Ångest ---> skidlängd!

Erkett

Ny medlem
Ångest ---> skidlängd!
Hej!
Nu är det såhär att jag är orolig att jag har beställt ett par förlånga skidor.
Lite information om mig själv:
Längd 183cm utan pjäxor.
Vikt: 78kg
Åker: överallt utom park. Offpist lika roligt som onpist.
Erfarenhet: Har åkt en hel del på sidsemestrar, åker alla backar (de flesta jag hann med i Åre fjäll förra året).
Övrigt: Jag är 18år och tvivlar inte på att utveckla mig och bli bättre skidåkare.

Som sagt jag har beställt ett par Extrem PT183 custom made. Efter mycket om och men så blev det de (183cm) framför 178cm (Pt178).
Jag har ringt och förhört mig hos alpingaraget.se alpint.com och någon annan känd skidshop som jag har glömt namnet på. Alla de tycker att jag ska gå på PT183 framför PT178. Samt att åreskidfabriks VD lutar åt PT183, hans erfarenheter av dem är mycket goda.
Jag har gjort testet här på Freeride och jag får en riktning 178-182cm.
Har velat fram och tillbaka och jag har till och med sagt att jag vill ha PT178 men sedan när jag pratade med skidshopparna sa jag att jag byter över till PT183.
De har inte börjat tillverka dem än men efter jul här så skulle de sätta fart.
Båda har skärningsradien 17m.

Varför jag är så kluven:
är för att en en kompis har sagt att de är förlånga och jag kommer korsa dem när jag åker och en annan polare som går efter "5-10cm under sin egna längd". Alpingaraget sa att han verkar inte kunna åka skidor eller så plogar han hela tiden, haha :).
Har forskat och sökt ett bra tag både här på freeride och på andra ställen.

Jag har varit övertygad ett bra tag men nu slog det mig igen att jag inte är säker :/

Detta är min första tråd och jag hoppas att jag har placerat den i rätt kategori.
Tackar

Med Vänliga Hälsningar
Erik
ps. Jag reserverar mig för eventuella felstavningar eller andra grammatiska fel...

Senast ändrad:
Ångest ---> skidlängd!
Jag säger 183cm.

Även jag är 183 cm lång och provade just PT i åre förra helgen. Dock stod jag då och valde mellan 183 och 186. Dvs 178 var inte ens med i diskussionen.

Jag kom fram till att även om 183 "kändes" lite kort, mest troligen en referens till mina övriga skidor, så var det ändå den som jag tyckte jag fick bäst gensvar ifrån.

Om det nu skulle vara så att du ändå inte blir nöjd så kan du ju höra av dig så kanske du har en köpare i mig ;-)

Ångest ---> skidlängd!
Hej Erik!
Jag är själv en jibbare, jag kör med samma längd som mig själv. Och vad jag läst så när man åker i den stil du föredrar så ska man ha lika långa som sig själv eller ungeför 2+cm.
Så du ska absolut inte byta ner dig till 178.
Hoppas detta hjälpte :)
MVH Chrille

Ångest ---> skidlängd!
Personligen kan jag inget om skidan i sig, men jag har ett par 188cm Black Crows Nocta och ett par 191cm Völkl Mantra som jag inte tycker är ett dugg långa. Åkte ett par 183cm Völkl Shiro i Sälen och tyckte dom var lite korta.

Är 186 cm och väger väl ca hundringen.

Ångest ---> skidlängd!
Så tacksam att ni kunde höra av er så fort!
Roligt att vara medlem på ett grymt skidcommunity! :)
God Jul på er! :)

Senast ändrad:
Ångest ---> skidlängd!
183 är det givna valet. Även 178cm skulle fungera dock, men som jag ser det är det självklart att du ska ta 183. Den kommer inte att ha några korstendenser överhuvudtaget, garanterat. Är det något Extrem är bra på så är det att bygga välbalanserade skidor. Det gäller i synnerhet de senaste generationernas modeller med rocker som alla är riktigt bra.

