Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] 17 klassiska misstag nybörjare topptur
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1334792" data-attributes="member: 99032"><p>Några ord om det här med utrustningsvikt. Visst har det betydelse, men det är långt ifrån allt. Jag menar; testa t.ex. att under barmarksförhållande, med stavar och iförd träningskläder och löparskor, d.v.s. så lätt det går jämfört med skidutrustning, att knalla uppför en lagomt brant backe. Kanske t.o.m. en skidbacke. Det är så klart mindre ansträngande än att tura. Men testa då hur lite man behöver öka farten för att det ska bli riktigt jobbigt, även med normalkondition.</p><p></p><p>Ja, man kan gå slag, för att göra det momentant lättare, men min poäng är att trots allt är den största delen av ansträngningen att man faktiskt måste häva sin kroppsvikt över höjdmetrarna.</p><p></p><p>Tyngre prylar på fötterna och i ryggan --> lägre tempo för samma grad av ansträngning som med lättare grejor. Men man ska ändå baxa upp kroppsvikten, och det kostar.</p><p></p><p>Herr och Fru Höjdmeter, är sålunda förmodligen två av de bästa PT man kan hitta! </p><p></p><p>Mina € 0,02</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1334792, member: 99032"] Några ord om det här med utrustningsvikt. Visst har det betydelse, men det är långt ifrån allt. Jag menar; testa t.ex. att under barmarksförhållande, med stavar och iförd träningskläder och löparskor, d.v.s. så lätt det går jämfört med skidutrustning, att knalla uppför en lagomt brant backe. Kanske t.o.m. en skidbacke. Det är så klart mindre ansträngande än att tura. Men testa då hur lite man behöver öka farten för att det ska bli riktigt jobbigt, även med normalkondition. Ja, man kan gå slag, för att göra det momentant lättare, men min poäng är att trots allt är den största delen av ansträngningen att man faktiskt måste häva sin kroppsvikt över höjdmetrarna. Tyngre prylar på fötterna och i ryggan --> lägre tempo för samma grad av ansträngning som med lättare grejor. Men man ska ändå baxa upp kroppsvikten, och det kostar. Herr och Fru Höjdmeter, är sålunda förmodligen två av de bästa PT man kan hitta! Mina € 0,02 [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] 17 klassiska misstag nybörjare topptur
Tillbaka
Topp