Arbete inom skidindustrin efter säsongsliv

Axweell

Medlem
Hej!
Efter flera år av säsongande känner jag att det är dags att stadga mig & skaffa ett seriöst jobb. Att gå direkt från gymnasium till säsongsjobb i alperna & Nya Zeeland, där emellan säsongsjobb hemma i Sverige ger inget vidare imponerande cv när de kommer till att hitta något givande arbete på lång sikt.
Jag undrar om det är någon här som har gått från att vara en "skibum" till att fortsätta jobba inom skidindustrin på en & samma plats utan att bosätta sig i en skidresort. Jag är ute efter något mer givande än att stå i en skidbutik & kränga skidor/pjäxor. Jag är medveten att det kan vara ett sätt att börja för att sedan jobba sig uppåt inom företaget men jag hoppas att det finns mer möjligheter än så. Min stora passion är skidåkning men har insett att säsongslivet inte kan fortsätta för evigt.
Vart ska man börja leta efter arbete inom detta? Drömmen är såklart att om 10 år fortfarande arbeta med något relaterat till skidvärlden och ha stabilitet & rutin.
Har letat runt på freeride efter artiklar osv men har inte kunnat hitta något så hör gärna av er med tips & länkar.

Studera någon form av maskinteknik med produktutvecklingsfokus? Känns som en bra väg att gå för att få ett mer avancerat arbete inom branschen. Sen hur stora chanserna är till jobb är en annan sak som är betydligt svårare att bedöma, och vilka roller som finns möjliga i Sverige. Finns en utbildning i Östersund som är inriktad mot detta, där många skidåkare hamnat efter säsongslivet, men hur många som uppfyller drömmen och får arbeta inom skidbranschen, eller som får revidera den, låter jag vara osagt.

Annars läste jag att Scott sökte marknadskoordinator, placering i Uppsala, gärna med kunskaper inom skidor och cykel. Stod på deras Facebook igår.

Studera någon form av maskinteknik med produktutvecklingsfokus? Känns som en bra väg att gå för att få ett mer avancerat arbete inom branschen. Sen hur stora chanserna är till jobb är en annan sak som är betydligt svårare att bedöma, och vilka roller som finns möjliga i Sverige. Finns en utbildning i Östersund som är inriktad mot detta, där många skidåkare hamnat efter säsongslivet, men hur många som uppfyller drömmen och får arbeta inom skidbranschen, eller som får revidera den, låter jag vara osagt.

Annars läste jag att Scott sökte marknadskoordinator, placering i Uppsala, gärna med kunskaper inom skidor och cykel. Stod på deras Facebook igår.

Och vad är marknadskoordinator för hittepå-yrke 😆

Och vad är marknadskoordinator för hittepå-yrke 😆
Screenshot_20200212-154212_Facebook.jpg

Skaffa ett annat jobb istället som låter dig lägga pengar och fritid på skidåkning?

Förslag på jobb där du kommer få det lätt att dra in pengar och byta runt om du inte trivs:
- Hantverkare typ målare/VVS/plåtslagare/elektriker
- Sjuksköterska
- Polis
- Lärare

Det är smart att tänka: Var finns jobben? Istället för: Vad är mitt drömjobb? Alla branscher har sina ups&downs, men att över huvud taget få ett jobb är ändå centralt.

Tjena! Jag gör typ detta! Jag sökte ett jobb som faktiskt fanns här på Freeride i höstas. Fick det typ direkt och började typ direkt. Väldigt spontant, oklart och det känns typ mer äventyrligt än att säsong. Det är ju kul, för man vill ju utvecklas i livet.

Dock förstår jag inte grejen med att du inte vill bo på skidort? Det är väl fantastiskt att faktiskt kunna skapa sig ett riktigt och seriöst liv på ett ställe med härlig natur, skidåkning och potentiellt ett helt gäng likasinnade?

Som säljare eller demoperson eller liknande i den skandinaviska skidindustrin är du dock sällan hemma. Sen jag började i oktober har jag varit hemma totalt ca 4 veckor. Men jobben finns, och ska jag vara ärlig är det nog inga problem att få in en fot hos någon av de större svenska märkena/distributörerna. De behöver alltid hjälp vid event, och vill du och kan du ta det därifrån är det nog bara att börja.

Angående var du ska börja leta, så gå in på sportfack.se, sök i leverantörsdatabasen efter märken du är intresserad av och kontakta ansvariga.

Kör hårt!

Jag gjorde samma resa. Sålda alla mina grejer efter en säsong i USA för att ha råd med mat på sommaren.
För att sen ha råd med nya skidor så hörde jag av mig till varumärken jag gillade och erbjöd mina tjänster vid skidtester och liknande och på den vägen är det.
Nu har jag jobbat i branschen i 12 år lite drygt, med allt från demo, sälj, utbildningar och marknadsföring. Tillhör nu vårt huvudkontor nere i Europa men bor i Sälen och jobbar hemifrån när jag inte reser.

Tack för svar,
Studera någon form av maskinteknik med produktutvecklingsfokus? Känns som en bra väg att gå för att få ett mer avancerat arbete inom branschen. Sen hur stora chanserna är till jobb är en annan sak som är betydligt svårare att bedöma, och vilka roller som finns möjliga i Sverige. Finns en utbildning i Östersund som är inriktad

Tack för svar, värt att kolla upp!

Tjena! Jag gör typ detta! Jag sökte ett jobb som faktiskt fanns här på Freeride i höstas. Fick det typ direkt och började typ direkt. Väldigt spontant, oklart och det känns typ mer äventyrligt än att säsong. Det är ju kul, för man vill ju utvecklas i livet.

Dock förstår jag inte grejen med att du inte vill bo på skidort? Det är väl fantastiskt att faktiskt kunna skapa sig ett riktigt och seriöst liv på ett ställe med härlig natur, skidåkning och potentiellt ett helt gäng likasinnade?

Som säljare eller demoperson eller liknande i den skandinaviska skidindustrin är du dock sällan hemma. Sen jag började i oktober har jag varit hemma totalt ca 4 veckor. Men jobben finns, och ska jag vara ärlig är det nog inga problem att få in en fot hos någon av de större svenska märkena/distributörerna. De behöver alltid hjälp vid event, och vill du och kan du ta det därifrån är det nog bara att börja.

Angående var du ska börja leta, så gå in på sportfack.se, sök i leverantörsdatabasen efter märken du är intresserad av och kontakta ansvariga.

Kör hårt!
Enklaste svaret till att inte bosätta sig i en skidresort är nog att jag har en flickvän som fått dragits med på x antal säsonger & nu känns det kan var dags att låta henne ha ett ord i de hela också haha! Men tacksam för ditt svar, väldigt intressant!

Det låter
Jag gjorde samma resa. Sålda alla mina grejer efter en säsong i USA för att ha råd med mat på sommaren.
För att sen ha råd med nya skidor så hörde jag av mig till varumärken jag gillade och erbjöd mina tjänster vid skidtester och liknande och på den vägen är det.
Nu har jag jobbat i branschen i 12 år lite drygt, med allt från demo, sälj, utbildningar och marknadsföring. Tillhör nu vårt huvudkontor nere i Europa men bor i Sälen och jobbar hemifrån när jag inte reser.
Det låter helt perfekt! Inspirerande!

Tillbaka
Topp