Ännu en som behöver hjälp med nya skidor!

x3lA

Medlem
HajHaj!
Letar efter nya brädor att glida på inför kommande vinter!
Är 17 år, 187cm lång och väger runt 75kg, i näst intill så bra form det går att vara på den vikten! Har åkt skidor i snitt 3 veckor per år i växlande miljöer sedan jag kunnat stå på egna ben. Åker gärna puder och offpist men ibland blir det ett varv i parken eller en liten tryckare i den vanliga pisten. En allroundåkare i stort!

Åkte förra säsongen ett par salomon sentinel på 177cm med 94mm i midja som var helt ok att åka på i pisten men inte super i djup puder och inte heller baklänges(ej twintip).

Har kollat runt lite och blivit sugen på K2 Kung fujas, som verkar funka bra allround, är bredare i midjan, sägs gå lika bra bakåt som framåt(förutsatt att man åker nerför backen oavsett^^), och de går också att få tag på till ett helt ok pris!
Kung fujas finns i längdena 169, 179 och 189. Vilken längd skulle passa bäst för mig?
Finns det någon annan skida till ett ok pris som skulle passa bättre till mig?
Saknas några specifikationer från mig som åkare är det bara att fråga!

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Absolut inte 169,
179 ifall du mest åker park och lite lugnare, 189 ifall du öser på och åker mycket offpist.
Det finns säkert hundra andra skidor som passar dig, du måste testa dem.

Edit: varför startade du en ny likadan tråd som den förra?

Senast ändrad:
JL76 sa:
Absolut inte 169,
179 ifall du mest åker park och lite lugnare, 189 ifall du öser på och åker mycket offpist.
Det finns säkert hundra andra skidor som passar dig, du måste testa dem.

Edit: varför startade du en ny likadan tråd som den förra?
Tråden dog ut och fick inga fler vettiga svar!
Tack för ditt iallafall!

Om en tråd dör ut kan det bero på att diskussionen är mättad. Om så inte är fallet är det ju mycket bättre att fortsätta diskussionen i samma tråd för att inte tappa bakgrundsinformation ;).

Jag tycker personligen att du fått bra svar, både angående modell och längd på skidor. Utifrån hur du beskriver att du åker tror jag att du kommer ha mycket roligare på ett par Fujas än Sidestash.

Båda är bra lättåkta skidor men Sidestash som har monteringspunkten längre bak blir lite mer charger som vill åkas mycket i fallinjen och inbjuder inte till baklängesåkning. Fujas är lite mer av en snowboardskida med sin lite mer neutrala monteringspunkt som inbjuder till lekfull åkning nerför berget, både framåt och bakåt. För den delen gör de inte bort sig när du åker de mer i fallinjen eller matar lite pist.

Snödjup

Tillbaka
Topp