Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Andningsbluffen!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nilaq" data-source="post: 15171" data-attributes="member: 16351"><p>AL.Gore har ett membran till som heter Windstopper!</p><p>Detta är ett bättre membran för vinter än Gore- Tex efter som membranet andas bättre och framför alt så är det inga tejpade sömmar. Just nu finns det ej så många tillverkare som gör skidkläder med detta membran men det kommer. Haglöfs har har det redan och jag tror fler följer efter för det är ju ofta onödigt att ha helt vattentäta kläder när vattnet är fruset. Jag kör ofta i windstopper-jackor men då har jackan varit gjord för t.ex löpning så yttertyget har varit tunt men å andra sidan så har jackan varit otroligt lätt.</p><p></p><p>En påminnelse till alla är att innan dessa membran kom så var det mesta impregnerade syntet el bomullstyger som man garanterat blev blöt i baken av, och galon-kläder ville ingen åka skidor i som förstårligt. Så vi ska nog vara glada för dessa membran produkter. Däremot vill jag hålla med om att marknadföringen är lite villseledande! Att det andas ska man mer tolkas som att det inte är tätt som galon.</p><p>Dessutom så för att membranet skall kunna ha en så bra anningsförmåga som möjligt så är det beroende av att ytter tyget är impregnerat!!! Dagens tvättmedel är så effektiva att dom tar bort impregneringen, det är till och med så att vissa tvättmedel reagerar endast med smutts så när plaget är rent så finns det medel kvar i plagget som inte går att skölja bort efter som vattnet är rent.</p><p>Om man nu impregnerar plagget och går ut i snön el. regnet så innehåller det föhållande vis mycket smutts vilket startar reaktionen och tar med sig impregneringen ur plagget. Ett ej impregnerat plagg där yttertyget blir blött är fullt av vatten molekyler som hindrar andningsförmågan!!</p><p></p><p>DÄRFÖR SÅ ANVÄND INTE VANLIGA TVÄTTMEDEL, RING EJ "VIA-DIREKT" OCH SE TILL ATT KLÄDERNA ÄR IMPREGNERADE!!</p><p> Jag rekomenderar NIKWAX-PRODUKTER, tvättmedel + imregnering. pris 99 kr/ flaska </p><p></p><p>Lycka till där ute!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nilaq, post: 15171, member: 16351"] AL.Gore har ett membran till som heter Windstopper! Detta är ett bättre membran för vinter än Gore- Tex efter som membranet andas bättre och framför alt så är det inga tejpade sömmar. Just nu finns det ej så många tillverkare som gör skidkläder med detta membran men det kommer. Haglöfs har har det redan och jag tror fler följer efter för det är ju ofta onödigt att ha helt vattentäta kläder när vattnet är fruset. Jag kör ofta i windstopper-jackor men då har jackan varit gjord för t.ex löpning så yttertyget har varit tunt men å andra sidan så har jackan varit otroligt lätt. En påminnelse till alla är att innan dessa membran kom så var det mesta impregnerade syntet el bomullstyger som man garanterat blev blöt i baken av, och galon-kläder ville ingen åka skidor i som förstårligt. Så vi ska nog vara glada för dessa membran produkter. Däremot vill jag hålla med om att marknadföringen är lite villseledande! Att det andas ska man mer tolkas som att det inte är tätt som galon. Dessutom så för att membranet skall kunna ha en så bra anningsförmåga som möjligt så är det beroende av att ytter tyget är impregnerat!!! Dagens tvättmedel är så effektiva att dom tar bort impregneringen, det är till och med så att vissa tvättmedel reagerar endast med smutts så när plaget är rent så finns det medel kvar i plagget som inte går att skölja bort efter som vattnet är rent. Om man nu impregnerar plagget och går ut i snön el. regnet så innehåller det föhållande vis mycket smutts vilket startar reaktionen och tar med sig impregneringen ur plagget. Ett ej impregnerat plagg där yttertyget blir blött är fullt av vatten molekyler som hindrar andningsförmågan!! DÄRFÖR SÅ ANVÄND INTE VANLIGA TVÄTTMEDEL, RING EJ "VIA-DIREKT" OCH SE TILL ATT KLÄDERNA ÄR IMPREGNERADE!! Jag rekomenderar NIKWAX-PRODUKTER, tvättmedel + imregnering. pris 99 kr/ flaska Lycka till där ute!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Andningsbluffen!
Tillbaka
Topp