Andningsbluffen!

• Trådstartare Trådstartare Guest
  • Start datum Start datum
G

Guest

Guest
Andningsbluffen!
Marknaden översvämmas av jackor, byxor, mössor, handskar och skor etc som påstås ”hålla dig torr i alla lägen”, maximal komfort vid hård ansträngning”, ”ventilerande material” med flera ohållbara uttryck.
Jag vill dra en varningens ljus över detta illustra marknadstrick.

Men allra först måste jag beskriva lite av själva funktionen av materialet som påstås ha dessa förnämliga egenskaper.
Vi har den stora och mycket kompetenta kemijätten DuPont som tillverkar en mängd olika isolations-, och filtermateriel (teflon, silikon, PVC mm) för bla kabeltillverkare, medicin, el-industri, kemi m fl. användare. För bla medicin och tekoindustri har de tagit fram ett materiel som säljs under varunamnet GoreTex. Detta är en mycket tunn folie av teflon som också har miljontals små porer per cm2 . Dessa porer är så små att vattenmolekyler som klumpat ihop sig till droppar inte kan ta sig igenom. Men enskilda vattenmolekyler i ångform klarar det galant. Denna folie kan alltså läggas i kläder som ett innerfoder eller också integreras direkt med den textil som är aktuell. Egenskaperna blir något olika men principen är den samma.
Naturligtvis är inte DuPont den enda tillverkaren av dessa material utan flera tillverkare finns som då säljer detta under flera namn som FineTex, Aquamax, Air etc etc men det är nog så att originalet fortfarande är ledande på sina egenskaper och kvalitet.

Nu börjar vi komma fram till själva kärnfrågan med hela andningsfunktionen.
1) För att få ett utbyte ånga (läs: svett) så måste det först finnas ett mellanrum mellan kroppen och själva folien/membranet. Detta för att svetten med hjälp av kroppsvärmen skall kunna ombildas till ånga via de klädskikt som är närmast kroppen. 2) Därefter skall ångan diffundera genom folien/membranet för att sedan, 3) tränga igenom yttertyget.

Om nu kroppsansträngningen är så hård att du svettas nästan kontinuerligt så hinner inte avdunstningen med längre. Ett GoreTex materiel är avsevärt tätare (ca-5-10ggr) än ex bomulls eller nylontextil. Dessutom om yttertyget är blött av vatten eller snöslask så kan inte heller då ångan tränga ut. Jag har själv ”plockat hem” nerkylda, tröttkörda vintersportare med fina GoreTex kläder där svetten frusit till isbark på insidan av kläderna. Gissa var den smältvärmen skall tas ifrån?
Jag har aldrig någonsin sett en joggare, längdskidåkare eller portkrängare ”in action” iförd dessa produkter. Jag vet också av egna erfarenheter att det blir alldeles för blött under. Däremot som förstärkningsplagg före och efter den svettdrivande aktiviteten eller vid lågaktiv verksamhet är det okey.

Idealfallet med dessa folie/membran är lagom liten svettning, sol och torrt väder samt lite svag vind. Då funkar det alldeles utmärkt eftersom det då uppstår en skillnad mellan membranets båda sidor.
Samt förstås som skyddsplagg mot regn, snöslask och mycket hård vind.

Själv är jag väldigt kluven i denna fråga eftersom jag ser en del fördelar med materialet men också dess nackdelar som sporthandlaren inte har en blekaste aning om.
Efter varje skiddag måste jag vända ut och in på mitt fina ”GoreTex” och låta fukten torka.
Kanske åker jag för hårt och borde hålla mig till två tre åk i barnbacken och därefter afterski framåt tvådraget och där glassa omkring i hela stassen?

eder konsumentvägledare

ArcT

Andningsbluffen!
Du har så rätt ArcT!

Utan att utveckla ämnet vidare kan jag bara säga att jag håller med. Behovet av ”vattentäthet” i skidjackor är klart överdriven. Drar du en yxa rakt genom ett fruset vattenfall är det en annan sak men vad det gäller skidåkning så är alla vindtäta mtrl som andas mycket bättre helt klart att föredra. Vad gäller säljarna så är det ju tragiskt nog så att dom inte har så mycket alternativ att visa upp.
Jag berör faktiskt ämnet i min recension av Tierra Backbowl jkt, se http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/834/

/ Hawk

Andningsbluffen!
Du har som Hawk påpekar rätt i princip, och för vissa typer av aktiviteter Arc.

Dock borde du vär ha lärt dig vid det här laget att man inte kommer någonstans genom att proppa sina inlägg fulla med felaktigheter, oavsett hur rätt man har i princip och hur goda ens avsikter är.

Först, Gore Tex tillverkas inte av DuPont. A.L. Gore jobbade i och för sig på DuPont när han började fundera på GoreTex, men DuPont trodde inte på iden och Gore slutade och öppnade eget. GoreTex tillverkas endast av A.L. Gore som också har patent på detta. Eftersom vi de senaste åren sett ett flertal kopior är en inte alltför vild gissning att patentet löpt ut. Som bekant består Gore Tex-membranet av Polytetrafloretylen (PTFE, som ju sälj av DuPont under handelsnamnet Teflon) med porer i.

