Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Åre Corona lite info
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1202725" data-attributes="member: 161297"><p>Ägnade mig åt lite number crunching i går kväll. De senaste sju dagarna har Jämtland Härjedalen haft 268 nya konstaterade fall per miljon invånare. Att jämföra med Stockholms 185. Och då har de precis börjat se effekten av de som insjuknar efter resor under det lokala sportlovet (v.10). Även jämtlänningar reser ju till Alperna. Och där blev de mer exponerade än vad stockholmarna blev veckan innan eftersom fler då var smittsamma i Alperna. Veckan efter stängde Italien ner allt och Österrike började inse att de har ett problem.</p><p>Datakälla: coronakartan.se</p><p></p><p>Om inte utvecklingen i resten av landet vänder tvärt så tror jag att man för sin egen del gör klokt i att lyssna på den där sjuksköterskan. Inte främst för risken att lokalbefolkningen kommer att bli smittad. Turisterna möter mest säsongare som ändå kommer att åka hem efter påsk lagom till att de insjuknar. Utan för att sjukhuset i Östersund riskerar att bli överfullt med turister som redan är smittade på sina hemorter och kommer att insjukna över påsk. Visst lindriga fall som åkt bil kan antagligen ta sig hem. Men för de som kommer med tåg eller flyg blir det svårt att ta sig hem och att flytta IVA-patienter kommer att sluka resurser. Lägg därtill att man bor betydligt trängre så det är svårare att minimera smittspridning inom ressällskapet.</p><p></p><p>Mitt stalltips är fortfarande att i nästa vecka kommer besked att de stora anläggningarna stänger för säsongen helgen 4 - 5 april.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1202725, member: 161297"] Ägnade mig åt lite number crunching i går kväll. De senaste sju dagarna har Jämtland Härjedalen haft 268 nya konstaterade fall per miljon invånare. Att jämföra med Stockholms 185. Och då har de precis börjat se effekten av de som insjuknar efter resor under det lokala sportlovet (v.10). Även jämtlänningar reser ju till Alperna. Och där blev de mer exponerade än vad stockholmarna blev veckan innan eftersom fler då var smittsamma i Alperna. Veckan efter stängde Italien ner allt och Österrike började inse att de har ett problem. Datakälla: coronakartan.se Om inte utvecklingen i resten av landet vänder tvärt så tror jag att man för sin egen del gör klokt i att lyssna på den där sjuksköterskan. Inte främst för risken att lokalbefolkningen kommer att bli smittad. Turisterna möter mest säsongare som ändå kommer att åka hem efter påsk lagom till att de insjuknar. Utan för att sjukhuset i Östersund riskerar att bli överfullt med turister som redan är smittade på sina hemorter och kommer att insjukna över påsk. Visst lindriga fall som åkt bil kan antagligen ta sig hem. Men för de som kommer med tåg eller flyg blir det svårt att ta sig hem och att flytta IVA-patienter kommer att sluka resurser. Lägg därtill att man bor betydligt trängre så det är svårare att minimera smittspridning inom ressällskapet. Mitt stalltips är fortfarande att i nästa vecka kommer besked att de stora anläggningarna stänger för säsongen helgen 4 - 5 april. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Åre Corona lite info
Tillbaka
Topp