Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Åre är 10x bättre än alperna....
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 1846" data-attributes="member: 10565"><p>Det är helt tydligt att du inte är hemmastadd i någon skidort i alperna. Om Åreskutan hade legat i närheten av Alperna hade inte ens de mest vindögda liftbyggarna funderat på att dra dit stolpar och vajrar. Dessutom påstår du att du inte har sett någon lika extrem offpiståkning som Åres baksida någonstans i Alperna. Löjligt, Adam, löjligt. I de flesta fall är det dock så att alpernas skidorters pister (speciellt i Österrike) är placerade där bergen är snällast. Men det är väl knappast för att bränna pist som man åker dit. Inte jag i alla fall. Alla orter som jag varit i (ett tiotal) har slagit Åre med bred marginal när det gäller offpiståkningen. Nyckeln stavas lokalkännedom. Det finns alltid guldåk att hitta om man snackar med bummare, skidlärare eller andra locals. (Undantaget är möjligtvis Gasteindalen (Bad-,Dorf-,Sportgastein) där jag spenderade en vecka förra säsongen. Åk inte dit om du inte fortfarande plogar dig ner för blåingar.) Att säga att snön i Åre är bra är ju bara det dagens största skämt. Åres största nackdel är ju tillgången och kvalitén på snön. Det är bara att studera en nederbördskarta för att snabbt inse att det inte är några fetdump vi pratar om. När hade Åre ordentligt med snö senast? 1956? Så vitt jag vet har snödjupet inte överstigit två meter under de senaste tio åren. Jämför det med tex Stuben am Aarlberg i samma liftsystem som charterjätten StAnton aA i Österrikiska alperna. En vinter med mindre än 10 meters fallande snö klassas som onormal. Själv var jag säsongare i inte fullt så extremt snörika Sölden förra vintern. Även om det inte faller lika mycket snö där som i Aarlberg snittades det 26 cm nysnö per dag under "puderperioden" 20 januari till 20 mars. I och för sig tack vare några riktigt stora dump med 2m+, men ändå. När snöar det 2m i stöpet i Åre? Svar: Aldrig. </p><p>Gillar du nysnö och åk med fallhöjd 1500+ är det alperna som gäller. Vill du partaja med dryga wannabees från den kungliga huvfudstaden, vakna bakfull och skiter i snökvalitén vinner Åre. Man kan dock inte bortse från att Åre i de flesta fall (förutom liftkort) blir billigare. Glöm dock inte bort det allra viktigaste: Det går fan inte att ha tråkigt när man åker skidor. Oavsett om man åker en isig pist i spöregn i Yxbacken eller om man pumpar höftdjupt i alperna är det alltid kul. Så därför spelar det kanske ingen roll vart man åker.</p><p></p><p>//</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 1846, member: 10565"] Det är helt tydligt att du inte är hemmastadd i någon skidort i alperna. Om Åreskutan hade legat i närheten av Alperna hade inte ens de mest vindögda liftbyggarna funderat på att dra dit stolpar och vajrar. Dessutom påstår du att du inte har sett någon lika extrem offpiståkning som Åres baksida någonstans i Alperna. Löjligt, Adam, löjligt. I de flesta fall är det dock så att alpernas skidorters pister (speciellt i Österrike) är placerade där bergen är snällast. Men det är väl knappast för att bränna pist som man åker dit. Inte jag i alla fall. Alla orter som jag varit i (ett tiotal) har slagit Åre med bred marginal när det gäller offpiståkningen. Nyckeln stavas lokalkännedom. Det finns alltid guldåk att hitta om man snackar med bummare, skidlärare eller andra locals. (Undantaget är möjligtvis Gasteindalen (Bad-,Dorf-,Sportgastein) där jag spenderade en vecka förra säsongen. Åk inte dit om du inte fortfarande plogar dig ner för blåingar.) Att säga att snön i Åre är bra är ju bara det dagens största skämt. Åres största nackdel är ju tillgången och kvalitén på snön. Det är bara att studera en nederbördskarta för att snabbt inse att det inte är några fetdump vi pratar om. När hade Åre ordentligt med snö senast? 1956? Så vitt jag vet har snödjupet inte överstigit två meter under de senaste tio åren. Jämför det med tex Stuben am Aarlberg i samma liftsystem som charterjätten StAnton aA i Österrikiska alperna. En vinter med mindre än 10 meters fallande snö klassas som onormal. Själv var jag säsongare i inte fullt så extremt snörika Sölden förra vintern. Även om det inte faller lika mycket snö där som i Aarlberg snittades det 26 cm nysnö per dag under "puderperioden" 20 januari till 20 mars. I och för sig tack vare några riktigt stora dump med 2m+, men ändå. När snöar det 2m i stöpet i Åre? Svar: Aldrig. Gillar du nysnö och åk med fallhöjd 1500+ är det alperna som gäller. Vill du partaja med dryga wannabees från den kungliga huvfudstaden, vakna bakfull och skiter i snökvalitén vinner Åre. Man kan dock inte bortse från att Åre i de flesta fall (förutom liftkort) blir billigare. Glöm dock inte bort det allra viktigaste: Det går fan inte att ha tråkigt när man åker skidor. Oavsett om man åker en isig pist i spöregn i Yxbacken eller om man pumpar höftdjupt i alperna är det alltid kul. Så därför spelar det kanske ingen roll vart man åker. // [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Åre är 10x bättre än alperna....
Tillbaka
Topp