Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Året´s sneköp! Svinbra skida - kass skidåkare!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1053872" data-attributes="member: 83225"><p>Kanske värt att klargöra lite kring diskussionen om bakmonteringens vara eller icke vara. TS angav från början att skidan var "mittmonterad", jag och vissa med mig gissade då på att skidan eventuellt var monterad på TC, vilket för det mesta är jäkligt långt fram. Att från TC montera bak till recommend t.ex. kan nog i många fall vara en klart rimlig manöver. </p><p></p><p>Sen när det gäller bakmontering generellt så måste man ändå inse att för många är bakvikten ett reellt problem. Bakvikten innebär vissa stora nackdelar, framförallt i tight terräng med mycket snö. I samma terräng är också mod och att vara bekväm en viktig faktor. Om man genom att montera bak skidorna en del kan motverka bakviktens nackdelar kan det hjälpa så att man blir mer bekväm och vågar. Självklart är det inte det optimala utan det optimala vore att sluta åka med bakvikt och bara våga, men det rä inte alltid så enkelt. Det är som att säga åt någon som är kraftigt överviktig att "spring mycket, långt och fort samt ät lite". Det hjälper liksom inte, även om det egentligen är sant. Sen är det klart att om man gör en sån förändring är det bra att vara medveten om att man har "fuskat" och att man försöker att jobba mot att bli av med bakvikten, men det är antagligen enklare att göra om man är bekväm i åkningen i övrigt. </p><p></p><p>Som exempel på detta kan jag t.ex. ta mig själv och när jag provade Opinionskidan första gången. Jag var tvungen att montera bak den flera cm mot vad projektgruppen föreslog för att trivas. Visst nu kan ni hävda att jag är kass på att åka och det stämmer säkert, jämfört med många andra men jag var definitivt inte ensam om att föredra skidan några cm längre bak. Kontentan är alltså att montering kan vara både en smaksak och ett sätt att "fuska" sig till en mer bekväm tillvaro på skidorna. Men det behöver inte vara fel för det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1053872, member: 83225"] Kanske värt att klargöra lite kring diskussionen om bakmonteringens vara eller icke vara. TS angav från början att skidan var "mittmonterad", jag och vissa med mig gissade då på att skidan eventuellt var monterad på TC, vilket för det mesta är jäkligt långt fram. Att från TC montera bak till recommend t.ex. kan nog i många fall vara en klart rimlig manöver. Sen när det gäller bakmontering generellt så måste man ändå inse att för många är bakvikten ett reellt problem. Bakvikten innebär vissa stora nackdelar, framförallt i tight terräng med mycket snö. I samma terräng är också mod och att vara bekväm en viktig faktor. Om man genom att montera bak skidorna en del kan motverka bakviktens nackdelar kan det hjälpa så att man blir mer bekväm och vågar. Självklart är det inte det optimala utan det optimala vore att sluta åka med bakvikt och bara våga, men det rä inte alltid så enkelt. Det är som att säga åt någon som är kraftigt överviktig att "spring mycket, långt och fort samt ät lite". Det hjälper liksom inte, även om det egentligen är sant. Sen är det klart att om man gör en sån förändring är det bra att vara medveten om att man har "fuskat" och att man försöker att jobba mot att bli av med bakvikten, men det är antagligen enklare att göra om man är bekväm i åkningen i övrigt. Som exempel på detta kan jag t.ex. ta mig själv och när jag provade Opinionskidan första gången. Jag var tvungen att montera bak den flera cm mot vad projektgruppen föreslog för att trivas. Visst nu kan ni hävda att jag är kass på att åka och det stämmer säkert, jämfört med många andra men jag var definitivt inte ensam om att föredra skidan några cm längre bak. Kontentan är alltså att montering kan vara både en smaksak och ett sätt att "fuska" sig till en mer bekväm tillvaro på skidorna. Men det behöver inte vara fel för det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Året´s sneköp! Svinbra skida - kass skidåkare!
Tillbaka
Topp