Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
angående skidtest
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 8131" data-attributes="member: 10565"><p>G"dag!</p><p></p><p>Jag tycker frågan känns lite oövertänkt. Vad spelar det för roll vilken viktklass man går i. 70 kg är definitivt inte i tungt, och det är knappast 85 kg heller i dessa tider av ökande medelvikt hos befolkningen. Men det gäller ju inte oss skidåkade super-heroes förstås. </p><p></p><p>Nåväl. Vikten spelar roll, onekligen. Eller snarare förhållandet kraft /vikt. Ställ en 95 kg:s otränad (eh...fet) medelåkare på ett par racing-spett. Han har inte kul. Däremot har en 95 kg:s vältränad avancerad åkare med gott kraft-vikt förhållande rena partyt med samma skidor. kort sagt, en klen tung åkare har små möjligheter att utnyttja en styv skidas inneboende kraft. Han orkar inte hålla emot när laggarna börjar åka med honom. Med rätt teknik (position, centrering, bla, bla, bla...) kan den tunge/ starka /skicklige åkaren "ladda" och släppa iväg skidan, och därigenom uppnå den där eftersträvansvärda accelerationen och fartökningen. Det säger sig själv att ju mer man har att ladda med, desto mer kan skidan skicka tillbaka. Förutsatt att skidan är styv och spänstig nog. Motsatt kan en 63 kg:s person med rennservice-laggar få lite för mycket av det goda och plötsligt upptäcka att han blir lite skickad än dit, än dit, p g a att laggarna tvunget vill bli av all energi. Eh ...förutsatt att personen inte har en briliant teknik, förstås. </p><p>Jag åker mest på knallhård konstsnöpist och kan konstatera att styva lagg, styva pjuck (med tajt toppband) är rätta medicinen att hålla skäret i hög fart. </p><p></p><p>Hur det är i Off-pist eller puderföre har jag inte SÅ stor erfarenhet av, och korridorer ser jag mest på jobbet. Jag antar på rimliga grunder att även här måste skivalet anpassas till karft/vikt /teknik-förhållandet. </p><p></p><p>Eder AceDG</p><p></p><p>...94 kg prima muskler, på väg mot toppform och NY säsong</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 8131, member: 10565"] G"dag! Jag tycker frågan känns lite oövertänkt. Vad spelar det för roll vilken viktklass man går i. 70 kg är definitivt inte i tungt, och det är knappast 85 kg heller i dessa tider av ökande medelvikt hos befolkningen. Men det gäller ju inte oss skidåkade super-heroes förstås. Nåväl. Vikten spelar roll, onekligen. Eller snarare förhållandet kraft /vikt. Ställ en 95 kg:s otränad (eh...fet) medelåkare på ett par racing-spett. Han har inte kul. Däremot har en 95 kg:s vältränad avancerad åkare med gott kraft-vikt förhållande rena partyt med samma skidor. kort sagt, en klen tung åkare har små möjligheter att utnyttja en styv skidas inneboende kraft. Han orkar inte hålla emot när laggarna börjar åka med honom. Med rätt teknik (position, centrering, bla, bla, bla...) kan den tunge/ starka /skicklige åkaren "ladda" och släppa iväg skidan, och därigenom uppnå den där eftersträvansvärda accelerationen och fartökningen. Det säger sig själv att ju mer man har att ladda med, desto mer kan skidan skicka tillbaka. Förutsatt att skidan är styv och spänstig nog. Motsatt kan en 63 kg:s person med rennservice-laggar få lite för mycket av det goda och plötsligt upptäcka att han blir lite skickad än dit, än dit, p g a att laggarna tvunget vill bli av all energi. Eh ...förutsatt att personen inte har en briliant teknik, förstås. Jag åker mest på knallhård konstsnöpist och kan konstatera att styva lagg, styva pjuck (med tajt toppband) är rätta medicinen att hålla skäret i hög fart. Hur det är i Off-pist eller puderföre har jag inte SÅ stor erfarenhet av, och korridorer ser jag mest på jobbet. Jag antar på rimliga grunder att även här måste skivalet anpassas till karft/vikt /teknik-förhållandet. Eder AceDG ...94 kg prima muskler, på väg mot toppform och NY säsong [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
angående skidtest
Tillbaka
Topp