178 däremot blir lite kort och kommer därför att bli mer svåråkt. Det kommer att bli mer noga att du står rätt i viktfördelning och du kommer att bli hårdare straffad när du gör misstag i svängväxlingar och kortsväng framförallt. Dessutom blir den aningen lurigare att åka utanför pisten i allt utom låg fart iom minskad yta och ett aggressivare beteende.

Ångest ---> skidlängd!
Jag tar och kapar tråden så slipper jag skapa en ny.

Om mig:
Längd 182cm
Vikt: 80kg
Åker: Helst offpist, men eftersom man nu blivit för gammal för att traska i timmar brukar väl snittveckan innehålla 50-75% pist, 25-50% offpist. Hänger aldrig i parken.
Erfarenhet: Har åkt ganska mycket, bl a ett par säsonger. Är väldigt åksäker men tekniken lämnar nog en del utrymme till förbättring...

Plånboken tillåter äntligen att mina gamla 180 långa Head Monsters kan bytas ut och efter skidtest i sälen så blev jag lite förtjust i Kung Fujas. Problemet är bara om jag ska köra 179 (som jag testade) eller 189 långa. Hade helst velat ha något mitt i mellan. Skidlängdskalkylatorn här på freeride tyckte 184. Tänker att den extra dm kan göra en del i offpisten, men är lite orolig att den ska bli lite tråkigare i pisten jämfört med 179. Å andra sidan kanske 179 blir lite för kort när man står på ordentligt. Vad tycker ni?

Senast ändrad:
Ångest ---> skidlängd!
TremorChrist sa:
Jag tar och kapar tråden så slipper jag skapa en ny.

Om mig:
Längd 182cm
Vikt: 80kg
Åker: Helst offpist, men eftersom man nu blivit för gammal för att traska i timmar brukar väl snittveckan innehålla 50-75% pist, 25-50% offpist. Hänger aldrig i parken.
Erfarenhet: Har åkt ganska mycket, bl a ett par säsonger. Är väldigt åksäker men tekniken lämnar nog en del utrymme till förbättring...

Plånboken tillåter äntligen att mina gamla 180 långa Head Monsters kan bytas ut och efter skidtest i sälen så blev jag lite förtjust i Kung Fujas. Problemet är bara om jag ska köra 179 (som jag testade) eller 189 långa. Hade helst velat ha något mitt i mellan. Skidlängdskalkylatorn här på freeride tyckte 184. Tänker att den extra dm kan göra en del i offpisten, men är lite orolig att den ska bli lite tråkigare i pisten jämfört med 179. Å andra sidan kanske 179 blir lite för kort när man står på ordentligt. Vad tycker ni?
Om du testade 179:an och gilladen den så är det den bästa referensen du kan få. Men jag förstår våndan mellan dessa två längder och jag har själv samma problem med skidor som enbart finns i ~180 och ~190. Jag föredrar något i 185-187cm:s längd. Det beror iofs lite på hur man mäter. En 179 i CAD-längd är en riktigt kort skida. En true length 179 är snarare runt 182 med normala måttangivelser, och samma sak gäller för 189:an. Tidigare har K2 i alla fall mätt väldigt kort, dvs 189cm är i verkligheten 192-193cm lång. Tex Obsethed i vissa årsmodeller är rejält lång i 189 jämfört med det mesta annat. Jag är osäker på hur det är i år, men det kan säkert någon fylla på med. Jag har för mig att jag läste någonstans att K2 släpper sin egna mätmetod och börjar använda mer branschstandardiserade mått.

Vilken längd som blir bäst för dig beror på vad du söker i skidan. 179 blir en utpräglat liten smidig skida som kommer att forma dig till en åkare som smålattjar och trixar runt mer än vad du kommer att göra med 189 som kommer att kännas betydligt lugnare och stabilare. Den blir också tryggare i dålig snö och uppkört, men samtidigt kanske lite svårhanterad om det är vindpack och skare och du åker lite saktare.

K2 borde införa en mellanlängd på många av sina modeller. Då hade det varit enklare...

Ångest ---> skidlängd!
Vill bara förmedla att skidorna fungerar riktigt fint så tyvärr Piglet55 så är de inte till salu.
Tack för hjälpen! :)

Tillbaka
Topp