Är detta en bra nybörjarbräda? Storlek?

Prism

Ny medlem
Hej!

Har åkt en säsong och är inte nöjd med den brädan jag har. Får inget bra grepp med den plus att jag har lätt att gå felskär. Är inne på att köpa en ny och funderar på denna som skall vara catch free:

https://www.burton.com/us/en/p/mens-burton-ripcord-snowboard/W19-107041.html

Jag kommer nästan enbart åka pist och funderar ifall jag skall välja en 154 eller en 157 lång bräda? Något annat jag bör tänka på?

Mina stats är:
Längd: 175
Vikt: 75
Sko stl: 42

Den blir nog bra. Tänk på att den har EST system för bindringarna så att det funkar tillsammans med det du har nu eller det du tänkt köpa. Ta den längre om du gillar att köra snabbt och gillar du mer att glida runt lite långsammare tar du den kortare.

Det jag skulle rekommendera är ju att du tar en snowboardlektion om du har problem med att du får felskär... Ofta beror detta på att man i svängväxlingen använder sig av överkroppen för att reducera styrvinkeln. Se till att det är en bra snowboardlärare då dessa kan vara svåra att få tag på i Sverige. Jag tipsa om någon om du skriver PM till mig beroende på vart du vill åka.

/Linus

Är väl inte direkt brädans fel om du får felskär, men det finns tekniker som underlättar. Tex uppböjda kanter så brädan får formen av en båt. Tror bataleon kallar det 3bt? Jag säljer en sån bataleon whatever i rätt längd för dig här på Freeride för övrigt ;-).

Edit: ser att brädan du länkar verkar ha samma form

Senast ändrad:
Min polare hade en sån o växte ur den på typ 1 vecka, han va inte speciellt nöjd med den, skulle gå upp lite i nivå så man har något o växa i :)

Kanske kika på burton custom istället, eller kanske till och med free thinker :)

Tottek sa:
Min polare hade en sån o växte ur den på typ 1 vecka, han va inte speciellt nöjd med den, skulle gå upp lite i nivå så man har något o växa i :)

Kanske kika på burton custom istället, eller kanske till och med free thinker :)
Det här med att ”växa” ur är ett begrepp jag inte riktigt förstår innebörden av? Min egen tolkning är att man blir bättre än vad brädan är designad för och således limiteras av den?

Om så är fallet så lägger jag gärna pengar på en bräda som tillåter mig att avancera så pass snabbt och byter upp mig när det väl är dags! Den jag har nu kändes precis tvärtom - jag tilläts inte att avancera pga att brädan är för avancerad, för lång, gjord för helt andra ändamål än vad jag vill ha den till

Prism sa:
Tottek sa:

Det här med att ”växa” ur är ett begrepp jag inte riktigt förstår innebörden av? Min egen tolkning är att man blir bättre än vad brädan är designad för och således limiteras av den?

Om så är fallet så lägger jag gärna pengar på en bräda som tillåter mig att avancera så pass snabbt och byter upp mig när det väl är dags! Den jag har nu kändes precis tvärtom - jag tilläts inte att avancera pga att brädan är för avancerad, för lång, gjord för helt andra ändamål än vad jag vill ha den till
Aa exakt så, vad har du för någon nu? Min andra polare började direkt på en Ride Berzerker o har nog aldrig sett någon utvecklas så fort på varken skidor eller bräda?

Vad har du för bräda idag? Den kanske behöver en bra slipning? Inställning av bindningarna?

mgbgt66 sa:
Vad har du för bräda idag? Den kanske behöver en bra slipning? Inställning av bindningarna?
Det är en gammal Salomon som är gjord för att åka snabbt och för puder, enligt Salomon själva. Jag var i kontakt med deras kundtjänst och de menade att det inte var en passande bräda för nybörjare. Formad närmare som en katamaran än vanligt båtskrov :)

Om ripcorden nu går snabbt att växa ifrån - kan någon tipsa om en snowboard som är bra att lära sig att åka på men som kanske håller ytterligare en säsong?
Jag vill som sagt bara åka pist, chillåka hellre än åka fort

freeridegbg sa:
Titta på Nitro Team Camber.
Det är en superfin allroundbräda som passar lika bra för nybörjaren som duktig åkare.
https://www.standtall.se/snowboard/snowboards/kille/nitro-snowboard-team-155-1

/Patrik
Ser riktigt lovande ut!
Ett par saker oroar mig dock:

Hårdhet 7/10 låter i det hårdaste laget för en nybörjare som jag? Jag har en Capita Outerspace living 2017 som jag tycker har perfekt hårdhet och den tror jag ligger runt 5/10.

Klassisk camber - gör inte det brädan mer ”catchy” än tex rockers och alla olika varianter?

freeridegbg sa:
Det är en superfin allroundbräda som passar lika bra för nybörjaren som duktig åkare.

/Patrik
Ser riktigt lovande ut!

Hårdhet 7/10 låter i det hårdaste laget för en nybörjare som jag? Jag har en Capita Outerspace living 2017 som jag tycker har perfekt hårdhet och den tror jag ligger runt 5/10.

Klassisk camber - gör inte det brädan mer ”catchy” än tex rockers och alla olika varianter?

Nitro Team är absolut inte "catch free"! Men, den är en mycket mycket bra bräda för allt! Jag tror att Victor de le Rue t. ex. använder den för allt.

Prism sa:
freeridegbg sa:

/Patrik
Ser riktigt lovande ut!

När det gäller hårdhetskalor så är det omöjligt att jämföra olika varumärken emellan. Det är är inte ens skrivet i sten inom varumärket då brädtyp, åkarvikt mm påverkar mycket. Team modellen upplevs inte som "hård" bräda för dom flesta som testat den.
Jag tror inte din jakt skall vara på en "catchfri" bräda då det handlar om åktid. Ge det en vecka till så har du inga problem med detta=)

Prism sa:
freeridegbg sa:

/Patrik
Ser riktigt lovande ut!

Jag har också en Outerspace Living (med Salomon District bindningar) som jag köpte inför denna säsong. Började åka i februari och åkte förra säsongen på hyrda grejer innan jag panikköpte en bräda som jag växte ur så fort jag började få lite fart under fötterna..

Har bara hunnit åka på Outerspace Living några dagar i alperna men jag tycker att den känns klockren hittills. Det känns som att brädan kräver lite mer av mig, jag får liksom jobba lite mer men jag märker att jag utvecklas mer på den också. Och den är uppenbarligen tillräckligt förlåtande då jag lyckades undvika några större krascher trots att jag jobbade hårt på carvingsvängarna :-)

Jag hade tänkt att rekommendera Outerspace Living men då hoppar jag det :-) Intressant hur man kan uppleva en bräda så olika :-)

MKOL sa:
Jag hade tänkt att rekommendera Outerspace Living men då hoppar jag det :-) Intressant hur man kan uppleva en bräda så olika :-)
Jag tycker om min Outerspace Living! Den är perfekt på alla sätt och vis - det enda jag upplever som ett minus är att den inte har så bra grepp i skäret, men det kan lika gärna ha och göra med att jag är lite för tung för den.

Tillbaka
Topp