Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Åre Corona lite info
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="walkabout" data-source="post: 1202533" data-attributes="member: 168310"><p>Offtopic har rätt. Det är inte dödligheten per se som är problemet med detta virus, det är den enormt ökade belastningen på sjukvården som vi oundvikligen kommer att se de nästkommande månaderna. Ja, säsongsinfluensan är också ett virus med potentiellt hög dödlighet hos en åldrad population men sars-cov-2 har en helt annan smittohastighet i nuläget. En sjukvård som politiker effektivt demonterat senaste 10 åren. Sverige är bland de länder i Europa som har minst antal vårdplatser per invånare.</p><p></p><p>Det är så många faktorer i detta som måste beaktas.</p><p>1. Intensivvårdsplatser som kommer ta slut. Beakta att de som fortfarande ligger i respirator i Italien och har gjort det i 14 dagars tid inte bidrar till mortalitetssiffror men medför en enorm vårdtyngd.</p><p>2. Arbetsbördan. En enorm mängd personer kommer söka vård pga rädsla för covid. Dessa måste triageras av någon. Sjuksköterskebristen är redan ett faktum. Och ta då en enhet som i Åre som redan är hårt belastad.</p><p>3. Undanträngningseffekten. Det vanliga sjukdomspanoramat fortsätter. Även om intensivvården kommer belastas hårt och akuten likaså måste vi ta hand om folk med hjärtinfarkt, stroke och skallskador. </p><p>4. Samhällsekonomin. Som ni säger är även detta en faktor att begrunda, mycket mer svårvärderad i förhållande till sjukvårdens belastning. Iaf för mig (sjukvårdspersonal).</p><p></p><p>Så var ödmjuka och realistiska. Jag vill inte bidra till någon panik men inse att detta är större än den ensamma individen. Det handlar nu om att minska smittspridning för att vinna tid för oss i sjukvården att hantera denna ökade belastning. Så att vi inte hamnar i ett scenario som i Italien. Finns inget rätt eller fel i nuläget, det kommer framtiden att se. Kanske ser vi tillbaka om 6 månader och tänker; "helvete, varför stängde vi inte Åre" eller "fan, jag kunde klämt lagg hela vecka 14 också"...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="walkabout, post: 1202533, member: 168310"] Offtopic har rätt. Det är inte dödligheten per se som är problemet med detta virus, det är den enormt ökade belastningen på sjukvården som vi oundvikligen kommer att se de nästkommande månaderna. Ja, säsongsinfluensan är också ett virus med potentiellt hög dödlighet hos en åldrad population men sars-cov-2 har en helt annan smittohastighet i nuläget. En sjukvård som politiker effektivt demonterat senaste 10 åren. Sverige är bland de länder i Europa som har minst antal vårdplatser per invånare. Det är så många faktorer i detta som måste beaktas. 1. Intensivvårdsplatser som kommer ta slut. Beakta att de som fortfarande ligger i respirator i Italien och har gjort det i 14 dagars tid inte bidrar till mortalitetssiffror men medför en enorm vårdtyngd. 2. Arbetsbördan. En enorm mängd personer kommer söka vård pga rädsla för covid. Dessa måste triageras av någon. Sjuksköterskebristen är redan ett faktum. Och ta då en enhet som i Åre som redan är hårt belastad. 3. Undanträngningseffekten. Det vanliga sjukdomspanoramat fortsätter. Även om intensivvården kommer belastas hårt och akuten likaså måste vi ta hand om folk med hjärtinfarkt, stroke och skallskador. 4. Samhällsekonomin. Som ni säger är även detta en faktor att begrunda, mycket mer svårvärderad i förhållande till sjukvårdens belastning. Iaf för mig (sjukvårdspersonal). Så var ödmjuka och realistiska. Jag vill inte bidra till någon panik men inse att detta är större än den ensamma individen. Det handlar nu om att minska smittspridning för att vinna tid för oss i sjukvården att hantera denna ökade belastning. Så att vi inte hamnar i ett scenario som i Italien. Finns inget rätt eller fel i nuläget, det kommer framtiden att se. Kanske ser vi tillbaka om 6 månader och tänker; "helvete, varför stängde vi inte Åre" eller "fan, jag kunde klämt lagg hela vecka 14 också"... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Åre Corona lite info
Tillbaka
Topp