Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ännu bredare skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 120577" data-attributes="member: 12152"><p>Det var väl nåt år sedan dom här var nya och diskuterades på diverse forum, men det är ju en udda modell, så det gör väl inget om dom tas upp igen till ytan. </p><p></p><p>Idén med breda skidor med mycket skärning känns som en ren rip-off från Snowrider som byggs av VR Specialski. Snowrider började experimentera med korta radier och bred bas redan i början på 90-talet. Tex fanns en skida med 80mm midja och 13 meters radie redan 1992. Det företaget har dock inte hängt med i utvecklingen av skidor för offpist de senaste åren, men det är ju kul att någon för idéerna vidare. </p><p></p><p>Zag är ju en annan skida med liknande tankesätt. Och Phantom är en annan, denna gång med nackdelen att dom inte görs i några vettiga längder. </p><p></p><p>Det vore kul att testa, men förmodligen stannar det där. Jag kan aldrig tänka mig att en skida med dom måtten kan vara nåt vidare i lössnö. Man har helt enkelt ingen nytta av skärning i djup snö. En rakare skida med samma konstruktion som var 10cm längre hade säkerligen gått bättre. Sen att det känns smidigt att åka med bland trånga trän som dom säger på hemsidan kan man ju räkna ut med röven och en skolkrita. Dom lär även gå bra i vindpack och annan svår snö där skärningen kan underlätta i svängarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 120577, member: 12152"] Det var väl nåt år sedan dom här var nya och diskuterades på diverse forum, men det är ju en udda modell, så det gör väl inget om dom tas upp igen till ytan. Idén med breda skidor med mycket skärning känns som en ren rip-off från Snowrider som byggs av VR Specialski. Snowrider började experimentera med korta radier och bred bas redan i början på 90-talet. Tex fanns en skida med 80mm midja och 13 meters radie redan 1992. Det företaget har dock inte hängt med i utvecklingen av skidor för offpist de senaste åren, men det är ju kul att någon för idéerna vidare. Zag är ju en annan skida med liknande tankesätt. Och Phantom är en annan, denna gång med nackdelen att dom inte görs i några vettiga längder. Det vore kul att testa, men förmodligen stannar det där. Jag kan aldrig tänka mig att en skida med dom måtten kan vara nåt vidare i lössnö. Man har helt enkelt ingen nytta av skärning i djup snö. En rakare skida med samma konstruktion som var 10cm längre hade säkerligen gått bättre. Sen att det känns smidigt att åka med bland trånga trän som dom säger på hemsidan kan man ju räkna ut med röven och en skolkrita. Dom lär även gå bra i vindpack och annan svår snö där skärningen kan underlätta i svängarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ännu bredare skidor?
Tillbaka
Topp