Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ännu bredare skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 120583" data-attributes="member: 12152"><p>LawndartGustav> "därför väljer duktiga åkare, inklusive mig själv att åka på en hård skida..."</p><p></p><p>Eeehh... En skida??? ETT par skidor??? Tanken svindlar och jag svajar på stolen. En duktig åkare med minsta lilla prylinsikt och någorlunda ekonomisk stabilitet har väl alltid flera par skidor för olika förhållanden? </p><p></p><p>Jag känner ingen som skulle våga kalla sig skidåkare som kör runt på enbart ett par. Givetvis åker ingen på stora orörda berg hela tiden, men nog har dom flesta seriösa bums ett par puderäss att plocka fram ur garderoben när tillfälle ges? Därmed inte sagt att jag åker Sanouk eller liknande varje dag. Det skulle jag aldrig göra. Smalare allroundskidor (95mm enligt ett annat aktuellt inlägg) väljer även jag lite hårdare, även om jag inte gillar dom allra bitigaste planken.</p><p></p><p>Om inte annat är det ju ett konstant lagande av skidor under en säsong. Att klara sig utan backuplagg är ju omöjligt om man inte har vänner att låna av möjligen. Vad ska man annars åka på under tiden att epoxyt härdar?</p><p></p><p>Jag har för övrigt testat tex DB Tabla Rasa i 186cm, som sägs vara så bred (är det 113 den är?) att den inte behöver vara längre och därmed en skida, MEN när det gäller renodlade offpistskidor (som Tablan) eftersträvar man ju bästa möjliga egenskaper i nyfallen lössnö och då vill man ju ha så långt som möjligt utan att det börjar bli brytigt. Och den gränsen går verkligen inte vid 186, utan snarare nån decimeter längre upp i längd för mig som är 180 och väger 73kg. Tablan i den mjuka versionen och 195 hade varit mumma det. Jag tyckte att 186:an kändes alldeles för kort, trots att jag är relativt kort och lätt. För en 95-kg:s-åkare måste det vara bättre med en decimeter till.</p><p></p><p>Jag kan ju bara stilla hoppas att även LawndartG kan uppleva den pirriga känslan där man tittar ut genom fönstret på morgonen och ser att det klarnar upp efter tre dagars snöande, varvid man med en finurlig min snabbt plockar till sig det längsta, bredaste, rakaste och mjukaste man har i skidhyllan i vetskap om att man har berget nästan för sig själv.</p><p></p><p>Efter synande av din gästbok förstår jag att du inte har behövt några sådana skidor speciellt ofta. I de orter du har varit och säsongat är väl lössnöåkningen begränsad till en knapp dag efter snöfall. Då hade jag också funderat både en och tre gånger innan jag handlade upp mig på ett par mjuka skidor.</p><p></p><p>----</p><p>För att kommentera huvudämnet ytterligare lite kort ser jag att Phantom har lagt till en 180cm:s skida i sortimentet. När skidan lanserades fanns det bara en löjligt kort snowbladeliknande 162:a. En 180 i så udda typ kan ju faktiskt vara en kul komplementskida att leka med.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 120583, member: 12152"] LawndartGustav> "därför väljer duktiga åkare, inklusive mig själv att åka på en hård skida..." Eeehh... En skida??? ETT par skidor??? Tanken svindlar och jag svajar på stolen. En duktig åkare med minsta lilla prylinsikt och någorlunda ekonomisk stabilitet har väl alltid flera par skidor för olika förhållanden? Jag känner ingen som skulle våga kalla sig skidåkare som kör runt på enbart ett par. Givetvis åker ingen på stora orörda berg hela tiden, men nog har dom flesta seriösa bums ett par puderäss att plocka fram ur garderoben när tillfälle ges? Därmed inte sagt att jag åker Sanouk eller liknande varje dag. Det skulle jag aldrig göra. Smalare allroundskidor (95mm enligt ett annat aktuellt inlägg) väljer även jag lite hårdare, även om jag inte gillar dom allra bitigaste planken. Om inte annat är det ju ett konstant lagande av skidor under en säsong. Att klara sig utan backuplagg är ju omöjligt om man inte har vänner att låna av möjligen. Vad ska man annars åka på under tiden att epoxyt härdar? Jag har för övrigt testat tex DB Tabla Rasa i 186cm, som sägs vara så bred (är det 113 den är?) att den inte behöver vara längre och därmed en skida, MEN när det gäller renodlade offpistskidor (som Tablan) eftersträvar man ju bästa möjliga egenskaper i nyfallen lössnö och då vill man ju ha så långt som möjligt utan att det börjar bli brytigt. Och den gränsen går verkligen inte vid 186, utan snarare nån decimeter längre upp i längd för mig som är 180 och väger 73kg. Tablan i den mjuka versionen och 195 hade varit mumma det. Jag tyckte att 186:an kändes alldeles för kort, trots att jag är relativt kort och lätt. För en 95-kg:s-åkare måste det vara bättre med en decimeter till. Jag kan ju bara stilla hoppas att även LawndartG kan uppleva den pirriga känslan där man tittar ut genom fönstret på morgonen och ser att det klarnar upp efter tre dagars snöande, varvid man med en finurlig min snabbt plockar till sig det längsta, bredaste, rakaste och mjukaste man har i skidhyllan i vetskap om att man har berget nästan för sig själv. Efter synande av din gästbok förstår jag att du inte har behövt några sådana skidor speciellt ofta. I de orter du har varit och säsongat är väl lössnöåkningen begränsad till en knapp dag efter snöfall. Då hade jag också funderat både en och tre gånger innan jag handlade upp mig på ett par mjuka skidor. ---- För att kommentera huvudämnet ytterligare lite kort ser jag att Phantom har lagt till en 180cm:s skida i sortimentet. När skidan lanserades fanns det bara en löjligt kort snowbladeliknande 162:a. En 180 i så udda typ kan ju faktiskt vara en kul komplementskida att leka med. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ännu bredare skidor?
Tillbaka
Topp