Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Ännu en nybörjarfråga
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="telning" data-source="post: 1259394" data-attributes="member: 141969"><p>Välkommen till telemarksgemenskapen! </p><p></p><p>Utrustningsfrågan kan vara en svår nöt att knäcka för nybörjaren. Svårt att hyra, liten begagnatmarknad, många teknikval.</p><p></p><p>Du kommer definitivt att behöva köpa egna, nya pjäxor. Jag rekommenderar Scarpa som tillverkare. Jag har jobbat mig upp till ett par Scarpa TX Pro, lär aldrig byta mer. Vill man spara en slant så köp Scarpas enklare modeller, kanske TX Comp.</p><p></p><p>Bindningar och skidor: Köp begagnade skidor med Rottefella NTN Freedom bindningar. Lägg in en en bevakning på Blocket och vänta, finns gott om tid till nästa säsong. Val av skidor följer samma principer som för alpint.</p><p></p><p>Köp även ett par justerbara/teleskopiska stavar, när man byter till telis brukar man ha 10-15 cm kortare stavar.</p><p></p><p>Vill du lägga lite mer pengar, men mindre tid ska du bevaka <a href="http://www.sport-conrad.com" target="_blank">www.sport-conrad.com</a> och <a href="http://www.telemark-pyrenees.com" target="_blank">www.telemark-pyrenees.com</a> för deras vårvinterrea, och köp set med nya pjäxor+skidor+bindning till oslagbart värde.</p><p></p><p>Överkurs: Om du vill använda ovanstående pjäxor även till alpin åkning kan du för några hundringar köpa ”Scarpa TLT Adapter Plates” att komplettera med till dina alpina skidor. Om dina alpina skidor har techbindningar vill säga; du vet om du har det, annars har du det inte..</p><p></p><p>Planerar du även att köpa in ny alpin utrustning för att du vill åka båda discipliner så kan det vara en idé att köpa ”Meidjo 3” bindningar med tillbehör ”Alpine heel”. Då kan du låsa hälen, och välja om du vill köra telemark eller alpint utan att behöva investera i två uppsättningar pjäxor/skidor/bindningar. Den lösningen har jag valt efter en knäskada; får jag ont i knät mot slutet av dagen låser jag hälen och kör alpint resten av dagen.</p><p></p><p>Lycka till!</p><p></p><p>ps. Finns bra communitys som kan hjälpa en framåt också. Östersund Telemark Club, Friluftsfrämjandet och UCPA anordnar resor och andra events för telemarkare. Ibland är det skidprovardag i ens lokala pist, om man frågar i förväg kan det hända att dem dyker upp med telisgrejor också..ds.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="telning, post: 1259394, member: 141969"] Välkommen till telemarksgemenskapen! Utrustningsfrågan kan vara en svår nöt att knäcka för nybörjaren. Svårt att hyra, liten begagnatmarknad, många teknikval. Du kommer definitivt att behöva köpa egna, nya pjäxor. Jag rekommenderar Scarpa som tillverkare. Jag har jobbat mig upp till ett par Scarpa TX Pro, lär aldrig byta mer. Vill man spara en slant så köp Scarpas enklare modeller, kanske TX Comp. Bindningar och skidor: Köp begagnade skidor med Rottefella NTN Freedom bindningar. Lägg in en en bevakning på Blocket och vänta, finns gott om tid till nästa säsong. Val av skidor följer samma principer som för alpint. Köp även ett par justerbara/teleskopiska stavar, när man byter till telis brukar man ha 10-15 cm kortare stavar. Vill du lägga lite mer pengar, men mindre tid ska du bevaka [URL='http://www.sport-conrad.com']www.sport-conrad.com[/URL] och [URL='http://www.telemark-pyrenees.com']www.telemark-pyrenees.com[/URL] för deras vårvinterrea, och köp set med nya pjäxor+skidor+bindning till oslagbart värde. Överkurs: Om du vill använda ovanstående pjäxor även till alpin åkning kan du för några hundringar köpa ”Scarpa TLT Adapter Plates” att komplettera med till dina alpina skidor. Om dina alpina skidor har techbindningar vill säga; du vet om du har det, annars har du det inte.. Planerar du även att köpa in ny alpin utrustning för att du vill åka båda discipliner så kan det vara en idé att köpa ”Meidjo 3” bindningar med tillbehör ”Alpine heel”. Då kan du låsa hälen, och välja om du vill köra telemark eller alpint utan att behöva investera i två uppsättningar pjäxor/skidor/bindningar. Den lösningen har jag valt efter en knäskada; får jag ont i knät mot slutet av dagen låser jag hälen och kör alpint resten av dagen. Lycka till! ps. Finns bra communitys som kan hjälpa en framåt också. Östersund Telemark Club, Friluftsfrämjandet och UCPA anordnar resor och andra events för telemarkare. Ibland är det skidprovardag i ens lokala pist, om man frågar i förväg kan det hända att dem dyker upp med telisgrejor också..ds. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Ännu en nybörjarfråga
Tillbaka
Topp