Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Året´s sneköp! Svinbra skida - kass skidåkare!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1053478" data-attributes="member: 83225"><p>Jag ska ge mig på en liten gissning på vad som är fel. Framför allt känner jag igen problematiken från när jag själv började åka utanför pisten.</p><p></p><p>En undran dock, hur stor är du och hur stora skidor har du köpt?</p><p></p><p>Min spontana gissning är iaf att du har en ganska lång skida, som dessutom är rejält frammonterad. Resultatet här blir att du får väldigt mycket skida bakom bindningen. Det är i sig inget problem om du inte åker med bakvikt. Eftersom du säger att du är nybörjare och rädd för träden så låter det ganska troligt att du just får en del bakvikt. När du lägger tryck på all denna tail brukar den ha en förmåga att spåra fast och det upplevs som att skidan inte vill svänga alls. Kommer du fram mer på skidan så rä jag ganska övertygad om att det kommer att gå bättre. Alternativet är att montera bak bindningen en del och försök hitta en modell med rejält mjuk tail.</p><p></p><p>För egen del skedde detta för många år sen då jag åkte på ett par 190 Gotama. De kändes helt omöjliga i skogen. När jag bytte till 183 Katana (som är byggd för att bakmonteras ganska rejält) blev det mycket enklare och i takt med att tekniken förbättrades och jag bytte till Bibby (extremt lättsvängd skida) så kom tryggheten och därmed tekniken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1053478, member: 83225"] Jag ska ge mig på en liten gissning på vad som är fel. Framför allt känner jag igen problematiken från när jag själv började åka utanför pisten. En undran dock, hur stor är du och hur stora skidor har du köpt? Min spontana gissning är iaf att du har en ganska lång skida, som dessutom är rejält frammonterad. Resultatet här blir att du får väldigt mycket skida bakom bindningen. Det är i sig inget problem om du inte åker med bakvikt. Eftersom du säger att du är nybörjare och rädd för träden så låter det ganska troligt att du just får en del bakvikt. När du lägger tryck på all denna tail brukar den ha en förmåga att spåra fast och det upplevs som att skidan inte vill svänga alls. Kommer du fram mer på skidan så rä jag ganska övertygad om att det kommer att gå bättre. Alternativet är att montera bak bindningen en del och försök hitta en modell med rejält mjuk tail. För egen del skedde detta för många år sen då jag åkte på ett par 190 Gotama. De kändes helt omöjliga i skogen. När jag bytte till 183 Katana (som är byggd för att bakmonteras ganska rejält) blev det mycket enklare och i takt med att tekniken förbättrades och jag bytte till Bibby (extremt lättsvängd skida) så kom tryggheten och därmed tekniken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Året´s sneköp! Svinbra skida - kass skidåkare!
Tillbaka
Topp