Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ångest ---> skidlängd!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 993981" data-attributes="member: 12152"><p>Om du testade 179:an och gilladen den så är det den bästa referensen du kan få. Men jag förstår våndan mellan dessa två längder och jag har själv samma problem med skidor som enbart finns i ~180 och ~190. Jag föredrar något i 185-187cm:s längd. Det beror iofs lite på hur man mäter. En 179 i CAD-längd är en riktigt kort skida. En true length 179 är snarare runt 182 med normala måttangivelser, och samma sak gäller för 189:an. Tidigare har K2 i alla fall mätt väldigt kort, dvs 189cm är i verkligheten 192-193cm lång. Tex Obsethed i vissa årsmodeller är rejält lång i 189 jämfört med det mesta annat. Jag är osäker på hur det är i år, men det kan säkert någon fylla på med. Jag har för mig att jag läste någonstans att K2 släpper sin egna mätmetod och börjar använda mer branschstandardiserade mått. </p><p></p><p>Vilken längd som blir bäst för dig beror på vad du söker i skidan. 179 blir en utpräglat liten smidig skida som kommer att forma dig till en åkare som smålattjar och trixar runt mer än vad du kommer att göra med 189 som kommer att kännas betydligt lugnare och stabilare. Den blir också tryggare i dålig snö och uppkört, men samtidigt kanske lite svårhanterad om det är vindpack och skare och du åker lite saktare. </p><p></p><p>K2 borde införa en mellanlängd på många av sina modeller. Då hade det varit enklare...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 993981, member: 12152"] Om du testade 179:an och gilladen den så är det den bästa referensen du kan få. Men jag förstår våndan mellan dessa två längder och jag har själv samma problem med skidor som enbart finns i ~180 och ~190. Jag föredrar något i 185-187cm:s längd. Det beror iofs lite på hur man mäter. En 179 i CAD-längd är en riktigt kort skida. En true length 179 är snarare runt 182 med normala måttangivelser, och samma sak gäller för 189:an. Tidigare har K2 i alla fall mätt väldigt kort, dvs 189cm är i verkligheten 192-193cm lång. Tex Obsethed i vissa årsmodeller är rejält lång i 189 jämfört med det mesta annat. Jag är osäker på hur det är i år, men det kan säkert någon fylla på med. Jag har för mig att jag läste någonstans att K2 släpper sin egna mätmetod och börjar använda mer branschstandardiserade mått. Vilken längd som blir bäst för dig beror på vad du söker i skidan. 179 blir en utpräglat liten smidig skida som kommer att forma dig till en åkare som smålattjar och trixar runt mer än vad du kommer att göra med 189 som kommer att kännas betydligt lugnare och stabilare. Den blir också tryggare i dålig snö och uppkört, men samtidigt kanske lite svårhanterad om det är vindpack och skare och du åker lite saktare. K2 borde införa en mellanlängd på många av sina modeller. Då hade det varit enklare... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ångest ---> skidlängd!
Tillbaka
Topp