Åre vs Trysil - vårskidåkning?

bykan76

Medlem
Önskar kommentarer och erfarenheter av Trysil som skidort i mitten på april. Åres alla fördelar med vårsnö uppe på skutan har jag koll på, men i Trysil har jag aldrig varit. Står just nu i en valsituation om vart jag ska åka nu i april och skulle behöva hjälp för att göra valet lite lättare!

Var i Trysil v.16 (2 veckor innan de stängde turistcenter) förra året och kan säga att åkningen var väldigt bra! Alla backarna var öppna och det fanns snö, även om det var lite lite vid turistcentret, så låg det meterdjupt högre upp i anläggningen. Högegga är riktigt bra på vårkanten, då man slipper isen och man kan bara ligga på och mata!

går väl egentligen inte att jämföra ??

Åres högzon i stekande vårsol... tusenmetersgrytan... tväråvalvet... backhaken... afterskierna... byn... människorna... stämningen...

Åre is the shit!

SwedishMountain sa:
går väl egentligen inte att jämföra ??

Åres högzon i stekande vårsol... tusenmetersgrytan... tväråvalvet... backhaken... afterskierna... byn... människorna... stämningen...

Åre is the shit!
som swedishmountain, går det ens att jämföra ? Åre, helklart

Stora fördelen med Trysil är att vädret är stabilare än Åre. Har själv spenderat åtskilliga vårveckor i Åre med regn och blåst. Är solen framme och temperaturen har hållt sig på minussidan så är Åre super men även Trysil har bra åkning och ofta bra med snö långt fram på säsongen.

Jag har jobbat i både Åre och Trysil, och ska jag generallisera har jag haft bättre åkning i Trysil än i Åre, även fast fjället är mindre, p.g.a. att det oftast är mer snö och bättre väder. Men jag håller med SwedishMountain, att om högzon i Åre är öppet, och det är fint väder är det helt underbart på alla sätt! Dessutom är det mer party och sånt i Åre, även om Trysil har blivit bättre på senare år.

Tillbaka
Topp