Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
angående skidtest
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 8130" data-attributes="member: 10565"><p>G"dag! </p><p></p><p>Frågan känns lite oövertänkt på nåt vis. Vad spelar det för roll vilken viktklass du tillhör? Generellt sett är 70 kg inte tungt, och med tanke på Svenska folkets ökande medelvikt är nog inte ens 85 kg tungt snart, men då talar vi ju om vanliga människor och inte oss skidåkande super-heroes.</p><p> </p><p>Nog spelar vikten roll. Eller snarare förhållandet vikt /styrka. Ingen vits att ställe en 95 kg:s otränad (...ok, fet) person på ett par hårda racinglagg. Det lär han inte få någon glädje av. MEN en 95 kg:s vältränad, avancerad åkare måste helt enkelt ha en styvare skida. Jag åker mest på hårt konstsnöunderlag och där är skillnaden mellan en styvt och mjukt himmelsvid. Vill man sitta fast i skäret gäller bara styva lagg (och hårda pjuck med toppbandet tajtat). Och utan teknik går det ju inte heller. Vill man dessutom ha den där accelerande kicken ut ut ur svängen är det bra att ha något styvt att "ladda upp". Och ju tyngre, starkare och snabbare man är, desto mer har man att ladda med, eller hur?</p><p>Om man däremot väger 63 kg och åker fort på stenhårda Tyska rennsport-lagg, kan man ju faktiskt riskera att kickas dit man inte vill (om man inte har en lysande teknik då, förståss). </p><p></p><p>Hur det är i off-pist och puderförhållanden vet jag inte SÅ mycket om, och dom korridorer jag ser är mest dom här på jobbet, men jag antar att förhållande är likartat här. </p><p></p><p>Eder Ace D G</p><p></p><p>...94 kg prima muskler, på väg mot toppformen och en ny säsong.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 8130, member: 10565"] G"dag! Frågan känns lite oövertänkt på nåt vis. Vad spelar det för roll vilken viktklass du tillhör? Generellt sett är 70 kg inte tungt, och med tanke på Svenska folkets ökande medelvikt är nog inte ens 85 kg tungt snart, men då talar vi ju om vanliga människor och inte oss skidåkande super-heroes. Nog spelar vikten roll. Eller snarare förhållandet vikt /styrka. Ingen vits att ställe en 95 kg:s otränad (...ok, fet) person på ett par hårda racinglagg. Det lär han inte få någon glädje av. MEN en 95 kg:s vältränad, avancerad åkare måste helt enkelt ha en styvare skida. Jag åker mest på hårt konstsnöunderlag och där är skillnaden mellan en styvt och mjukt himmelsvid. Vill man sitta fast i skäret gäller bara styva lagg (och hårda pjuck med toppbandet tajtat). Och utan teknik går det ju inte heller. Vill man dessutom ha den där accelerande kicken ut ut ur svängen är det bra att ha något styvt att "ladda upp". Och ju tyngre, starkare och snabbare man är, desto mer har man att ladda med, eller hur? Om man däremot väger 63 kg och åker fort på stenhårda Tyska rennsport-lagg, kan man ju faktiskt riskera att kickas dit man inte vill (om man inte har en lysande teknik då, förståss). Hur det är i off-pist och puderförhållanden vet jag inte SÅ mycket om, och dom korridorer jag ser är mest dom här på jobbet, men jag antar att förhållande är likartat här. Eder Ace D G ...94 kg prima muskler, på väg mot toppformen och en ny säsong. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
angående skidtest
Tillbaka
Topp