Ang. Postförskott

johanfred

Ny medlem
Ang. Postförskott
Tjenare!
Kan någon förklara för mig hur postförskott fungerar?
Jag ska skicka lite grejer som jag sålt här på freeride och undrar lite vad jag behöver göra för att få en säker frak.
Hur mycket kostar det?
Tack för svar
/Johan

Ang. Postförskott
Jag fick betala 75kr ungefär för det, så antar att det är 50kr i postförskottsavgift + frakt.
Tror dessutom att man nu måste ha ett postgironummer dit pengarna sätts in, eller hur det nu fungerar... lite småkrångligt!

Ang. Postförskott
Fungerar som så att du skickar iväg paketet, och köparen betalar posten när han hämtar ut det som i sin tur betalar dig.

Ang. Postförskott
bussgods har en likadan grej också, men det kallas nåt annat tror jag.
postgiro behövs väl inte, men ett bankkonto i alla fall. du behöver alltså veta ditt kontonummer och din banks clearingnummer.

Ang. Postförskott
Postgiro behövs.. Försökte skicka lite grejer mot postförskott för nån månad sen men dom förklarade för mig att postgiro eller bankgiro är ett måste.

Ang. Postförskott
simon_l sa:
Postgiro behövs.. Försökte skicka lite grejer mot postförskott för nån månad sen men dom förklarade för mig att postgiro eller bankgiro är ett måste.
va? det låter ju helt barrockt! :) jag tror dig, men ska det inte räcka med ett vanligt bankkonto så är ju nåt på tok. eller, hur definierar man egentligen post-/bankgiro? är inte det bara för företag?

Ang. Postförskott
http://www.posten.se/c/info_postforskott

bankgiro eller plusgiro behövs. kostar en del att ha har jag för mig och inte många privatpersoner har det. bra att ha bara om man driver affärsverksamhet.

annars har bussgods ett slags postförskottssystem som kallas efterkrav då betalningen är kopplad till sitt vanliga bankkonto.

Ang. Postförskott
Lee-nus sa:
simon_l sa:
va? det låter ju helt barrockt! :) jag tror dig, men ska det inte räcka med ett vanligt bankkonto så är ju nåt på tok. eller, hur definierar man egentligen post-/bankgiro? är inte det bara för företag?
haha vet inte.. försökte iaf med mitt maestro handelsbanken konto men det funkade icke! försökte läsa på postens hemsida va de var man egentligen behövde men blev inte så klok av det..:P

Ang. Postförskott
Lee-nus sa:
simon_l sa:
Som jag sa, det behövs ;)

Rätt knasigt egentligen då ett vanligt konto + clearingsnummer vore mycket enklare då nästan alla har det men men.. så är det.

Tillbaka
Topp