Ett ytterligarem och egentligen allvarligare fel, du prånglar ut i cyberrymden är att ånga innanför GoreTex-membranet inte kan ta sig ut om yttertygen utanför är blött. Detta är fel. I själva verket andas membranet oberoende av hur blött det är på insidan. Ett känt test är det som man afta serr göras med en hanska av GoreTex-membran. Spola upp vatten i diskhon (eller annan lämplig behållare). Doppa handen så den blir rejält blöt. Ta på membranhandsken. Sätt ned handen under vattnet och vänta ett tag. Ta upp, ta av handsken och du kommer upptäcka att handen är torr. Detta trots att omgivningen utanför hansken varit minst sagt fuktig.

I detta exempel finns det vissa trix inblandade och i verkligheten funkar inte GoreTex riktigt så här bra, men rätt skal(l) vara rätt. Det är inte i sig för mycket fukt på utsidan som får GoreTex att inte andas.

Jag är, som sagt, inte den som förordar GoreTex som lösning på alla klädproblem, men skall man ge sig på herr Gore, gäller det att ha torrt på fötterna och inte bara komma med massa floskler.

För övrigt klär de flesta sig på tok fel under sina goretexplagg. Man ser ofta folk med tunga bommullspolos mm som tar upp extremt mycket fukt. Det är viktigt att alla plagg man har under goretexplagget är mycket bra fukttransportörer. Syntet, syntet stavas det för det mesta, microfiber i kalsongerna, understället mm och sedan fleece eller något liknande. Bottenlinjen (den så kallade summasummarumen) är till sista att välja ett skal och sina underkläder på ett sådant sätt att man anpassar vatten och vindtätheten till vädret och den aktivitet man skall utföra. Svårare en så är det inte. Är det tung blötsnö eller regn är, tror jag, ett bra GoreTexplagg det bästa. I alla övriga förhållanden räcker ett vindtätt material men något sämre vettentäthet men bättre andning. I tester på "andning" och vattentäthet klarar sig GoreTex mycket bra och andas faktiskt bättre än månge inte alls lika vattentäta material.

HWC HitMe

Andningsbluffen!
Hör ni, förklara det där tricket lite mer detaljerat. Jag fattar nog inte riktigt.
Torkar handen fortare i membranet??? Förflyttar membranet vattnet ifrån handen...?
Öhhhh?

Andningsbluffen!
"Detta för att svetten med hjälp av kroppsvärmen skall kunna ombildas till ånga via de klädskikt som är närmast kroppen."

All svett kommer ut i form av vattenånga från början, men när transpirationen är mycket kraftig bildas istället droppar. Din teori om att omvandla svett till vattenånga ger jag inte spottstyver för. Däremot tycker jag att du har i princip rätt, det finns inget material på marknaden som andas tillräckligt och är vattentätt. Man blir blöt i GoreTex också. MEN det är däremot stor skillnad på att åka i en galonjacka och ett GoreTex-plagg. Om vi ger skidklädföretagen 20 år till kommer vi fara fram snustorra, vindskyddade och snabbt som Jackie Chan.

>> RR <<

Andningsbluffen!
Trick.

Om du har handen under vattnet utan membran runt lär den väl knappast torka alls. Det skojiga är att den från början blöta handen torkar inuti membranet trots att hela paketet är nedsänkt i vatten. Vatten tar sig alltså inifrån och ut, men inte utifrån och in. Att detta funkar beror inte på att membranet är assymetriskt och endast tillåter vattentransport åt ena hållet utan snarare på temperaturskillnader, ångtryck, aggregationstillstånd och andra fysikaliska aspekter.

HitMe

Andningsbluffen!
AL.Gore har ett membran till som heter Windstopper!
Detta är ett bättre membran för vinter än Gore- Tex efter som membranet andas bättre och framför alt så är det inga tejpade sömmar. Just nu finns det ej så många tillverkare som gör skidkläder med detta membran men det kommer. Haglöfs har har det redan och jag tror fler följer efter för det är ju ofta onödigt att ha helt vattentäta kläder när vattnet är fruset. Jag kör ofta i windstopper-jackor men då har jackan varit gjord för t.ex löpning så yttertyget har varit tunt men å andra sidan så har jackan varit otroligt lätt.

En påminnelse till alla är att innan dessa membran kom så var det mesta impregnerade syntet el bomullstyger som man garanterat blev blöt i baken av, och galon-kläder ville ingen åka skidor i som förstårligt. Så vi ska nog vara glada för dessa membran produkter. Däremot vill jag hålla med om att marknadföringen är lite villseledande! Att det andas ska man mer tolkas som att det inte är tätt som galon.
Dessutom så för att membranet skall kunna ha en så bra anningsförmåga som möjligt så är det beroende av att ytter tyget är impregnerat!!! Dagens tvättmedel är så effektiva att dom tar bort impregneringen, det är till och med så att vissa tvättmedel reagerar endast med smutts så när plaget är rent så finns det medel kvar i plagget som inte går att skölja bort efter som vattnet är rent.
Om man nu impregnerar plagget och går ut i snön el. regnet så innehåller det föhållande vis mycket smutts vilket startar reaktionen och tar med sig impregneringen ur plagget. Ett ej impregnerat plagg där yttertyget blir blött är fullt av vatten molekyler som hindrar andningsförmågan!!

DÄRFÖR SÅ ANVÄND INTE VANLIGA TVÄTTMEDEL, RING EJ "VIA-DIREKT" OCH SE TILL ATT KLÄDERNA ÄR IMPREGNERADE!!
Jag rekomenderar NIKWAX-PRODUKTER, tvättmedel + imregnering. pris 99 kr/ flaska

Lycka till där ute!!

Tillbaka
Topp