Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Åre överskattat?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 389788" data-attributes="member: 12483"><p>Bäste "Roten"!</p><p>Du går naturligtvis inte fel i Vemdalen, men Åre är bara en helt annan dimension.</p><p></p><p>Åre sitter väl liksom i ryggmärgen hos en gammal pistnötare som mig, det kan inte hjälpas. Jag var väl där första gången nån gång på sent 60-tal (de ni kiddz!) och har sett hela utveckligen fram tills nu. Intressant! Man måste konstatera att Åre är den enda skidort i Sverige som på något sätt kan liknas vid en alport, men i det perspektivet är den ändå förhållandevis blygsam i omfång och fallhöjd. Minsta "Kleinalm" i Österrike spöar ju det här. Men vad tusan, det är ju det bästa vi har på hemmaplan! </p><p></p><p>Man kan ha oerhört många åsikter om Åres olika besökskategorier, 08-or i SUV:ar, dryga firmagäng, gapiga jibberkiddz, "torgåkare", tanter i päls m fl, men behöver man bry sig? Jag är rätt nöjd med att kunna klämma t ex övre delen på störtloppet, gästrappet och ända ner kl 10 på morgonen på nypreppad snö. Inte dumt alls! Jag gillar fortfarande Tväråvalvet och 1000-metern skarpt, jag gillar t o m Tott fortfarande. Det finns ensam fin carving mellan Tott och Björnen(!). Offpisten ska man ju som vanligt ha tur för att pricka in (som överallt annars i världen f ö).</p><p></p><p>Jag fortsätter att gilla Åre. På rätt tid är Åre helt OK. På fel tid (sportlov, påsk, helger under Mars och April) rätt myrstackslikt faktiskt. Ökad liftkapacitet ger per automatik fler åk, fler pers samtidigt i pisterna, tidigt slitna pister och tendenser till allmän frustration. Men igen, gör det bästa av det! Var uppe tidigt, få dina 2-3 goda timmar, ta långlunch (nere i byn kanske?), upp och leta rätt på nåt åkbart och sen tidig After whatever. Det blir vad man gör det till!</p><p></p><p>Men visst, nuförtiden får man ju intrycket av en modern mini-stad på nåt vis. Glasfasader, parkeringsgarage, shopping vraka och välj, nya hotell & Spa och sånt, det växer så det knakar, men säga vad man vill, det växer på ett rätt konskvent sätt. Man låtsas inte längre vara en "fjällby", utan utger sig som en attraktiv inflyttningsort för nyföretagnade bl a. Mini-stad var ordet! Sen om man gillar det eller inte är kanske en fråga för diskussion. </p><p></p><p>Om man tycker vinter-Åre är drygt, prova sommar-Åre. Coolt, sååå coolt... "Äh, men haka på mig. Tänkte ändå cykla min vanliga runda, jag visar er... </p><p>Avspänt är ordet.</p><p></p><p>Eder,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 389788, member: 12483"] Bäste "Roten"! Du går naturligtvis inte fel i Vemdalen, men Åre är bara en helt annan dimension. Åre sitter väl liksom i ryggmärgen hos en gammal pistnötare som mig, det kan inte hjälpas. Jag var väl där första gången nån gång på sent 60-tal (de ni kiddz!) och har sett hela utveckligen fram tills nu. Intressant! Man måste konstatera att Åre är den enda skidort i Sverige som på något sätt kan liknas vid en alport, men i det perspektivet är den ändå förhållandevis blygsam i omfång och fallhöjd. Minsta "Kleinalm" i Österrike spöar ju det här. Men vad tusan, det är ju det bästa vi har på hemmaplan! Man kan ha oerhört många åsikter om Åres olika besökskategorier, 08-or i SUV:ar, dryga firmagäng, gapiga jibberkiddz, "torgåkare", tanter i päls m fl, men behöver man bry sig? Jag är rätt nöjd med att kunna klämma t ex övre delen på störtloppet, gästrappet och ända ner kl 10 på morgonen på nypreppad snö. Inte dumt alls! Jag gillar fortfarande Tväråvalvet och 1000-metern skarpt, jag gillar t o m Tott fortfarande. Det finns ensam fin carving mellan Tott och Björnen(!). Offpisten ska man ju som vanligt ha tur för att pricka in (som överallt annars i världen f ö). Jag fortsätter att gilla Åre. På rätt tid är Åre helt OK. På fel tid (sportlov, påsk, helger under Mars och April) rätt myrstackslikt faktiskt. Ökad liftkapacitet ger per automatik fler åk, fler pers samtidigt i pisterna, tidigt slitna pister och tendenser till allmän frustration. Men igen, gör det bästa av det! Var uppe tidigt, få dina 2-3 goda timmar, ta långlunch (nere i byn kanske?), upp och leta rätt på nåt åkbart och sen tidig After whatever. Det blir vad man gör det till! Men visst, nuförtiden får man ju intrycket av en modern mini-stad på nåt vis. Glasfasader, parkeringsgarage, shopping vraka och välj, nya hotell & Spa och sånt, det växer så det knakar, men säga vad man vill, det växer på ett rätt konskvent sätt. Man låtsas inte längre vara en "fjällby", utan utger sig som en attraktiv inflyttningsort för nyföretagnade bl a. Mini-stad var ordet! Sen om man gillar det eller inte är kanske en fråga för diskussion. Om man tycker vinter-Åre är drygt, prova sommar-Åre. Coolt, sååå coolt... "Äh, men haka på mig. Tänkte ändå cykla min vanliga runda, jag visar er... Avspänt är ordet. Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Åre överskattat?
Tillbaka
Topp