Är pudret borta nu?

Är pudret borta nu?
Jag som tänkt åka upp till Transtrandsfjällen (ni vet, det som många kallar Sälen) nästa vecka och få några välbehövliga (korta) lössnöåk med splitboarden. Blev inte helt glad när mildvädret drog in i början av veckan. Det tidigare rätt imponerande snödjupet sjönk, och plusgraderna övermannade större delen av fjällen. Av erfarenhet brukar det innebära att det bildas ett skarlager som effektivt förstör njutningen av att vistas utanför preparerade områden. Är det någon som har koll på hur det blev? Överlevde pudret någonstans (söder om Åre, längre bort är inte aktuellt), och kommer det att klara temperaturen i början av nästa vecka? Tandådalen? Idre? Grövelsjön? Funäs? Ramundberget? Vemdalen? Eller måste jag byta till längdskidor nästa vecka...

Är pudret borta nu?
Åkte i Tandådalen i måndags. Förmiddagen var ok. Sen var allt blött och sen blev det is av allt.. Hur mkt snö som kommit efter vet jag inte 🤷‍♂️

Är pudret borta nu?
Kan upplysa om att det vräker ner just nu. Ska vara klart i morgon...

webcam_stoten_2_640.jpg

Är pudret borta nu?
Nice! Frågan är bara om det håller sig under nollan efter helgen - ser tyvärr dystert ut.
Häng inte upp dig på temperaturen. Resten av vädret som gör stora skillnaden. Regn så klart en killer. Solen inte stark nog där uppe för att vara en faktor så här års. Varmt väder med moln följt av klart väder kan leda till katastrof.
Ofta plusgrader högt upp i Alperna men snön håller ändå om det är bra utstrålning.

Är pudret borta nu?
Häng inte upp dig på temperaturen. Resten av vädret som gör stora skillnaden. Regn så klart en killer. Solen inte stark nog där uppe för att vara en faktor så här års. Varmt väder med moln följt av klart väder kan leda till katastrof.
Ofta plusgrader högt upp i Alperna men snön håller ändå om det är bra utstrålning.
Absolut så! Och det gör att det ofta går att hitta kallsnö långt in i en period med soliga vårvinterdagar. Nu däremot, med ett par plusgrader, mulet och blåsigt är jag mer tveksam. Men ingen blir gladare än jag om jag har fel 🙂

Tillbaka
Topp