Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
angående skidtest
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 8127" data-attributes="member: 13245"><p>Det där snacket om att vikten skulle vara avgörande vid skidval är nonsens. Det är ju hur mycket kraft man lägger på som är det viktiga. Givetvis är åkarens vikt en parameter, men faktiskt mindre viktig än den hastighet man kör, hur mycket man kantar, hur stark man är och, kanske viktigast, vilken attityd man har.</p><p></p><p>En annan viktig grej är vad man är van att köra på. Säg t.ex. att man skall köpa sina första fetingar. Har man tidigare kört mjuka friåkningslagg kanske man tycker att en G4 198 är lite mycket skida medan om man är van vid stenhårda racinglagg inte kommer ha några probelm med samma skida. Detta nästan oavsett andra variabler.</p><p></p><p>Själv är jag visserligen en lättviktare på vågen med mina 63 kilo, men gillar att ha rejäla prylar under fossingarna, kör fort och med mycket kraft samt fixar lätt 30 repetitioner knäböj med drygt ett kvarts ton på skivstången. Om jag (hemska tanke) skulle drista mig till att försöka hitta skidor med hjälp av så kallade tester vore det vansinne att kolla på vad den typiske lättviktaren gillar. Betydligt bättre är (i så fall) att kolla vad de tunga och aggresiva tycker.</p><p></p><p>HWC HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Materialförvaltaren</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 8127, member: 13245"] Det där snacket om att vikten skulle vara avgörande vid skidval är nonsens. Det är ju hur mycket kraft man lägger på som är det viktiga. Givetvis är åkarens vikt en parameter, men faktiskt mindre viktig än den hastighet man kör, hur mycket man kantar, hur stark man är och, kanske viktigast, vilken attityd man har. En annan viktig grej är vad man är van att köra på. Säg t.ex. att man skall köpa sina första fetingar. Har man tidigare kört mjuka friåkningslagg kanske man tycker att en G4 198 är lite mycket skida medan om man är van vid stenhårda racinglagg inte kommer ha några probelm med samma skida. Detta nästan oavsett andra variabler. Själv är jag visserligen en lättviktare på vågen med mina 63 kilo, men gillar att ha rejäla prylar under fossingarna, kör fort och med mycket kraft samt fixar lätt 30 repetitioner knäböj med drygt ett kvarts ton på skivstången. Om jag (hemska tanke) skulle drista mig till att försöka hitta skidor med hjälp av så kallade tester vore det vansinne att kolla på vad den typiske lättviktaren gillar. Betydligt bättre är (i så fall) att kolla vad de tunga och aggresiva tycker. HWC HitMe Mannen, Myten, Materialförvaltaren [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
angående skidtest
Tillbaka
Topp