Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
alpinpjäxor för friåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 588695" data-attributes="member: 34110"><p>Eftersom jag inte ens sett ett par "spitfire 120" i verkligheten så är väl delar av detta inlägg att räkna som ogrundade funderingar.</p><p></p><p>Nordicas Dobermann serie har ju varit en stapelvara ganska länge vid det här laget. Att den dessutom varit så bra/populär att Nordica baserat fler och fler modeller på den under åren är väl kanske ett rykte men nog faan ser det ut att stämma.</p><p></p><p>"Spitfire 120" heter ju dessutom dobermann så särskilt mycket kan det ju inte skilja. Lite billigare plast? och en annan zeppa och innersko kanske?</p><p></p><p>"perfekt flex bästa passformen ever", låter ju som att du borde köpa på en gång imho.</p><p></p><p>Jag hade ett par i 110 flex som blev för mjuka för mig och har behållit mina 130 flex som, när man är slö, är lite hårdare än jag behöver men trevliga när man tar i.(jag väger 80kg och kör inte sådär jättehårt,åker mest alpint för tekniksnack och dylikt)</p><p>Konstruktionen på pjäxorna inbjuder ju till "fixning" och det är ju bla markerat på skalet var man bör klippa/skära för att ändra flex etc. Finns inte de markeringarna på "spitfire120" så lär det inte vara alltför svårt att kolla på ett par "vanliga" dobies.</p><p></p><p>Appropå "gjorda för pist o inte puder" så är det en ganska nytilkommen produktnisch med "freeride-pjäxor". "Normalt" sett brukar drivna åkare ha pjäxor därefter och då blir det ganska automatiskt "race" modellerna. Att man kanske väljer 130flex för friåkning istället för 160flex för isig pist är väl en klok anpassning efter förutsättningarna.(mer än två åk om dagen, inte jaga hundradelar etc)</p><p></p><p>I friflyt för något år sedan presenterade Espen Fadnes sin utrustning och hade precis bytt ifrån Lange till 150flex Dobermanns och han kör väl ganska prototypisk "freeride" åkning även om han inte blivit någon fixstjärna på freerideworldtour.</p><p>Espen på youtube:</p><p>[MEDIA=youtube]QUGPMw-xn3k[/MEDIA]</p><p></p><p>Såja, nu kanske det blir lite fart i den här tråden. Om inte annat så har jag babblat lite pjäxfunderingar.</p><p></p><p>-snö</p><p>/r</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 588695, member: 34110"] Eftersom jag inte ens sett ett par "spitfire 120" i verkligheten så är väl delar av detta inlägg att räkna som ogrundade funderingar. Nordicas Dobermann serie har ju varit en stapelvara ganska länge vid det här laget. Att den dessutom varit så bra/populär att Nordica baserat fler och fler modeller på den under åren är väl kanske ett rykte men nog faan ser det ut att stämma. "Spitfire 120" heter ju dessutom dobermann så särskilt mycket kan det ju inte skilja. Lite billigare plast? och en annan zeppa och innersko kanske? "perfekt flex bästa passformen ever", låter ju som att du borde köpa på en gång imho. Jag hade ett par i 110 flex som blev för mjuka för mig och har behållit mina 130 flex som, när man är slö, är lite hårdare än jag behöver men trevliga när man tar i.(jag väger 80kg och kör inte sådär jättehårt,åker mest alpint för tekniksnack och dylikt) Konstruktionen på pjäxorna inbjuder ju till "fixning" och det är ju bla markerat på skalet var man bör klippa/skära för att ändra flex etc. Finns inte de markeringarna på "spitfire120" så lär det inte vara alltför svårt att kolla på ett par "vanliga" dobies. Appropå "gjorda för pist o inte puder" så är det en ganska nytilkommen produktnisch med "freeride-pjäxor". "Normalt" sett brukar drivna åkare ha pjäxor därefter och då blir det ganska automatiskt "race" modellerna. Att man kanske väljer 130flex för friåkning istället för 160flex för isig pist är väl en klok anpassning efter förutsättningarna.(mer än två åk om dagen, inte jaga hundradelar etc) I friflyt för något år sedan presenterade Espen Fadnes sin utrustning och hade precis bytt ifrån Lange till 150flex Dobermanns och han kör väl ganska prototypisk "freeride" åkning även om han inte blivit någon fixstjärna på freerideworldtour. Espen på youtube: [MEDIA=youtube]QUGPMw-xn3k[/MEDIA] Såja, nu kanske det blir lite fart i den här tråden. Om inte annat så har jag babblat lite pjäxfunderingar. -snö /r [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
alpinpjäxor för friåkning
Tillbaka
Topp