Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Årets test av nästa års skidor.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hasse" data-source="post: 421910"><p>Så där då har man åkt igen en del av nästa års skidor igen då. Så här kommer en liten snabb resumé.</p><p></p><p>Nordica Jahlove 185 cm: Ett fett as med 140 mm i midja. Körde den för 1,5 månad sen i ganska kassa förhållanden men var sjukt imponerad av denna breda skida som fungerade relativt bra i uppkört och även i pist. Jobbig att få upp kant men får du det så svänger den i alla fall. Skall pröva den när jag får den igen om en snar framtid och helst i puder då. Mjuk under foten lite styvare i tipen och tailen.</p><p></p><p>Nordica Blower 185 cm: Utan twin tip till i år. Rätt eller fel? Ingen aning. Jag tyckte den kändes mjukare i nosen än den gamla men annars så är den rätt lika.</p><p></p><p>Fat-ypus A-Lotta 180 cm: Ännu en skida med 140 i midjan som även var före Jahlove med det. Är betydligt lättare än Jahlove. Förmodligen billigare oxå. Samma sak här, jobba jobba i pisten, i puder funkar den betydligt bättre. Uppkört? Ligg på på kanterna så funkar den. Lite styvare under foten. Skall köra mer på den under veckan nu då det skall komma en del snö här.</p><p></p><p>Fat-ypus D-Sender 184 cm: 112 mm i midjan. Styv skida men som ändå fungerar att åka med i de flesta lägena. Grym i uppkörd puder. Nos flyter upp i puder. </p><p></p><p>K2 King Fujas: 95 mm i midjan. Relativt styv BC-jibb skida. tyckte den var grym i pisten. Utanför? Nja mittmonterade skidor funkar ju alltid så där där. Men en positiv överraskning i alla fall.</p><p></p><p>Völkl Chopstick 185 cm: En rocker skida som var riktigt kul att köra på. Inte så mycket rocker som Hell-Bent utan betydligt lägre. Bra pop i den när man trycker ifrån. Kändes som en kul och lekfull skida som man kan ha mycket mycket skoj med. Både i puder och BC-kickers.</p><p></p><p>Dynastar Pro Legend 184 cm: Vilken skida! Mer sväng än förut. Mjukare i tipen och i tailen men fortfarande en skida som är grym i de flesta förhållanden. Går att kötta med denna exakt lika mycket som den gamla. Helt klart en av de bästa skidorna jag har testa i år än så länge!</p><p></p><p>Kästle 108 195 cm: En skida som är på "protyp" stadiet ännu. radie på ca 40 meter. Kräver sina öppna fält för att komma till rätta med. Var även en sjuk styv skida. Sasha Schmids kommande Pro modell verkar det som. De har även en skida med 118 mm i midjan på G.</p><p></p><p>Kästle 98 184 cm: Detta var en skön och stabil skida. Kändes som det gick att köra hur fort som helst! Mest fundersam blev jag på deras skojiga sak fram på skidorna vad det gör för nytta.</p><p></p><p>Kästle 88 188 cm: Lite smal kanske men funkade överlag oki. Inte samma grymma skida som 98 trots allt.</p><p></p><p>Hammer Stream 185 cm: 94 mm i midjan. En sjukt trevlig överraskning. Fungerade alldels utmärkt i pist och utan för. Stabil och lekfull på samma gång. Skall få lite mer olika test.skidor från detta märket inom en snar framtid.</p><p></p><p>Scott Crusader 179 cm: Samma mått som Pure fast med Powder Channel både fram i tipen och bak i tailen. Funkade alldels utmärkt både i pist och off-pist.</p><p></p><p>Skall även testa Rossignol inom en snar framtid så då återkommer jag igen. </p><p></p><p>Inte lika utförligt skrivet som MnO men men...</p><p></p><p></p><p>//H</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hasse, post: 421910"] Så där då har man åkt igen en del av nästa års skidor igen då. Så här kommer en liten snabb resumé. Nordica Jahlove 185 cm: Ett fett as med 140 mm i midja. Körde den för 1,5 månad sen i ganska kassa förhållanden men var sjukt imponerad av denna breda skida som fungerade relativt bra i uppkört och även i pist. Jobbig att få upp kant men får du det så svänger den i alla fall. Skall pröva den när jag får den igen om en snar framtid och helst i puder då. Mjuk under foten lite styvare i tipen och tailen. Nordica Blower 185 cm: Utan twin tip till i år. Rätt eller fel? Ingen aning. Jag tyckte den kändes mjukare i nosen än den gamla men annars så är den rätt lika. Fat-ypus A-Lotta 180 cm: Ännu en skida med 140 i midjan som även var före Jahlove med det. Är betydligt lättare än Jahlove. Förmodligen billigare oxå. Samma sak här, jobba jobba i pisten, i puder funkar den betydligt bättre. Uppkört? Ligg på på kanterna så funkar den. Lite styvare under foten. Skall köra mer på den under veckan nu då det skall komma en del snö här. Fat-ypus D-Sender 184 cm: 112 mm i midjan. Styv skida men som ändå fungerar att åka med i de flesta lägena. Grym i uppkörd puder. Nos flyter upp i puder. K2 King Fujas: 95 mm i midjan. Relativt styv BC-jibb skida. tyckte den var grym i pisten. Utanför? Nja mittmonterade skidor funkar ju alltid så där där. Men en positiv överraskning i alla fall. Völkl Chopstick 185 cm: En rocker skida som var riktigt kul att köra på. Inte så mycket rocker som Hell-Bent utan betydligt lägre. Bra pop i den när man trycker ifrån. Kändes som en kul och lekfull skida som man kan ha mycket mycket skoj med. Både i puder och BC-kickers. Dynastar Pro Legend 184 cm: Vilken skida! Mer sväng än förut. Mjukare i tipen och i tailen men fortfarande en skida som är grym i de flesta förhållanden. Går att kötta med denna exakt lika mycket som den gamla. Helt klart en av de bästa skidorna jag har testa i år än så länge! Kästle 108 195 cm: En skida som är på "protyp" stadiet ännu. radie på ca 40 meter. Kräver sina öppna fält för att komma till rätta med. Var även en sjuk styv skida. Sasha Schmids kommande Pro modell verkar det som. De har även en skida med 118 mm i midjan på G. Kästle 98 184 cm: Detta var en skön och stabil skida. Kändes som det gick att köra hur fort som helst! Mest fundersam blev jag på deras skojiga sak fram på skidorna vad det gör för nytta. Kästle 88 188 cm: Lite smal kanske men funkade överlag oki. Inte samma grymma skida som 98 trots allt. Hammer Stream 185 cm: 94 mm i midjan. En sjukt trevlig överraskning. Fungerade alldels utmärkt i pist och utan för. Stabil och lekfull på samma gång. Skall få lite mer olika test.skidor från detta märket inom en snar framtid. Scott Crusader 179 cm: Samma mått som Pure fast med Powder Channel både fram i tipen och bak i tailen. Funkade alldels utmärkt både i pist och off-pist. Skall även testa Rossignol inom en snar framtid så då återkommer jag igen. Inte lika utförligt skrivet som MnO men men... //H [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Årets test av nästa års skidor.
Tillbaka
Topp