Är detta rätt skidor och pjäxor för mig?

Kastrullen

Ny medlem
Hej!

Jag har möjlighet att köpa nya "Salomon 24 speed" och ett par pjäxor "Nordica Beast 10" till ett riktigt bra pris men innan jag slår till så tänkte jag rådfråga er här om det är rätt grejer för mig.

Min skidåkarkarriär är rätt tunnsådd måste jag medge. Åkte en del i min ungdom för att sen helt lägga av med skidåkandet. Åkte en repa med tjejen till Romme förra året med lånad skidutrustning, fick då blodad tand av detta och tänkte börja åka lite mer. som det är nu är jag ju en riktig amatör, dock klararde jag av backarna i Romme utan större problem. Är väl lite som att cykla kan jag tänka mig, har man väl lärt sig att svänga så sitter det där, så frågan är om skidorna och pjäxorna jag kanske köper är för svåra för mig? ska jag titta efter nått annat eller är det bra skidor även för en nybörjare?

Tillägg:
Jag är 185 lång, 95 kg, skidorna är 172 cm.

Med hopp om svar.

Senast ändrad:
Pjäxor köper man inte efter pris el dyl, dem måste sitta helt perfekt och vara av någorlunda rätt flex för att skidåkningen ska bli njutbar. Skidor köper du beroende på var på berget du vill åka och vilken åkstil du har.

Skidorna är en standardcarver som passar dom allra flesta åkare i den stora omedvetna massan. Rent jump-on-and-go och det finns inget som talar för att den inte skulle passa dig. Förmodligen helt ok isgrepp och allmänt trevlig bekantskap utan någon större topprestanda. En skida som motsvarar vad du får om du tar en medelklassare på vilken skiduthyrning som helst. Det är med andra ord en skida som passar säkerligen 90% av alla som åker skidor. För dom andra 10%, dvs dom som normalt är inne på den här sidan är det en i det närmaste helt ointressant skidtyp. Men det gör inte att den är dålig för dig. Det blir nog snarare helt perfekt om du är en åkare som åker några helger plus en vecka om året och mestadels åker runt i pisten och försöker få till tekniken.

Pjäxor är däremot, precis som Viapea säger, inget som man köper i en handvändning. Även en ovan åkare bör lägga ner rejält med tid och insats på att hitta rätt pjäxor. Beast 10 är en pjäxa från helt rätt segment. Det är en sko som ligger något under toppsegmentet, men som ändå har tillräckligt med styvhet och svar för att inte begränsa dig som åkare. MEN du måste testa igenom marknaden ordentligt innan du ens vet om den sitter bra. Det räcker inte att köra ner foten och känna att det är ok, utan testa runt så mycket du kan så att du får ett referensmaterial. Helst i en eller flera butiker med kunnig personal så att du kan bli guidad när det gäller lästbredder och övrig passform. När du väl har valt modell, så kosta på dig en formgjuten sula också. Det gör underverk för alla skidåkare, oavsett nivå. Läs igenom lite trådar om pjäxval här på sidan så får du en bild av vilket arbete som väntar. Du kan göra som de flesta andra av ovan nämnda 90% dock, dvs köpa ett par som passar till jackan och hoppas att det blir bra, men det är verkligen inte att rekommendera.

Då vet jag att jag inte köper för avancerade skidor för min åkning. Skid-djungeln är ju enorm och det är inte lätt för en lekman att ge sig in där, ibland kan det kännas som om säljarna i affärer bara vill sälja och i synnerhet när det är 50% rabbat på alla grejer, därför kändes det bra att fråga på denna sida. Jag tackar så mycket för era utförliga svar!

Mitt förslag är att köpa en ordentlig pjäxa, som nybörjare behöver du inte något vidare hårt, och då priset ofta står i nästan direkt relation till hårdheten så behöver det inte bli så farligt dyrt. Köp den i en riktig skidbutik som kan hjälpa dig ifall du får problem med pjäxan (vilket de flesta får). När du sedan har en pjäxa som sitter som ett smäck så kommer den hålla för dig i 10-15 år, och under den tiden kan du till en början hyra, och ifall du fastnar på allvar, köpa lagg senare när du fått bättre koll på vad du gillar.

Tycker också du ska satsa dina slantar på pjäxorna och sen hyra skidor. Då slipper du släpa runt på skidor och hålla på och serva dessa. Köpa skidor kan du göra när du vet vad du vill ha och om du åker så mycket att det lönar sig ekonomiskt. Det är ju inte gratis att resa med skidor på flyg och heller ej att serva dem, så åker man inte mycket är det inte nödvändigtvis dyrare att hyra.

Men det e klart, du skriver att du får ett "riktigt bra pris"... Vad är priset på skidorna?

FF sa:
Tycker också du ska satsa dina slantar på pjäxorna och sen hyra skidor. Då slipper du släpa runt på skidor och hålla på och serva dessa. Köpa skidor kan du göra när du vet vad du vill ha och om du åker så mycket att det lönar sig ekonomiskt. Det är ju inte gratis att resa med skidor på flyg och heller ej att serva dem, så åker man inte mycket är det inte nödvändigtvis dyrare att hyra.

Men det e klart, du skriver att du får ett "riktigt bra pris"... Vad är priset på skidorna?
Jag kan köpa de nämnda skidorna + pjäxorna och en Atomic-hjälm och stavar för 4149:-

Att hyra sina grejer är ju en fördel innan man vet hur mycket eller hur man vill åka. Jag kan tänka mig att jag kommer att hänga i de vanliga pistade backarna och knappast ge mig ut på några större off-pist äventyr. Det tråkiga med att hyra (har erfarenhet från dykning där jag hyrde förut) är att jag är en lat fan som gillar att bara packa mina grejer och dra iväg, att hyra medför ytterligare jobb, stå i kö, prova och greja. Är rädd för att jag då kommer att missa dagsutflykterna. Om man åker och bor på nått ställe så är det ju enklare, då hyr man ju för hela perioden.

Kastrullen sa:
FF sa:

Jag kan köpa de nämnda skidorna + pjäxorna och en Atomic-hjälm och stavar för 4149:-

Att hyra sina grejer är ju en fördel innan man vet hur mycket eller hur man vill åka. Jag kan tänka mig att jag kommer att hänga i de vanliga pistade backarna och knappast ge mig ut på några större off-pist äventyr. Det tråkiga med att hyra (har erfarenhet från dykning där jag hyrde förut) är att jag är en lat fan som gillar att bara packa mina grejer och dra iväg, att hyra medför ytterligare jobb, stå i kö, prova och greja. Är rädd för att jag då kommer att missa dagsutflykterna. Om man åker och bor på nått ställe så är det ju enklare, då hyr man ju för hela perioden.
Låter som ett bra pris, passar pjäxorna så köp men som sagt, pjäxan ska sitta som en smäck annars är det svindyrt.. Skidor kan man åka på nästan vad som helst men pjäxorna måste bara vara helt javla perfekta. bara ren tur om dom passar dig, troligast är att dom inte gör det. Och tänk på att dom töjer sig efter en veckas åkning.

Var och testade ytterligare några pjäxor men kom fram till att Nordica Beast satt bäst av de testade. Har lite bredare fötter och dessa pjäxor var de som satt bäst så nu är jag ägare till ny skidutrustning :P. Ska bli grymt kul att komma igång igen med skidåkandet.

Jag tackar er alla som tog er tid med att svara!

Tillbaka
Topp