Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Armada AK JJ
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SiSt" data-source="post: 939198" data-attributes="member: 68917"><p>Armada AKJJ 195 </p><p> </p><p>Mått: 141/120/138, r=18mm@195cm </p><p>Testad längd: 195 </p><p>Testad av: PNyberg </p><p>Testad i: Åre </p><p></p><p>AK JJ känns som en konflikt mellan ett antal klassiska skiddesignparametrar redan vid ritbordet. En av de mest lättsamma skidorna sen man började åka på bredlagg, JJ, ska här konverteras till ett bigmountainvapen för Alaska. Kan det verkligen fungera? AK JJ är oavsett bakgrund en rätt underlig skapelse med till synes onödigt mycket lyft i tip och tail och dessutom med 18 meters radie på en skidlängd av 195. Hur någon någonsin kan anse att 18m:s radie är lagom i Alaska är en gåta som än så länge saknar svar. Tanken är dock lätt att förstå från Armada. JJ är en stor succé för märket och den har sålts i massor. Många åkare prisar den för egenskaperna, till och med i pist. Det handlar såklart om att de som äger skidan har kunnat spendera mer tid på den och då hittar man egenskaper i en skida som vi aldrig har tid att ta fram under ett par åk på skidtestet. AK JJ ska ta de populära egenskaperna från lill-JJ:en och överföra det till ett vertyg för större åkare och större berg. Oavsett om man tror på idén eller ej är det en intressant skida. Hur presterar den då på snö? </p><p></p><p>PNyberg får uppgiften att reda ut saken och klickar i bindningarna med en hel del förväntningar. Framförallt för att han gillar skidor med låg swingweight och det har verkligen JJ. Det borde inte vara några som helst problem att spinna med dom här. "Vad är den gjord av i tip och tail... Papp eller???", undrar Nyberg när han lyfter skidan för att provflexa den lite. Men tanken på en stor skida som ändå är lätt att snurra med lockar. Dags för AKJJ att bekänna färg. Det innebär också dessvärre att det är slut på rosorna och dags att plocka fram riset. </p><p></p><p>Ingen av oss i testgruppen har någonsin gillat JJ, förutom för riktig lekåkning i mjuk snö, då den förmodligen är det mest lekfulla som finns. 15 meters radie i en 185cm plastig förpackning har helt enkelt inte tilltalat gruppen och i synnerhet inte PNyberg. Det visar sig att det inte räcker att styva upp orginalJJ:en och att göra den 10cm längre för att det ska falla Per i smaken. Skidan känns stenhård under foten och riktigt mjuk i tip och tail. Samtidigt väger tip och tail väldigt lite så man får effekten av att de slår som en flugsmälla i snön när man dundrar fram i uppkört. </p><p></p><p>Känslan i skidan är precis som förutspått, vilket känns lite trist, men ändå väntat. Det är ett kort, styvt parti under foten som står för hela plattformen i pist och precis som 185:an så lider AK-versionen av problemet att radien är för kort och sektionen där radien sitter är för styv. Det går inte att sätta ett skär med tryck helt enkelt och det blir en konstig kombination av nästan obefintlig spårvilja och en väldigt kort radie, som resulterar i en total konflikt i åkningen. Det är nästan ännu värre med den här skidan, eftersom mittsektionen är ännu styvare. PNyberg går in med en positiv inställning, men får ändå konstatera att det inte fungerar speciellt bra. Den korta radien får nog snarare fungera som två stödpunkter för riktningsstabilitet i lössnö. Vi hade gärna blivit övertygade åt det positiva hållet, men nej. Det blev vi inte. Det här är en skida för inbitna JJ-fans som vill testa en större version som är snarlik orginalJJ:en i det mesta, om än i ett uppskalat format. Det finns gott om sådana, så det kommer säkert att sälja, men från oss blir det inget överbetyg den här gången heller för Armadas 5-points. </p><p></p><p>Fra denne: <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633" target="_blank">https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SiSt, post: 939198, member: 68917"] Armada AKJJ 195 Mått: 141/120/138, r=18mm@195cm Testad längd: 195 Testad av: PNyberg Testad i: Åre AK JJ känns som en konflikt mellan ett antal klassiska skiddesignparametrar redan vid ritbordet. En av de mest lättsamma skidorna sen man började åka på bredlagg, JJ, ska här konverteras till ett bigmountainvapen för Alaska. Kan det verkligen fungera? AK JJ är oavsett bakgrund en rätt underlig skapelse med till synes onödigt mycket lyft i tip och tail och dessutom med 18 meters radie på en skidlängd av 195. Hur någon någonsin kan anse att 18m:s radie är lagom i Alaska är en gåta som än så länge saknar svar. Tanken är dock lätt att förstå från Armada. JJ är en stor succé för märket och den har sålts i massor. Många åkare prisar den för egenskaperna, till och med i pist. Det handlar såklart om att de som äger skidan har kunnat spendera mer tid på den och då hittar man egenskaper i en skida som vi aldrig har tid att ta fram under ett par åk på skidtestet. AK JJ ska ta de populära egenskaperna från lill-JJ:en och överföra det till ett vertyg för större åkare och större berg. Oavsett om man tror på idén eller ej är det en intressant skida. Hur presterar den då på snö? PNyberg får uppgiften att reda ut saken och klickar i bindningarna med en hel del förväntningar. Framförallt för att han gillar skidor med låg swingweight och det har verkligen JJ. Det borde inte vara några som helst problem att spinna med dom här. "Vad är den gjord av i tip och tail... Papp eller???", undrar Nyberg när han lyfter skidan för att provflexa den lite. Men tanken på en stor skida som ändå är lätt att snurra med lockar. Dags för AKJJ att bekänna färg. Det innebär också dessvärre att det är slut på rosorna och dags att plocka fram riset. Ingen av oss i testgruppen har någonsin gillat JJ, förutom för riktig lekåkning i mjuk snö, då den förmodligen är det mest lekfulla som finns. 15 meters radie i en 185cm plastig förpackning har helt enkelt inte tilltalat gruppen och i synnerhet inte PNyberg. Det visar sig att det inte räcker att styva upp orginalJJ:en och att göra den 10cm längre för att det ska falla Per i smaken. Skidan känns stenhård under foten och riktigt mjuk i tip och tail. Samtidigt väger tip och tail väldigt lite så man får effekten av att de slår som en flugsmälla i snön när man dundrar fram i uppkört. Känslan i skidan är precis som förutspått, vilket känns lite trist, men ändå väntat. Det är ett kort, styvt parti under foten som står för hela plattformen i pist och precis som 185:an så lider AK-versionen av problemet att radien är för kort och sektionen där radien sitter är för styv. Det går inte att sätta ett skär med tryck helt enkelt och det blir en konstig kombination av nästan obefintlig spårvilja och en väldigt kort radie, som resulterar i en total konflikt i åkningen. Det är nästan ännu värre med den här skidan, eftersom mittsektionen är ännu styvare. PNyberg går in med en positiv inställning, men får ändå konstatera att det inte fungerar speciellt bra. Den korta radien får nog snarare fungera som två stödpunkter för riktningsstabilitet i lössnö. Vi hade gärna blivit övertygade åt det positiva hållet, men nej. Det blev vi inte. Det här är en skida för inbitna JJ-fans som vill testa en större version som är snarlik orginalJJ:en i det mesta, om än i ett uppskalat format. Det finns gott om sådana, så det kommer säkert att sälja, men från oss blir det inget överbetyg den här gången heller för Armadas 5-points. Fra denne: [URL]https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Armada AK JJ
Tillbaka
Topp