindre tyska och franska nötter i omlopp (typ inga), ölen (jajamensan), bättre parker</p><p>– Mindre skidsystem och mer utspridda, svårt att ta sig mellan kollektivt, kräver oftast bil, svårt/dyrt att hitta boende vid själva skidorterna, kräver ofta hiker för att hitta den bästa åkningen = färre åk på en dag, dyra liftkort (ett undantag från billigregeln), maten</p><p></p><p>Finns garanterat 1000 fler argument för och emot, det här är dom jag kom på i ett nafs.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 432195, member: 13861"] Det går överhuvudtaget inte att göra en rättvis jämförelse mellan t.e.x. Chamonix med Jackson Hole. Huvudsaken är att skidupplevelsen blir bra i slutändan och att man hittar den typen av åkning man är ute efter. Jag själv var rätt avigt inställd till Nordamerika för ett par år sedan, främst pga den lägra fallhöjden och brist på högalpin terräng, men efter ett par turer dit är jag helt såld. Jag har haft precis lika bra åkupplevelser och kul i Mt Bakers 500 fallhöjdsmeter som La Graves 2300, det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Sen är det upp till en själv vad man värdesätter mest inom skidåkningen. Jäkligt generellt: Alperna + Högre fallhöjder, mer högalpin terräng, mer extrem/radikal/brant åkning, större skidsystem, bra liftar, hyfsat enkelt att hitta boende, få ställen kräver egen bil, mer bra åkning som nås med liftarna = mindre hikande, maten – Snön, mycket folk under semestertider, blir uppkört fort, snön håller sig bra kortare tid, dålig stämning på många håll Nordamerika + Mer regelbundna snöfall, bättre skogsåkning, skönare atmosfär (trevligare människor, folk är skiers på ett helt annat sätt), billigt (för oss just nu pga Dollarn), mindre tyska och franska nötter i omlopp (typ inga), ölen (jajamensan), bättre parker – Mindre skidsystem och mer utspridda, svårt att ta sig mellan kollektivt, kräver oftast bil, svårt/dyrt att hitta boende vid själva skidorterna, kräver ofta hiker för att hitta den bästa åkningen = färre åk på en dag, dyra liftkort (ett undantag från billigregeln), maten Finns garanterat 1000 fler argument för och emot, det här är dom jag kom på i ett nafs. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Alperna VS Nord-America
Tillbaka
Topp