Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Amatörfilm?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="OlaMelin" data-source="post: 202260" data-attributes="member: 32561"><p>Hej Tobias.</p><p>Du har en väldigt intressant syn på det hela och det är också ett ämne jag har spekulerat i. Håller helt med dig vad beträffar allt det du skrivit och det skulle varit intressant att se vad tävlingsledningen säger om det hela. Absolut ingen kritik mot Freeride utan bara de rent informativt talade om vad som gäller tex inför kommande år.</p><p></p><p>För att ta ett intressant exempel så är ju den skicklige filmaren/redigeraren David Kvart proffsionell filmare för bland annat SVT. Han gjorde VAST-bidraget 2006, "Dreams of life" så då borde han väl egentligen klassas som amatör inom skidfilm. Men då kommer vi till detta: David gör en glänsande film och blir placerad i Topp-tre inom "Bästa amatörfilm" samt "Bästa redigering". Han klassas som amatör, trots att han jobbar dagligen med filmning och klippning. David, detta är självklart ingen menat mot dig, all heder, utan jag vänder mig till tävlingsbeskrivningen av Freeride Video Awards.</p><p></p><p>Nu kretsar detta inlägg inte bara om F.V.A utan om vad som klassificerar en amatörskidfilm.</p><p>Enligt mig så har den följande kriterier:</p><p></p><p>* osponsrad (sponsrade åkare godkänns)</p><p>* spontan</p><p>* inte trycks upp och säljs</p><p>* ingen extraordinär budget lagd i filmen förutom resor och skidutrustning. ( Tex filmpersonal inte har betalt osv. Kameror är inte hämtade från en Hollywoodfilm osv.)</p><p></p><p></p><p>MEN! Om låt oss säga att om en redigerar möter upp ett härligt kompisgäng i Frankrike som sporrar varandra till att göra de mest häpnadsväckande stuntsen och allt filmas. Slutligen klipps allt ihop till en toppenfilm, identisk med en proffsfilm, har filmaren då gått från amatör till proffs? Eller?</p><p></p><p>Som sagt, mycket intressant tråd och jag hoppas på många svar. Förklara, håll med, säg emot och disskutera. Allt för att få så stor klarhet i det hela som möjligt.</p><p></p><p>mvh,</p><p>ola</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="OlaMelin, post: 202260, member: 32561"] Hej Tobias. Du har en väldigt intressant syn på det hela och det är också ett ämne jag har spekulerat i. Håller helt med dig vad beträffar allt det du skrivit och det skulle varit intressant att se vad tävlingsledningen säger om det hela. Absolut ingen kritik mot Freeride utan bara de rent informativt talade om vad som gäller tex inför kommande år. För att ta ett intressant exempel så är ju den skicklige filmaren/redigeraren David Kvart proffsionell filmare för bland annat SVT. Han gjorde VAST-bidraget 2006, "Dreams of life" så då borde han väl egentligen klassas som amatör inom skidfilm. Men då kommer vi till detta: David gör en glänsande film och blir placerad i Topp-tre inom "Bästa amatörfilm" samt "Bästa redigering". Han klassas som amatör, trots att han jobbar dagligen med filmning och klippning. David, detta är självklart ingen menat mot dig, all heder, utan jag vänder mig till tävlingsbeskrivningen av Freeride Video Awards. Nu kretsar detta inlägg inte bara om F.V.A utan om vad som klassificerar en amatörskidfilm. Enligt mig så har den följande kriterier: * osponsrad (sponsrade åkare godkänns) * spontan * inte trycks upp och säljs * ingen extraordinär budget lagd i filmen förutom resor och skidutrustning. ( Tex filmpersonal inte har betalt osv. Kameror är inte hämtade från en Hollywoodfilm osv.) MEN! Om låt oss säga att om en redigerar möter upp ett härligt kompisgäng i Frankrike som sporrar varandra till att göra de mest häpnadsväckande stuntsen och allt filmas. Slutligen klipps allt ihop till en toppenfilm, identisk med en proffsfilm, har filmaren då gått från amatör till proffs? Eller? Som sagt, mycket intressant tråd och jag hoppas på många svar. Förklara, håll med, säg emot och disskutera. Allt för att få så stor klarhet i det hela som möjligt. mvh, ola [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Amatörfilm?
Tillbaka
Topp