Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Alpina tur pjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1059249" data-attributes="member: 80520"><p>Vi kan börja med att konstatera att ett tips om en specifik pjäxmodell åt någon baserat på "bra passform" är som att tipsa någon om ett specifikt klädesplagg för att det har "bra passform"/"snygg färg" eller dylikt annan egenskap där det är fullkomligt individuellt huruvida det stämmer eller inte. Vissa har ankfötter, en del har plattfötter och åter andra pinnfötter. Med det sagt; här kommer en liten beskrivning om hur jag brukar köpa turpjäxor (och det har funkat bra hittills).</p><p></p><p>Jag brukar hålla pjäxskalet 1 storlek större än vad jag hade köpt för alpina pjäxor (27->28), i alla fall om du är seriös med att använda dem på turer (finns ju många idag som har pjäxor med gåläge mest för att visa upp i backarnas café). Att tårna snuddar i framkant när man står rakt upp leder till att tårna kommer mosas sönder totalt vid hudande i flackare terräng, vilket inte är särskilt skönt. Vad jag tittar på sen beror lite på pjäxans konstruktion, men oftast landar det i en kombination av att ha ett maxat hälgrepp och nog volym över fotryggen för att fötterna inte ska bli kalla. I princip allt annat tar en bra bootfitter (och i viss mån du själv) hand om. När resten av skon är lite mer rymlig än vad som är vanligt för alpina pjäxor blir hälgreppet extra viktigt, så det är verkligen en stor del när jag köper turjäxor i alla fall.</p><p></p><p>Vad gäller vilka pjäxmodeller du ska kika på så handlar det ju om vad du är ute efter för egenskaper. Jag har själv landat i ett par vulcan (men hade nog skaffat mercury istället om jag inte hade fått rejäl rabatt), mycket beroende på att dynafits pjäxor (generellt) passar min smala häl och samtidigt har nog volym över fotryggen. Sen har det lästats, fixats och trixats för att få resten av hela alltihop att passa.</p><p></p><p>(Bra att få det här skrivet, det påminner mig om att jag måste kika på något lämpligt att bygga upp min innersko med kring hälen. Dynafits innerskor är oftast ganska bra, men de är tusan inte särskilt slitstarka.)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1059249, member: 80520"] Vi kan börja med att konstatera att ett tips om en specifik pjäxmodell åt någon baserat på "bra passform" är som att tipsa någon om ett specifikt klädesplagg för att det har "bra passform"/"snygg färg" eller dylikt annan egenskap där det är fullkomligt individuellt huruvida det stämmer eller inte. Vissa har ankfötter, en del har plattfötter och åter andra pinnfötter. Med det sagt; här kommer en liten beskrivning om hur jag brukar köpa turpjäxor (och det har funkat bra hittills). Jag brukar hålla pjäxskalet 1 storlek större än vad jag hade köpt för alpina pjäxor (27->28), i alla fall om du är seriös med att använda dem på turer (finns ju många idag som har pjäxor med gåläge mest för att visa upp i backarnas café). Att tårna snuddar i framkant när man står rakt upp leder till att tårna kommer mosas sönder totalt vid hudande i flackare terräng, vilket inte är särskilt skönt. Vad jag tittar på sen beror lite på pjäxans konstruktion, men oftast landar det i en kombination av att ha ett maxat hälgrepp och nog volym över fotryggen för att fötterna inte ska bli kalla. I princip allt annat tar en bra bootfitter (och i viss mån du själv) hand om. När resten av skon är lite mer rymlig än vad som är vanligt för alpina pjäxor blir hälgreppet extra viktigt, så det är verkligen en stor del när jag köper turjäxor i alla fall. Vad gäller vilka pjäxmodeller du ska kika på så handlar det ju om vad du är ute efter för egenskaper. Jag har själv landat i ett par vulcan (men hade nog skaffat mercury istället om jag inte hade fått rejäl rabatt), mycket beroende på att dynafits pjäxor (generellt) passar min smala häl och samtidigt har nog volym över fotryggen. Sen har det lästats, fixats och trixats för att få resten av hela alltihop att passa. (Bra att få det här skrivet, det påminner mig om att jag måste kika på något lämpligt att bygga upp min innersko med kring hälen. Dynafits innerskor är oftast ganska bra, men de är tusan inte särskilt slitstarka.) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Alpina tur pjäxor
Tillbaka
Topp